Blad 4
bevoegd gezag is voor het gedeelte van de lijnen dat zich
buiten de gemeentegrenzen bevindt. Deze lijnen zullen later
apart aanbesteed moeten worden waarbij de gemeente en de
provincie onderling afspraken maken over de te volgen
verdeling en/of procedure. De gesprekken hierover zijn
momenteel nog gaande.
Kwaliteitseisen
Leeuwarden wil met de reorganisatie en aanbesteding een
kwaliteitsslag maken. Bij de uitvoering van het vervoer
staan de begrippen dienstverlening en kwaliteit dan ook
voorop. Daarbij dient de vervoerder in ieder geval te vol
doen aan het minimale kwaliteitsniveau zoals dat is
beschreven in het PvE. Daarnaast heeft de gemeente zich ten
doel gesteld om meer mensen met een handicap met het regu
liere openbaar vervoer te vervoeren, dit om de integratie
van minder validen zoveel mogelijk te bevorderen. Dit komt
tot uiting in eisen die gesteld worden ten aanzien van de
toegankelijkheid van de voertuigen en haltes van het
Servicenet
Onderscheid wordt gemaakt in:
algemene kwaliteitseisen (snelle verbindingen, weinig
overstappen en goede bediening van alle relevante
locaties
- eisen van reizigers (o.a. stiptheid, goede informatie,
sociale veiligheid en comfort);
- aanvullende eisen voor Ster- en Servicenet
(halteafstanden en gemiddelde snelheid)
Bedieningsniveau
Met betrekking tot de dienstregeling van het stadsvervoer
worden eisen gesteld aan de frequentie en de
beschikbaarheid. Het aanvullende net heeft geen vaste
dienstregeling maar rijdt op aanvraag. In de onderstaande
tabel zijn de eisen weergegeven.
Sternet
Servicenet
Aanvullend Net
Minimumfrequentie
Werkdagen,
zaterdag
Avond, weekend,
zon- en
feestdagen
2x per uur
2x per uur
lx per uur
lx per uur
Op afroep
Op afroep
Beschikbaarheid
Werkdagen
koopavond)
zaterdag
Weekend, zon- en
feestdagen
6-24 uur
8-23 uur
9-18(21)uur
9-18 uur
0-24 uur
0-24 uur
Blad 5
Voor het aanvullende net zullen aanvullende eisen worden
gesteld met betrekking tot de vooraanmeldtijd, de marges
rond de afgesproken afhaaltijd, maximale omrijtijd,
aansluiting op vervoer buiten de gemeente etc.
Tarieven
Voor de stadslijnen (Ster- en Servicenet) geldt het
nationaal tariefsysteem (NTS-tarief (strippenkaart)),
waarbij de huidige zone-indeling gehandhaafd blijft. WVG-
gerechtigden kunnen tegen een sterk gereduceerd tarief (25
tot 33% van het NTS-tarief) van het Servicenet gebruik
maken. In combinatie met een verbeterde toegankelijkheid
moet dit leiden tot een verschuiving van WVG-gerechtigden
van het Aanvullende Net naar het Servicenet. Aangezien de
kosten voor de gemeente voor reizen met het reguliere
openbaar vervoer goedkoper is dan reizen met het
aanvullende vervoer kan dit voor de gemeente een
aanzienlijke kostenbesparing opleveren; extra inkomsten
voor het stadsvervoer zonder directe extra kosten en voor
de WVG-gerechtigde een daling van zijn vervoerkosten. Voor
vervoer met het Aanvullend Net betalen WVG-gerechtigden het
tarief dat ze momenteel ook betalen (NTS-tarief -
opstapzone)Niet WVG-gerechtigden betalen voor het
Aanvullend Net een tarief dat hoger is dan het NTS-tarief,
maar lager dan het tarief voor gewoon taxivervoer.
Aangezien de kwaliteit van het CVV-vervoer lager is dan van
een reguliere taxi, lijdt het lagere tarief niet tot
concurrentievervalsing. Mede op basis van de aanbieding van
de vervoerder stelt de gemeente het deeltaxitarief vast.
Tarief WVG-er
Tarief niet WVG-er
Sternet
50% van (NTS
-opstapzone
NTS
Servicenet
50% van (NTS
-opstapzone)
NTS
Aanvullend Net
NTS (-opstapzone)
Deeltaxitarief
Net als in de huidige situatie hoeven WVG-gerechtigden geen
opstapzone te betalen. Verder geldt voor hen dat zij één
noodzakelijke begeleider (aangegeven op WVG-pas) en
hulpmiddelen en dergelijke gratis mogen meenemen.
Verhouding met de vervoerders
De kosten van de vervoerderszullen deels worden betaald
door de reizigers in de vorm van de te betalen tarieven,
vanuit de rijksbijdrage voor het openbaar vervoer en
vanuit de WVG-middelenDe gemeente bekostigt met de WVG-
middelen het vervoer van WVG-gerechtigden. De gemeente zal
voor het stadsvervoer geen eigen middelen toevoegen.
Voor het lijngebonden stadsvervoer wordt voor het
beschikbare bedrag (opbrengsten reizigers rijksbijdrage)