Blad 2 In het raamplan komt het volgende aan de orde: visie en uitgangspunten; een korte schets van de binnenstad; een verkenning van de ervaren problematiek; een rangordening in de ervaren problematiek (prioriteiten) een analyse ten aanzien van de items die tot prioriteit zijn benoemd (achtergronden bestaande/geplande maatregelen) strategie en doelstellingen; gewenste activiteiten en maatregelen (op hoofdlijnen) communicatie, evaluatie, organisatie en financiën VISIE EN UITGANGSPUNTEN Bij het aanpakken van de onveiligheid en verhogen van de leefbaarheid op wijkniveau hanteert de gemeente Leeuwarden de volgende uitgangspunten, zij neemt de regiefunctie op zich; benadert veiligheidsproblemen integraal; bevordert de zelfredzaamheid, betrokkenheid en participatie van burgers en instellingen; stelt het terugdringen van gevoelens van onveiligheid centraal RANGORDENING IN DE ERVAREN VEILIGHEIDSPROBLEMATIEK Vooraf Uit het wijksignaleringssysteem en politiecijfers (kwantitatieve informatie), evenals uit overleg met de vertegenwoordigers van de binnenstad (kwalitatieve informatie), de zogenaamde wijkkenners, zijn verschillende onderwerpen naar voren gekomen die op dit moment van invloed zijn op de veiligheid en leefbaarheid in de binnenstad. De wijkkenners is gevraagd aan te geven welke aspecten naar hun idee deze items het meest aantasten. Door deze informatie te combineren met de uitkomsten van het wijksignaleringssysteem, waarbij met nadruk is gekeken naar het slachtofferschap is een bepaalde ordening in belangrijkheid ontstaan. De ruimtelijke omgeving Zaken in relatie tot het beheer van de openbare ruimte die een negatieve invloed hebben op de beeldkwaliteit van de binnenstad rondslingerend vuil en afval in zijn algemeenheid, evenals specifiek gerelateerd aan evenementen, de horeca, 'rondhangende' jongeren en drugs- en alcohol verslaafden; Blad 3 aantasting van gebouwen en stankoverlast als gevolg van wildplassen door grotendeels horecabezoekers (en in mindere mate rondhangende jongeren en drugs- en alcoholverslaafden) aanwezigheid van graffiti in met name het winkelgebied, en in mindere mate de omliggende buurten; vernielingen door vandalistische en baldadige jongeren (tevens crimineel aspect) De aanwezigheid van plekken die sociale-/verkeersoverlast kleine criminaliteit en/of gevoelens van onveiligheid in de hand werken. De sociale omgeving Geringe sociale samenhang op buurtniveau, een lage participatiegraad van bewoners en weinig betrokkenheid bij de buurt Overlast gerelateerd aan gedrag drugsverslaafden (en dealers) Overlast veroorzaakt door samenscholende jongeren al dan niet gerelateerd aan het uitgaansleven dan wel het bezoeken van coffeeshops. Overlast gerelateerd aan het uitgaansleven/de horeca, waaronder coffeeshops. De institutionele omgeving Op onderdelen onvoldoende serieuze, klantvriendelijke, efficiënte en effectieve (gezamenlijke) afhandeling van klachten van burgers door in hoofdzaak de gemeentelijke diensten en in mindere mate de politie. Hierdoor is het vertrouwen dat zij hebben in deze organisaties gedeeltelijk aangetast. Inherent aan het afhandelen van klachten kan het op onderdelen ontbreken van een integrale aanpak van problemen genoemd worden. Een te geringe communicatie van de kant van de gemeente richting burgers op het terrein van veiligheid en leefbaarheid. Trefwoorden in dit opzicht zijn het interactief beleid maken en het verzorgen van een goede voorlichting In kwantitatief en kwalitatief opzicht ontoereikende handhaving van evenals gericht toezicht op kleine (verkeersovertredingen en vergrijpen door de daarvoor (mogelijk) geëigende instanties. De criminele omgeving Geweldscriminaliteit; de bewoners van de binnenstad worden ten opzichte van de overige bewoners van Leeuwarden het meest geconfronteerd met geweld in de vorm van bedreiging en mishandeling.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 673