Dienst- en sectorbegroting Bestuur en Concernstaf2001
2.2 Taakclusters
De Concernstaf is een stafdienst die met name ondersteunend is voor het lokaal bestuur
ambtelijk management.
De stafdienst kent de volgende taakclusters:
strategische beleidsontwikkeling en innovatie;
formuleren en coördineren van het middelenbeleid;
bestuursondersteuning;
concernplanning en -controlling
consolidatie van de dienstresultaten en het samenstellen van het concernresultaat;
doelmatigheids- en effectiviteitsonderzoeken;
bijzondere opdrachten.
Dienst- en sectorbegroting Bestuur en Concernstaf2001
3 VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
3.1 Financieel beleid en controlling
De concernstaf wordt voortdurend geconfronteerd met de spanning tussen ambitie en de
beschikbare middelen om die ambitie te realiseren. Die spanning is er op bestuurlijk niveau,
waar de beperkt beschikbare middelen moeten worden afgewogen tegenover een veelvoud aan
wensen. Die spanning is er ook in de advisering van de concernstaf met betrekking tot de
kwaliteit van de informatie voorziening over de bedrijfsvoering. Waar de concernstaf
Leeuwarden wil zien als een op het terrein van de bedrijfsvoering excellerende gemeente, zijn
de middelen om dit te realiseren beperkt, zowel bij de concernstaf zelf als bij de diensten.
Daardoor verloopt de kwaliteitsverbetering van het planning en controlproces traag.
Die kwaliteitsverbetering is echter noodzakelijk om de politiek bestuurlijke wensen te
realiseren. Om voldoende middelen voor de realisering van die wensen beschikbaar te krijgen
zal er moeten worden omgebogen. Ombuigen kan alleen verantwoord gebeuren als de effecten,
zowel maatschappelijk als voor de interne bedrijfsvoering duidelijk in beeld gebracht zijn. De
verdere verbetering van de planning en controlcyclus blijft dan ook veel tijd en energie vragen
van de concernstaf. Het rapport van bevindingen van de accountant bij de jaarrekening 1999 en
de opmerkingen van de commissie van de rekening naar aanleiding van dit rapport vormen
daarbij wezenlijke aandachtspunten.
Bij de gemeente staan de politiek inhoudelijke doelstellingen centraal. Het financieel beleid is
daarbij enerzijds volgend, anderzijds ook kaderstellend. Vaststelling van onderdelen van het
Financieel beleid heeft op verschillende tijdstippen plaatsgevonden soms gekoppeld aan andere
onderwerpen. Om de uitgangspunten van het Financieel beleid in beeld te brengen en de
onderlinge samenhang daarvan te schetsen zal in de perspectiefnota 2002 een integraal beeld
van het financieel beleid worden gegeven. Hierdoor zal ook een discussie over aanpassingen
van onderdelen van dit beleid verantwoord gevoerd worden.
In het kader van het structureel werken aan de verhoging van de doelmatigheid van de
gemeentelijke organisatie zal in het begrotingsjaar verder gegaan worden met de uitvoering van
de pilotprojecten doelmatigheidsonderzoek en zullen deze pilotprojecten worden geëvalueerd
De Commissie voor de Rekening zal hier intensief bij worden betrokken.
In de concernbegroting 2001 zal voor het eerst een treasuryparagraaf worden opgenomen. In
het begrotingsjaar zal actief gewerkt worden aan de uitvoering van de in die paragraaf
opgenomen doelstellingen.
4