Blad 4 bevoegd gezag is voor het gedeelte van de lijnen dat zich buiten de gemeentegrenzen bevindt. Deze lijnen zullen later apart aanbesteed moeten worden waarbij de gemeente en de provincie onderling afspraken maken over de te volgen verdeling en/of procedure. De gesprekken hierover zijn momenteel nog gaande. Kwaliteitseisen Leeuwarden wil met de reorganisatie en aanbesteding een kwaliteitsslag maken. Bij de uitvoering van het vervoer staan de begrippen dienstverlening en kwaliteit dan ook voorop. Daarbij dient de vervoerder in ieder geval te vol doen aan het minimale kwaliteitsniveau zoals dat is beschreven in het PvE. Daarnaast heeft de gemeente zich ten doel gesteld om meer mensen met een handicap met het regu liere openbaar vervoer te vervoeren, dit om de integratie van minder validen zoveel mogelijk te bevorderen. Dit komt tot uiting in eisen die gesteld worden ten aanzien van de toegankelijkheid van de voertuigen en haltes van het Servicenet Onderscheid wordt gemaakt in: algemene kwaliteitseisen (snelle verbindingen, weinig overstappen en goede bediening van alle relevante locaties - eisen van reizigers (o.a. stiptheid, goede informatie, sociale veiligheid en comfort); - aanvullende eisen voor Ster- en Servicenet (halteafstanden en gemiddelde snelheid) Bedieningsniveau Met betrekking tot de dienstregeling van het stadsvervoer worden eisen gesteld aan de frequentie en de beschikbaarheid. Het aanvullende net heeft geen vaste dienstregeling maar rijdt op aanvraag. In de onderstaande tabel zijn de eisen weergegeven. Sternet Servicenet Aanvullend Net Minimumfrequentie Werkdagen, zaterdag Avond, weekend, zon- en feestdagen 2x per uur 2x per uur lx per uur lx per uur Op afroep Op afroep Beschikbaarheid Werkdagen koopavond) zaterdag Weekend, zon- en feestdagen 6-24 uur 8-23 uur 9-18(21)uur 9-18 uur 0-24 uur 0-24 uur Blad 5 Voor het aanvullende net zullen aanvullende eisen worden gesteld met betrekking tot de vooraanmeldtijd, de marges rond de afgesproken afhaaltijd, maximale omrijtijd, aansluiting op vervoer buiten de gemeente etc. Tarieven Voor de stadslijnen (Ster- en Servicenet) geldt het nationaal tariefsysteem (NTS-tarief (strippenkaart)), waarbij de huidige zone-indeling gehandhaafd blijft. WVG- gerechtigden kunnen tegen een sterk gereduceerd tarief (25 tot 33% van het NTS-tarief) van het Servicenet gebruik maken. In combinatie met een verbeterde toegankelijkheid moet dit leiden tot een verschuiving van WVG-gerechtigden van het Aanvullende Net naar het Servicenet. Aangezien de kosten voor de gemeente voor reizen met het reguliere openbaar vervoer goedkoper is dan reizen met het aanvullende vervoer kan dit voor de gemeente een aanzienlijke kostenbesparing opleveren; extra inkomsten voor het stadsvervoer zonder directe extra kosten en voor de WVG-gerechtigde een daling van zijn vervoerkosten. Voor vervoer met het Aanvullend Net betalen WVG-gerechtigden het tarief dat ze momenteel ook betalen (NTS-tarief - opstapzone)Niet WVG-gerechtigden betalen voor het Aanvullend Net een tarief dat hoger is dan het NTS-tarief, maar lager dan het tarief voor gewoon taxivervoer. Aangezien de kwaliteit van het CVV-vervoer lager is dan van een reguliere taxi, lijdt het lagere tarief niet tot concurrentievervalsing. Mede op basis van de aanbieding van de vervoerder stelt de gemeente het deeltaxitarief vast. Tarief WVG-er Tarief niet WVG-er Sternet 50% van (NTS -opstapzone NTS Servicenet 50% van (NTS -opstapzone) NTS Aanvullend Net NTS (-opstapzone) Deeltaxitarief Net als in de huidige situatie hoeven WVG-gerechtigden geen opstapzone te betalen. Verder geldt voor hen dat zij één noodzakelijke begeleider (aangegeven op WVG-pas) en hulpmiddelen en dergelijke gratis mogen meenemen. Verhouding met de vervoerders De kosten van de vervoerderszullen deels worden betaald door de reizigers in de vorm van de te betalen tarieven, vanuit de rijksbijdrage voor het openbaar vervoer en vanuit de WVG-middelenDe gemeente bekostigt met de WVG- middelen het vervoer van WVG-gerechtigden. De gemeente zal voor het stadsvervoer geen eigen middelen toevoegen. Voor het lijngebonden stadsvervoer wordt voor het beschikbare bedrag (opbrengsten reizigers rijksbijdrage)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 647