Blad 2 Koepelnotitie voorziet in een stadsgewestelijke visie op de woonkwaliteit en geeft met name invulling aan het verbeteren van de kwaliteit van het wonen in het stadsgewest. De ruimtelijke visie van de Koepelnotitie vormt het kwalitatieve kader voor de gemeentelijke woonplannen. De visie is door de betrokken gemeenten verder uitgewerkt in deze woonplannen. 3. Procedurele vaststelling van de Koepelnotitie en gemeentelijke Woonplan. Mede met het oog op de ondertekening van het regioconvenant OKL-II, waarvan de Koepelnotitie deel uitmaakt, is in regioverband afgesproken om de Koepelnotitie vast te laten stellen door de afzonderlijke gemeenteraden. De gemeentelijke woonplannen worden daarbij betrokken, maar kunnen nog niet worden vastgesteld. De woonplannen moeten eerst (in combinatie met de door de gemeenteraad vastgestelde Koepelnotitie) voor advies voorgelegd aan de provinciale Commissie van Overleg (CvO)Daarna vindt vaststelling van het woonplan plaats door de gemeenteraad. De Koepelnotitie, opgesteld door de combinatie KAW/Heins Advies, kent qua ontwikkeling een lange voorgeschiedenis. Na verwerking van verschillende amendementen, is de notitie uiteindelijk op 21 juni op de verschillende gemeentehuizen afgeleverd. De gemeente Leeuwarden heeft, qua procedurele vaststelling, voor het volgende tijdpad gekozen. behandeling in het college van b en w op 5 september; behandeling in de Commissie Stadsontwikkeling op 12 dan wel 19 september; behandeling en vaststelling van de Koepelnotitie in en door de gemeenteraad op 16 oktober; na vaststelling door de gemeenteraad van de Koepelnotitie verzending van de Koepelnotitie samen met het gemeentelijk Woonplan (opgesteld door Heins Advies) voor advies naar de Commissie van Overleg (CvO) afhankelijk van de behandeling van het woonplan door de CvO, vindt daarna vaststelling plaats van het woonplan door de gemeenteraad. 4. Inhoud Koepelnotitie Woonplannen Stadsgewest Leeuwarden. Het hart van de Koepelnotitie is een kwaliteitskaart wonen. Deze kaart geeft de stadsgewestelijke visie op de woonkwaliteit weer. De kern van deze visie is een verdeling van het stadsgewest in vier gebieden (buiten wonen, stedelijk wonen, waterrijk wonen en landelijk wonen)Voor elk gebied is een eigen ontwikkelingsrichting geformuleerd. Tevens worden enkele voorbeeld-woonconcepten uitgewerkt en wordt ingegaan op een aantal trends die in de ruimtelijke ordening en woningmarkt spelen. Voor de gemeente Leeuwarden is het hoofdstuk 4 'Uitwerking' van essentieel belang. In dit hoofdstuk worden knelpunten beschreven met betrekking tot de kwalitatieve spanning op Blad 3 de stadsgewestelijke woningmarkt. Er worden vier knelpunten benoemd: 'teveel van hetzelfde', 'ongewenste concurrentie', 'te lage reductie in de huursector' en 'lokale knelpunten' Bij het laatste knelpunt ligt een relatie met het toekennen van extra woningcontingent uit de knelpuntenpot De knelpunten spitsen zich met name toe op de woningmarktpositie van Leeuwarden ten opzichte van de omliggende gemeenten. In hoofdstuk 4 worden de afzonderlijke knelpunten vertaald in een te voeren stadsgewestelijke strategie, uitgewerkt in een aantal afspraken tussen de gemeenten onderling. Deze afspraken zijn in de lijn van het PvA wonen regio Leeuwarden 1999- 2010. 5. Wat is nu de meerwaarde van de Koepelnotitie? De meerwaarde van de Koepelnotitie laat zich het best omschrijven aan de hand van de genoemde knelpunten. Knelpunt 'teveel van hetzelfde' Hieromtrent zijn de volgende afspraken gemaakt: tussen de gemeenten worden nadere afspraken gemaakt over de op te leveren kwaliteiten (markttype en omgevingskwaliteit). Dit geldt met name voor de periode 2002 tot 2010; er wordt een stadsgewestelijke monitor opgezet, gericht op de feitelijke woningproductie, naar omvang en samenstelling. De resultaten vormen een terugkerend agendapunt voor het Bestuurlijk Platform Stadsregio Leeuwarden. Onderdeel van de monitoring is een enquêteformulier, waarmee gegevens van de bewoners van de nieuwe woningen kunnen worden verkregen. Knelpunt 'ongewenste concurrentie' In de om Leeuwarden liggende gemeenten/dorpen is een grote tot zeer grote vraag naar (vrije) kavels en nieuwe woningen, zowel van de kant van doorstromers uit de eigen gemeente als potentiële vestigers uit Leeuwarden. Dit heeft een zuigende werking op Leeuwarden tot gevolg, die ongunstig werkt op de realiseringskansen van de woningbouwplannen in Leeuwarden. In de Koepelnotitie is hieromtrent de volgende afspraak vastgelegd: de kavels en de nieuwe woningen die in de omliggende dorpen worden aangeboden zullen in eerste instantie bestemd worden voor doorstromers binnen de gemeente of dorp. Knelpunt 'lokale knelpunten' Dit knelpunt heeft een relatie met de toedeling van de stadsgewestelijke knelpuntenpot (960 woningen). In de bestaande wijken en dorpen is in een aantal gevallen sprake van lokale knelpunten, die om een ad hoe oplossing vragen en die vaak niet binnen de woningbouwprogramma's zijn onder te brengen. Afgesproken is dat de gemeenten dergelijke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 653