Blad 6
een zo hoog mogelijke kwaliteit gevraagd, waarbij in ieder
geval aan de minimum eisen wordt voldaan. Voor CVV-vervoer
zal de vervoerder aan moeten geven wat de gemeente voor
elke verreden zone moet betalen.
Stadsdienst
De vergoedingensystematiek is zo opgezet dat de vervoerder
optimaal wordt 'geprikkeld' om een goed product te blijven
leveren door een bonus in het vooruitzicht te stellen
wanneer hij een goede prestatie levert. De opbouw is als
volgt
100% van de reizigersopbrengsten
90% van de rijksbijdrage (suppletie)
Als bonus kan de vervoerder verdienen:
maximaal 8% van de rijksbijdrage
De overige 2% van de rijksbijdrage wordt standaard in een
door de gemeente te beheren openbaar vervoer fonds (OV-
fonds) gestort.
Indien de vervoerder er niet in slaagt het aantal reizigers
te laten groeien ten opzichte van het voorgaande jaar zal
de bonus (8% van de rijksbijdrage) niet of slechts
gedeeltelijk aan de vervoerder worden toegekend. De niet
toegekende bonus wordt dan toegevoegd aan het OV-fonds. Het
OV-fonds zal worden aangewend om de kwaliteit van het OV te
verbeteren en om eventuele tegenvallers op te vangen.
De vervoerder is zelf verantwoordelijk voor de opbrengsten
en kosten van het vervoer. Eventuele exploitatietekorten
kunnen niet worden afgewenteld op de gemeente.
Het budget voor de vervoerder wordt op basis van de
toegekende rijksbijdrage en vervoersgegevens jaarlijks
bijgesteld. Bij stijging van de rijksbijdrage komt 20% toe
aan de vervoerder en 80% aan het productieniveau van het
systeem. Bij daling van de rijksbijdrage zal deze verdeling
50% voor de vervoerder en 50% voor het systeem zijn.
CVV-vervoer
Voor wat betreft het CVV-vervoer zal de gemeente, voor WVG-
gerechtigden, de vervoerder per verreden zone betalen. De
vervoerder zal in zijn offerte aan moeten geven welke prijs
hij per zone in rekening brengt. De WVG-gerechtigde betaalt
in de taxi een eigen bijdrage voor de rit (NTS-tarief minus
opstapzone)Het maximum aantal zones dat een WVG-
gerechtigde per jaar op kosten van de gemeente mag reizen
bedraagt 222. Indien men meer zones gaat reizen zal men een
toeslag moeten betalen. Dit is conform de huidige situatie.
Voor reizigers in het CVV-vervoer die niet WVG-gerechtigd
zijn zal de gemeente geen subsidie verlenen. De vervoerder
Blad 7
dient in zijn aanbieding de (kost)prijs van een
reizigerszone op te nemen, dus het tarief waarbij een rit
minimaal kostendekkend is. Mede op basis van deze prijs
stelt de gemeente het (deeltaxitarief per zone vast. Het
Rijk zal ook over de inkomsten die worden gegenereerd in
het CVV-vervoer suppletie verlenen.
Aangezien het voor de gemeente financieel aantrekkelijk is
om WVG-gerechtigden met het Servicenet te laten reizen in
plaats van met het Aanvullende Net (CVV-vervoer), zal de
vervoerder van het stadsvervoer gestimuleerd moeten worden
om zoveel mogelijk WVG-gerechtigden te vervoeren. De
gemeente zal daarom vanuit de WVG-gelden het tarief dat
WVG-ers in de stadsdienst zelf moeten betalen, 50% van NTS
minus opstapzone, aanvullen tot het normale NTS-tarief.
Hierdoor heeft de vervoerder extra inkomsten zonder meer
bussen te moeten laten rijden. Door halvering van het
tarief voor WVG-gerechtigden, in vergelijking met het
tarief in het Aanvullend vervoer, wordt de WVG-er
gestimuleerd gebruik te maken van de stadsdienst (met name
het Servicenet)
Personeel
Met betrekking tot het personeel schrijft de nieuwe Wp2000
voor dat een eventuele nieuwe vervoerder het personeel van
de huidige vervoerder overneemt. De gemeente stelt
daarnaast eisen aan het personeel in termen van service en
representatie. Met name in het Servicenet wordt geëist dat
het personeel behulpzaam is bij het in- en uitstappen van
reizigers die dat nodig hebben.
Materieel
Aan het materieel worden eisen gesteld in termen van
comfort, veiligheid, toegankelijkheid en maatvoering. Ook
gelden er eisen voor de netheid en het onderhoud van het
materieel
Met betrekking tot de toegankelijkheid van het materieel
wordt geëist dat het materieel van het Servicenet
toegankelijk is voor mensen met een handicap en hun
hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een scootmobiel, een
rolstoel of een rollator. Voor het Aanvullende Net zal de
vervoerder materieel op maat moeten leveren. In principe
zal iedereen, ongeacht zijn/haar fysieke beperkingen, samen
met de noodzakelijke hulpmiddelen vervoerd moeten worden.
Aan de toegankelijkheid van het Sternet worden geen
specifieke eisen gesteld. Wel heeft de gemeente een sterke
voorkeur voor het gebruiken van lage vloer bussen in het
Sternet
De gemeente heeft zich ten doel gesteld de milieubelasting
en het energieverbruik van het verkeer en vervoer terug te
dringen. Met betrekking tot het materieel van zowel het