Blad 2
Koepelnotitie voorziet in een stadsgewestelijke visie op de
woonkwaliteit en geeft met name invulling aan het
verbeteren van de kwaliteit van het wonen in het
stadsgewest. De ruimtelijke visie van de Koepelnotitie
vormt het kwalitatieve kader voor de gemeentelijke
woonplannen. De visie is door de betrokken gemeenten verder
uitgewerkt in deze woonplannen.
3. Procedurele vaststelling van de Koepelnotitie en
gemeentelijke Woonplan.
Mede met het oog op de ondertekening van het regioconvenant
OKL-II, waarvan de Koepelnotitie deel uitmaakt, is in
regioverband afgesproken om de Koepelnotitie vast te laten
stellen door de afzonderlijke gemeenteraden. De
gemeentelijke woonplannen worden daarbij betrokken, maar
kunnen nog niet worden vastgesteld. De woonplannen moeten
eerst (in combinatie met de door de gemeenteraad
vastgestelde Koepelnotitie) voor advies voorgelegd aan de
provinciale Commissie van Overleg (CvO)Daarna vindt
vaststelling van het woonplan plaats door de gemeenteraad.
De Koepelnotitie, opgesteld door de combinatie KAW/Heins
Advies, kent qua ontwikkeling een lange voorgeschiedenis.
Na verwerking van verschillende amendementen, is de notitie
uiteindelijk op 21 juni op de verschillende gemeentehuizen
afgeleverd.
De gemeente Leeuwarden heeft, qua procedurele vaststelling,
voor het volgende tijdpad gekozen.
behandeling in het college van b en w op 5 september;
behandeling in de Commissie Stadsontwikkeling op 12 dan
wel 19 september;
behandeling en vaststelling van de Koepelnotitie in en
door de gemeenteraad op 16 oktober;
na vaststelling door de gemeenteraad van de
Koepelnotitie verzending van de Koepelnotitie samen met
het gemeentelijk Woonplan (opgesteld door Heins Advies)
voor advies naar de Commissie van Overleg (CvO)
afhankelijk van de behandeling van het woonplan door de
CvO, vindt daarna vaststelling plaats van het woonplan
door de gemeenteraad.
4. Inhoud Koepelnotitie Woonplannen Stadsgewest Leeuwarden.
Het hart van de Koepelnotitie is een kwaliteitskaart wonen.
Deze kaart geeft de stadsgewestelijke visie op de
woonkwaliteit weer. De kern van deze visie is een verdeling
van het stadsgewest in vier gebieden (buiten wonen,
stedelijk wonen, waterrijk wonen en landelijk wonen)Voor
elk gebied is een eigen ontwikkelingsrichting geformuleerd.
Tevens worden enkele voorbeeld-woonconcepten uitgewerkt en
wordt ingegaan op een aantal trends die in de ruimtelijke
ordening en woningmarkt spelen.
Voor de gemeente Leeuwarden is het hoofdstuk 4 'Uitwerking'
van essentieel belang. In dit hoofdstuk worden knelpunten
beschreven met betrekking tot de kwalitatieve spanning op
Blad 3
de stadsgewestelijke woningmarkt. Er worden vier knelpunten
benoemd: 'teveel van hetzelfde', 'ongewenste concurrentie',
'te lage reductie in de huursector' en 'lokale knelpunten'
Bij het laatste knelpunt ligt een relatie met het toekennen
van extra woningcontingent uit de knelpuntenpot
De knelpunten spitsen zich met name toe op de
woningmarktpositie van Leeuwarden ten opzichte van de
omliggende gemeenten. In hoofdstuk 4 worden de
afzonderlijke knelpunten vertaald in een te voeren
stadsgewestelijke strategie, uitgewerkt in een aantal
afspraken tussen de gemeenten onderling. Deze afspraken
zijn in de lijn van het PvA wonen regio Leeuwarden 1999-
2010.
5. Wat is nu de meerwaarde van de Koepelnotitie?
De meerwaarde van de Koepelnotitie laat zich het best
omschrijven aan de hand van de genoemde knelpunten.
Knelpunt 'teveel van hetzelfde'
Hieromtrent zijn de volgende afspraken gemaakt:
tussen de gemeenten worden nadere afspraken gemaakt
over de op te leveren kwaliteiten (markttype en
omgevingskwaliteit). Dit geldt met name voor de periode
2002 tot 2010;
er wordt een stadsgewestelijke monitor opgezet, gericht
op de feitelijke woningproductie, naar omvang en
samenstelling. De resultaten vormen een terugkerend
agendapunt voor het Bestuurlijk Platform Stadsregio
Leeuwarden. Onderdeel van de monitoring is een
enquêteformulier, waarmee gegevens van de bewoners van
de nieuwe woningen kunnen worden verkregen.
Knelpunt 'ongewenste concurrentie'
In de om Leeuwarden liggende gemeenten/dorpen is een grote
tot zeer grote vraag naar (vrije) kavels en nieuwe
woningen, zowel van de kant van doorstromers uit de eigen
gemeente als potentiële vestigers uit Leeuwarden. Dit heeft
een zuigende werking op Leeuwarden tot gevolg, die
ongunstig werkt op de realiseringskansen van de
woningbouwplannen in Leeuwarden.
In de Koepelnotitie is hieromtrent de volgende afspraak
vastgelegd: de kavels en de nieuwe woningen die in de
omliggende dorpen worden aangeboden zullen in eerste
instantie bestemd worden voor doorstromers binnen de
gemeente of dorp.
Knelpunt 'lokale knelpunten'
Dit knelpunt heeft een relatie met de toedeling van de
stadsgewestelijke knelpuntenpot (960 woningen). In de
bestaande wijken en dorpen is in een aantal gevallen sprake
van lokale knelpunten, die om een ad hoe oplossing vragen
en die vaak niet binnen de woningbouwprogramma's zijn onder
te brengen. Afgesproken is dat de gemeenten dergelijke