Blad 2
Samenvatting van het Programma van Eisen
Projectdoelen
De doelen van de reorganisatie en aanbesteding zijn de
volgende
Streven naar kwaliteitsverbetering
Verbeteren van de exploitatie, de kostendekkingsgraad
Bereiken van een win/win-situatie voor reizigers en
gemeente
Mobiliseren van kennis en creativiteit van potentiële
vervoerders
Deze doelen zullen enerzijds worden bereikt door het
introduceren van concurrentie, dus de aanbesteding op zich,
en anderzijds door de systematiek waarbij de vervoerder
door een bonus/malus-regeling gestimuleerd wordt om een
kwalitatief en exploitatief goed product te (blijven)
leveren
Vervoersconcept
De reorganisatie en aanbesteding heeft betrekking op het
huidige stadsvervoer en WVG-vervoer (vervoer in het kader
van de Wet Voorzieningen Gehandicapten)In het nieuwe
systeem worden deze geïntegreerd tot één vervoersysteem
waarvan iedereen gebruik kan maken. In dit nieuwe
vervoerconcept zijn drie typen van vervoerdiensten te
onderscheiden
Het Sternet biedt relatief snelle verbindingen tussen de
buitenwijken en het centrum. Het Sternet kent vaste
routes en regelmatige frequenties;
Het Servicenet is daarop een aanvulling. Het heeft meer
haltes in de wijken en bedient daardoor een groter
gebied, zij het met een lagere snelheid dan het Sternet.
Het Servicenet kent ook vaste routes en regelmatige
frequenties. Het Servicenet is toegankelijk voor
rolstoelgebruikers en kinderwagens, en wordt uitgevoerd
met eenheden die kleiner zijn dan de huidige stadsbussen
(circa 10 meter lengte)
Het Aanvullend Net is het vraagafhankelijk systeem dat
op afroep verplaatsingen van deur tot deur of van kamer
tot kamer mogelijk maakt. Het gaat om vervoer zonder
vaste lijnen en tijden. Dit vervoer is, in tegenstelling
tot de huidige situatie, toegankelijk voor zowel WVG-
gerechtigden als niet WVG-gerechtigden
De vaste routes van het Ster- en Servicenet verschillen ten
opzichte van de huidige situatie. Deze aanpassingen van het
lijnennet zijn doorgevoerd om optimaal aan de functie van
de beide netten tegemoet te kunnen komen. Voor het Sternet
betekent dit dat de bussen via korte en directe
(hoofd)routes vanaf de buitenwijken naar het busstation
rijden. De bussen gaan minder ver Me wijk in' dan in de
Blad 3
huidige situatie waardoor de snelheid van de bussen hoger
zal liggen. De routes van het Servicenet gaan juist verder
de wijk in dan in de huidige situatie en heeft ook meer
haltes. Hierdoor is de snelheid lager. Essentie van de
routes is dat de bussen zoveel mogelijk rechtstreeks (dus
zonder dat een overstap nodig is) vanaf verzorgingshuizen
en dergelijke (dus locaties waar veel ouderen wonen) naar
de binnenstad en voorzieningen als het ziekenhuis rijden.
Deze wijzigingen van de routes maken derhalve intergaal
onderdeel uit van de reorganisatie en aanbesteding.
Voor de feitelijke aanbesteding is dit vervoersysteem
opgedeeld in twee onderdelen (percelen)dit zijn de
onderdelen waarvoor later opdracht moet worden verleend:
Perceel I: Stadsvervoer - de vaste stadslijnen volgens
het Sternet en het Servicenet;
Perceel II: collectief vraagafhankelijk vervoer - het
Aanvullend Net.
Hiermee wordt voorkomen dat 'verschillende takken van
sport' als een éénheid moeten worden gezien. Openbaar
vervoer volgens vaste lijnen en frequenties is wezenlijk
anders dan vraagafhankelijk vervoer dat doorgaans met
kleine voertuigen wordt uitgevoerd. Vervoerders kunnen nu
inschrijven voor dat perceel waarin zij goed zijn en veel
ervaring hebben, bovendien wordt ook kleinere vervoerders
de mogelijkheid geboden om mee te dingen naar een perceel.
Overigens mag een vervoerder natuurlijk ook voor beide
percelen inschrijven. Wanneer uiteindelijk verschillende
vervoerders gaan rijden is de noodzakelijke onderlinge
afstemming een verantwoordelijkheid van de beide
vervoerders
Wat besteden we aan
De onderhavige aanbesteding heeft alleen betrekking op de
volgende vervoersdiensten:
Perceel I: Stadsvervoer - de vaste stadslijnen volgens
het Sternet en het Servicenet;
Perceel II: collectief vraagafhankelijk vervoer - het
Aanvullend Net.
De beide percelen worden begrensd door de gemeentegrenzen
van Leeuwarden. Hoewel in de nieuwe Wet Personenvervoer
2000 bepaald is dat de gemeente bevoegd gezag is van alle
openbaar vervoer binnen de gemeentegrenzen, dus ook het
streekvervoer, (de nieuwe wet wijkt hiermee af van de
huidige situatie waarin de provincie bevoegd gezag is voor
het streekvervoer en de gemeente voor het stadsvervoer)
maken de streeklijnen die ook gedeeltelijk in de stad
rijden geen onderdeel uit van de aanbesteding. Voor deze
zogenaamde grensoverschrijdende lijnen zullen afspraken
moeten worden gemaakt met de provincie aangezien deze