Blad 2 Met deze toevoeging wordt beoogd meer inzicht te geven in de inspanningen die nodig zijn om het beleid uit te voeren. De prestaties zijn zo beter zichtbaar en achteraf toets baar. Hiermee sluit het beleidsplan beter aan op de productbegroting Wat ook is toegevoegd is een agenda met onderwerpen die in 2001 nader aan de orde zullen worden gesteld. Daarbij gaat het om herziening van regelingen, evaluaties die moeten worden uitgevoerd en beleidsvraagstukken die moeten worden uitgediept. Kortom, een inhoudelijke "wurklist" met in het planjaar nader uit te werken gespreks-, onderzoeks- of beslispunten SAMENVATTING VAN DE INHOUD VAN HET BELEIDSPLAN Hoofdstuk 1 Beleidskader De vernieuwing van het welzijnsbeleid van de gemeente Leeuwarden en ontwikkelingen in Rijksbeleid vormen gezamenlijk het beleidskader voor dit plan. Het Lokaal Sociaal Beleid (LSB) van de gemeente betekent nieuwe uitgangspunten van het welzijnsbeleid en een ander werk model. Centraal in het LSB staat een hoogwaardig niveau van basisvoorzieningen en maatwerk voor mensen in een achter standsituatie. Dit vraagt een rolverandering van gemeente en uitvoerders. De gemeente als regisseur, die op hoofd lijnen stuurt en uitgangspunten formuleert. De uitvoerders als deskundigen op hun geconcentreerde vakgebied, waarbij één of meerdere uitvoerders een bijzondere rol als hoofd aannemer krijgen. De instelling van het Fonds Werk en Inkomen in 2001 stelt de gemeente beter in staat om als opdrachtgever afspraken te maken met opdrachtnemers. De grotere (financiële) verantwoordelijkheid geeft meer mogelijkheden in de besteding van de middelen. Hoofdstuk 2 Werk In dit hoofdstuk staat het uitvoeringsbeleid van de gemeente op het terrein van reïntegratie centraal. Om mensen in staat te stellen hun eigen situatie te verbeteren is er één instrument van groot belang: het reïntegratie- traject. De hoofdaannemer en andere uitvoerders leveren ieder hun specifieke deskundigheid voor het individuele traject. In het hoofdstuk wordt aangegeven welke taken en prestaties bij de uitvoering van het reïntegratiebeleid voor 2001 horen. Blad 3 Daarnaast zijn een drietal thema's op de beleidsagenda 2001 gezet: de doelmatigheid en doeltreffendheid van de reïnte- gratieactiviteiten, het incentivebeleid en de landelijke voornemens ter versnelling van uitstroom- en activerings activiteiten Hoofdstuk 3 Inkomen De inkomensvoorziening en het voorkomen en bestrijden van (financiële) achterstandsproblemen worden in dit hoofdstuk behandeld. Met betrekking tot het uitkeringsbeleid worden de uitgangspunten voor uitkeringverstrekking besproken. De dalende lijn van het uitkeringenbestand zet zich voort en komt naar verwachting uit op gemiddeld 4.200 uitkerings gerechtigden in 2001. Kwaliteitseisen en taakstellende normen zijn de onderwerpen voor de beleidsagenda op dit onderdeel In samenhang met het uitkeringsbeleid worden ook de uitgangspunten van het handhavingsbeleid behandeld. Het experiment ter verbetering van de handhaving is daarbij van belang. Het voorgenomen project heeft als doelstelling dat de klantvriendelijkheid, doelmatigheid en doeltreffendheid centraal staan. Armoedebestrijding krijgt vorm langs de twee hoofdlijnen van het LSB: het bieden van inkomensondersteuning als basisvoorziening en bestrijding van sociale uitsluiting als achterstandsbestrijdingDe instrumenten en de hieraan verbonden prestaties voor 2001 zijn in dit hoofdstuk weergegeven. Belangrijk aandachtspunt is tevens de armoedeval en de impasse die op dit punt - mede gedwongen door het wachten op landelijke voorstellen - is bereikt. De bestrijding van de armoedeval staat evenals de voorgenomen evaluatie van het minimabeleid op de beleidsagenda. Hoofdstuk 4 Communicatie Het geven van actieve voorlichting op het terrein van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is van belang voor een goede benutting van voorzieningen en voor de bekendheid met de rechten en verplichtingen. Communicatie betreft ook de participatie van cliënten ten behoeve van de kwaliteit van de beleidsvoorbereiding en - uitvoering. Naast het reguliere overleg met cliëntenorganisaties staat in 2001 een cliëntenonderzoek op het programma. In dit onderzoek zullen de dienstverlening omtrent de uitkeringverstrekking en de kwaliteit van de reïntegratieactiviteiten centraal staan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 636