Blad 2 Samenvatting van het Programma van Eisen Projectdoelen De doelen van de reorganisatie en aanbesteding zijn de volgende Streven naar kwaliteitsverbetering Verbeteren van de exploitatie, de kostendekkingsgraad Bereiken van een win/win-situatie voor reizigers en gemeente Mobiliseren van kennis en creativiteit van potentiële vervoerders Deze doelen zullen enerzijds worden bereikt door het introduceren van concurrentie, dus de aanbesteding op zich, en anderzijds door de systematiek waarbij de vervoerder door een bonus/malus-regeling gestimuleerd wordt om een kwalitatief en exploitatief goed product te (blijven) leveren Vervoersconcept De reorganisatie en aanbesteding heeft betrekking op het huidige stadsvervoer en WVG-vervoer (vervoer in het kader van de Wet Voorzieningen Gehandicapten)In het nieuwe systeem worden deze geïntegreerd tot één vervoersysteem waarvan iedereen gebruik kan maken. In dit nieuwe vervoerconcept zijn drie typen van vervoerdiensten te onderscheiden Het Sternet biedt relatief snelle verbindingen tussen de buitenwijken en het centrum. Het Sternet kent vaste routes en regelmatige frequenties; Het Servicenet is daarop een aanvulling. Het heeft meer haltes in de wijken en bedient daardoor een groter gebied, zij het met een lagere snelheid dan het Sternet. Het Servicenet kent ook vaste routes en regelmatige frequenties. Het Servicenet is toegankelijk voor rolstoelgebruikers en kinderwagens, en wordt uitgevoerd met eenheden die kleiner zijn dan de huidige stadsbussen (circa 10 meter lengte) Het Aanvullend Net is het vraagafhankelijk systeem dat op afroep verplaatsingen van deur tot deur of van kamer tot kamer mogelijk maakt. Het gaat om vervoer zonder vaste lijnen en tijden. Dit vervoer is, in tegenstelling tot de huidige situatie, toegankelijk voor zowel WVG- gerechtigden als niet WVG-gerechtigden De vaste routes van het Ster- en Servicenet verschillen ten opzichte van de huidige situatie. Deze aanpassingen van het lijnennet zijn doorgevoerd om optimaal aan de functie van de beide netten tegemoet te kunnen komen. Voor het Sternet betekent dit dat de bussen via korte en directe (hoofd)routes vanaf de buitenwijken naar het busstation rijden. De bussen gaan minder ver Me wijk in' dan in de Blad 3 huidige situatie waardoor de snelheid van de bussen hoger zal liggen. De routes van het Servicenet gaan juist verder de wijk in dan in de huidige situatie en heeft ook meer haltes. Hierdoor is de snelheid lager. Essentie van de routes is dat de bussen zoveel mogelijk rechtstreeks (dus zonder dat een overstap nodig is) vanaf verzorgingshuizen en dergelijke (dus locaties waar veel ouderen wonen) naar de binnenstad en voorzieningen als het ziekenhuis rijden. Deze wijzigingen van de routes maken derhalve intergaal onderdeel uit van de reorganisatie en aanbesteding. Voor de feitelijke aanbesteding is dit vervoersysteem opgedeeld in twee onderdelen (percelen)dit zijn de onderdelen waarvoor later opdracht moet worden verleend: Perceel I: Stadsvervoer - de vaste stadslijnen volgens het Sternet en het Servicenet; Perceel II: collectief vraagafhankelijk vervoer - het Aanvullend Net. Hiermee wordt voorkomen dat 'verschillende takken van sport' als een éénheid moeten worden gezien. Openbaar vervoer volgens vaste lijnen en frequenties is wezenlijk anders dan vraagafhankelijk vervoer dat doorgaans met kleine voertuigen wordt uitgevoerd. Vervoerders kunnen nu inschrijven voor dat perceel waarin zij goed zijn en veel ervaring hebben, bovendien wordt ook kleinere vervoerders de mogelijkheid geboden om mee te dingen naar een perceel. Overigens mag een vervoerder natuurlijk ook voor beide percelen inschrijven. Wanneer uiteindelijk verschillende vervoerders gaan rijden is de noodzakelijke onderlinge afstemming een verantwoordelijkheid van de beide vervoerders Wat besteden we aan De onderhavige aanbesteding heeft alleen betrekking op de volgende vervoersdiensten: Perceel I: Stadsvervoer - de vaste stadslijnen volgens het Sternet en het Servicenet; Perceel II: collectief vraagafhankelijk vervoer - het Aanvullend Net. De beide percelen worden begrensd door de gemeentegrenzen van Leeuwarden. Hoewel in de nieuwe Wet Personenvervoer 2000 bepaald is dat de gemeente bevoegd gezag is van alle openbaar vervoer binnen de gemeentegrenzen, dus ook het streekvervoer, (de nieuwe wet wijkt hiermee af van de huidige situatie waarin de provincie bevoegd gezag is voor het streekvervoer en de gemeente voor het stadsvervoer) maken de streeklijnen die ook gedeeltelijk in de stad rijden geen onderdeel uit van de aanbesteding. Voor deze zogenaamde grensoverschrijdende lijnen zullen afspraken moeten worden gemaakt met de provincie aangezien deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 646