Blad 8 stadsvervoer als het CVV-vervoer zal de vervoerder moeten voldoen aan de eisen die gesteld zijn in het rapport 'Stiller, Schoner en Zuiniger Verkeers- en vervoersysteem Leeuwarden' Consumentenbescherming De gemeente schrijft voor dat de vervoerder de reiziger en de gemeente betrekt bij het vaststellen of wijzigen van de dienstregeling. Dit is conform de wettelijke eis zoals die is opgenomen in de nieuwe Wp2000. De vervoerder moet er voor zorgen dat de reiziger eventuele klachten makkelijk kan indienen en dat de klachten volgens een vaste procedure worden afgehandeld. Voorts zal de vervoerder twee-jaarlijks de tevredenheid van de reiziger moeten laten meten door een onafhankelijk bureau Jaarlijks dient de vervoerder met de gemeente in overleg te treden om de dienstregeling te evalueren. Eventueel kunnen in onderling overleg wijzigingen worden aangebracht. Hierbij zullen ook reizigersorganisaties en belangen organisaties worden betrokken. De gemeente zal de dienstregeling, in navolging van de nieuwe Wet Personenvervoer 2000, niet meer formeel vaststellen. Informstie/registrati e De vervoerder moet zich actief inzetten om de reiziger via de beschikbare kanalen te informeren over de reis mogelijkheden, in ieder geval via een busboekje en informatieborden op het busstation. Daarnaast moet de vervoerder het mogelijk maken om alle informatie op te nemen in een Reizigers Informatie Systeem (RIS)Dit is een systeem dat dynamische informatie kan leveren. Momenteel is alleen op het busstation een vorm van RIS aanwezig. Indien de gemeente het systeem uitbreid naar bijvoorbeeld het Beursplein zal de vervoerder hier de benodigde informatie aan moeten leveren. De vervoerder moet bijhouden hoeveel zones er worden verreden door welke reizigers. Dit is van belang voor de vergoedingensystematiek van met name WVG-gerechtigden Hiervoor zal in alle voertuigen, zowel stadsvervoer als CVV-vervoer, leesapparatuur aanwezig moeten zijn dat vervoerpassen (chipkaarten) kan registreren en afwaarderen. Van deze registratie zal de gemeente maandelijks een afschrift krijgen. Wensen en ambities De eisen die in het PvE zijn beschreven moeten worden gezien als een ondergrens waaraan de vervoerder in ieder geval moet voldoen. De gemeente heeft zoals gezegd echter Blad 9 de ambitie om een kwaliteitssprong te maken met de aanbesteding. Daarom wordt de vervoerder uitgedaagd om in zijn aanbieding voorstellen te doen voor verdere kwaliteitsverbetering. Ook suggesties voor prijsbesparingen waarbij nauwelijks kwaliteit wordt ingeleverd kunnen worden ingebracht. Hij dient aan te geven wat de consequenties zijn voor de prijs voor in ieder geval de volgende opties: meer bussen per uur bij het Ster- en Servicenet; de concessie wordt verleend voor 6 jaar in plaats van 4 jaar met een optie voor 2x1 jaar verlenging; kortere beschikbaarheidsperiode voor het CVV-vervoer; kortere vooraanmeldtijd voor het CVV-vervoer; minder speling rond de afhaaltijd bij het CVV-vervoer; meer meereizende familieleden voor gereduceerd tarief bij WVG-geïndiceerden Daarnaast wordt aangegeven (zonder direct een prijsopgave te vragen) dat de gemeente denkt aan zaken als: kleine aanpassingen in de routering; uitgebreidere/betere informatievoorzieningen aan de reiziger; voorzieningen voor mensen met een visuele handicap; verdere beperking van milieubelastende factoren. Innovatief openbaar vervoer De gemeente houdt de mogelijk open om tijdens de duur van de concessie nieuwe innovatieve openbaar vervoerssystemen te introduceren om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Concreet wordt momenteel gedacht aan een hoogwaardige OV-voorziening in het FEC-city gebied en naar Leeuwarden Zuid. Indien nodig zou dit vervoer met een andere vervoerder uitgevoerd kunnen worden. In dat geval zal de vervoerder van de stadsdienst 'zijn' infrastructuur en voorzieningen beschikbaar moeten stellen en zorg moeten dragen voor goede aansluitingen. Indien de vervoerder van de stadsdienst aantoonbaar reizigers verliest kan de vervoerder in overleg treden met de gemeente omtrent compensatie In hun inschrijvingen dienen de vervoerders aan te geven wat hun ideeën en mogelijkheden zijn voor de introductie van dergelijke vervoersystemen. Hoe staan zij tegenover de komst van dergelijke systemen en hoe denken zij deze in te kunnen passen in het stadsvervoer. De inbreng van dit aspect is niet een harde eis voor de aanbesteding maar kan bij nagenoeg gelijkwaardige aanbiedingen wel meewegen bij de uiteindelijke beoordelingen. Plan van aanpak De vervoerder zal bij zijn aanbieding (in het Nederlands) een plan van aanpak in moeten dienen. Aangegeven dient te worden op welk perceel of percelen wordt ingeschreven en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 649