Blad 6 Zicht krijgen op de ideeën en wensen van bewoners en andere actoren in de buurt op het terrein van de ruimtelijke ordening. Verhogen van de veiligheidsbeleving door aanpakken fysieke woon- en leefomgeving (enge plekken) Terugdringen en voorkomen van het aantal plekken dat criminaliteit en (verkeersoverlast (in)direct in de hand werkt Terugdringen van het aantal verkeersonveilige situaties. Intensiveren communicatie/contacten tussen gemeente en bewoners Bevorderen vraag-/probleemgericht door de gemeente. Vergroten betrokkenheid bewoners bij het buurtbeheer. Voorstel is om met voorrang, dat wil zeggen nog voor de jaarwisseling, over te gaan tot actie in de Breedstraat e.o. Door bewoners uit deze buurt is reeds verscheidene malen aangegeven dat zij onder andere verkeersoverlast ondervinden in verband met de bedrijvigheid rond coffee shops, in de zin van het af- en aanrijden van auto's en scooters. Bekeken zal worden welke verkeerstechnische maatregelen geschikt zijn, om dit knelpunt voor zover mogelijk op te lossen. Overlast dak- en thuislozen Samenstellen begeleidingsgroep die zich bezig gaat houden met het opstellen en (doen) uitvoeren van overlast- beperkende maatregelen. Mogelijk concrete, zeer uiteenlopende, maatregelen zijn: huis- en gedragsregels worden op een persoonlijke, consequente en duidelijke wijze bekend gemaakt aan de bezoekers van de dagopvang, inclusief de gevolgen bij het niet nakomen hiervan; het plaatsen van prullenbakken; het opruimen van zwerfvuil door dak- en thuislozen; het spuiten ruimen; het gericht toezicht houden en verbaliserend optreden door politie op bepaalde tijdstippen en hieraan gekoppeld het overgaan tot vervolging bij uitblijven betaling; het aanwijzen van een conciërge die zich specifiek bezig houdt met het reilen en zeilen rondom de dagopvang voorziening; het instellen van een straatverbod bij herhaaldelijk excessief wangedrag; verbetering van de openbare straatverlichting en mogelijkheden tot sociale controle; het plaatsen van een wildplasvoorziening Blad 7 EVALUATIE Teneinde de resultaten van het raamplan voor leefbaarheid en veiligheid in de binnenstad te kunnen bepalen, zal er op verschillende manieren worden geëvalueerd. 1. Veel maatregelen worden op experimentele basis ingezet. Op basis van de uitkomsten van een evaluatie wordt besloten of structurele voortzetting wenselijk en haalbaar is. 2. Eind 2001 en eind 2003 worden de maatregelen die zijn uitgevoerd in het kader van dit raamplan in totaliteit geëvalueerd en zal een evaluatierapport, inclusief aanbevelingen voor vervolgactiviteiten/aanpassingen worden voorgelegd. 3. Het wijksignaleringssysteem zal eveneens als evaluatie instrument worden gebruikt. ORGANISATIE Het stadsdeelteam binnenstad voert onder voorzitterschap van de wijkmanager binnenstad de algehele coördinatie, terugkoppeling en voortgangsbewaking uit ten aanzien van de uitvoering van het leefbaarheid- en veiligheidsplan. Daarnaast speelt het beheeroverleg Binnenstad een belang rijke rol als het gaat om het onderhouden van contacten met vertegenwoordigers van de bewoners, ondernemers en horeca. Zij hebben een taak in het signaleren van knelpunten en ontwikkelingen in de praktijk, en kunnen eveneens een bijdrage leveren in de concrete uitvoering van activiteiten in de buurt De beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid zal in samenwerking met de wijkmanager binnenstad tenslotte op onderdelen zorgdragen voor de initiatie, coördinatie, bewaking en kwaliteitscontrole van de uitvoering. FINANCIËLE RANDVOORWAARDEN In het raamplan is voor een belangrijk deel op hoofdlijnen aangegeven welke maatregelen op welke deelterreinen nodig zijn. In paragraaf 6.1. is aangegeven dat gestreefd wordt naar een integrale aanpak van de problematiek. Dit brengt als vanzelfsprekend een relatief hoog en gevarieerd kostenplaatje met zich mee. Op voorhand is niet in te schatten welke kosten met de uitvoering van het raamplan voor leefbaarheid en veiligheid gemoeid zijn. Hier komt werkende weg pas een reëel zicht op. Dekking voor de maatregelen kan worden gezocht in ondermeer reguliere budgetten, externe financiers, subsidies, eventueel aanvullend gemeentelijke middelen en de reeds beschikbare

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 675