Dienstbegroting 2001 Welzijn
1 INLEIDING
Voor u ligt de productenbegroting 2001 van de dienst Welzijn. De begroting is de plek
waar alle taken van de dienst en de wijze waarop de taken uitgevoerd gaan worden
overzichtelijk zijn opgenomen.
Het nieuwe beleidskader voor het Lokaal Sociaal Beleid (LSB) wordt momenteel
geïmplementeerd. Er is gekozen voor een ingrijpend veranderingstraject gericht op
een andere uitvoering en andere of betere welzijnsvoorzieningen. Tevens wordt de
uitvoering van het welzijnswerk aangepast aan het kader.
De kern van de aanpak zal zijn het bestaande aanbod op basis van de vraag opnieuw
te organiseren en de verantwoordelijkheid voor de vrager en het beschikbare budget
in één hand te brengen. De instellingen worden aangesproken op hun kernfunctie.
Voor overlappende activiteiten wordt samenwerking en afstemming gerealiseerd. In
deze aanpak zal een efficiencyslag gemaakt kunnen worden.
De in gang gezette wijziging van het LSB leidt tot een andere rol van de gemeente
(regisseur, makelaar, initiator, aanjager, facilitator) en daarmee tot een andere invulling
van taken. Er heeft een herbezinning plaatsgevonden op de taken van de dienst en de
keuzes die hierin worden gemaakt (regie of uitvoering), alsmede op de wijze waarop ze
tot stand dienen te komen (interactief en integraal).
Deze herbezinning sluit aan bij het gemeentebrede traject in het kader van ORION om
te komen tot een verbetering van de productenbegroting. In deze begroting heeft dat tot
een ingrijpende herschikking van beleids- en beheersproducten binnen de sectoren
geleid, waardoor de begroting een fundamentele verandering heeft ondergaan.
De relevante beleidsterreinen zijn geclusterd in twee domeinen. Dit zijn basisvoor
zieningen en achterstandsbestrijding. Het in het Meerjarenontwikkelingsprogramma
genoemde domein sociale integratie is niet in deze begroting opgenomen. Dit domein
heeft vooral betrekking op het voorkomen van problemen in de sfeer van leefbaarheid
door middel van het instandhouden van basisvoorzieningen en preventieve beleids-