Dienstbegroting 2001 Welzijn Het streven is er op gericht om in 2002 in totaal 4 Buurtscholen gerealiseerd c.q. in ontwikkeling te hebben. Hoger Onderwijs In Strategisch HBO-Beraad (tussen hogescholen, provincie en gemeente) is verder overleg gevoerd over meer samenwerking en afstemming tussen de drie Leeuwarder hogescholen, maar ook tussen de hogescholen en het bedrijfsleven. De hogescholen hebben daartoe, samen met een extern bureau, een gezamenlijke toekomstvisie opgesteld. Met name op basis van die visie wordt de haalbaarheid van die visie, in de vorm van de realisering van een Kenniscampus in het Rengersparkgebied, onderzocht. Het resultaat van het onderzoek wordt in de tweede helft van 2000 verwacht. De inhoud van het onderzoeksrapport zal medebepalend zijn voor het vervolg. Het is niet uitgesloten dat er uiteindelijk omvangrijke investeringsplannen uit voortvloeien. On derwijsh u is vesting De komende jaren zullen de gemeente Leeuwarden, het onderwijsveld en de overige relevante participanten veel energie moeten steken in de verdere ontwikkeling van een integrale aanpak van de huisvesting. Dit betreft voor de gemeente in eerste instantie de huisvesting van die onderdelen waarvoor zij verantwoordelijk is en/of waarvan de uitgaven direct of indirect voor haar rekening komen, zoals het primair en secundair onderwijs, peuterspeelzalen, kinderopvang, wijkgebouwen, etc. Ook met andere participanten kan worden samengewerkt met als doel efficiënter gebruik van gebouwen ter bevordering van de kwaliteit en/of de financiële haalbaarheid. Bestuursvorm en managementstructuur openbaar onderwijs In 1998 is met alle geledingen discussie gevoerd over een nieuwe management structuur en over een nieuwe bestuursvorm voor het openbaar primair onderwijs. Dat heeft geleid tot een besluit van de Raad op 13 september 1999, waarbij een verordening is vastgesteld tot vorming van een bestuurscommissie ex art. 82 van de Gemeentewet. Die bestuurscommissie is begin 2000 met haar werkzaamheden gestart en heeft de schoolbestuurlijke verantwoordelijkheid daarmee overgenomen van het College van B&W. Ten aanzien van de managementstructuur is besloten tot een ontwikkelingstraject dat in de loop van 2001 tot conclusies dienaangaande moet leiden. Cultuur In het kader van het Lokaal Sociaal Beleid neemt de gemeente de positie in van regisseur van beleid en richt zich op samenwerking en bundeling van krachten. Met het beleid wordt beoogd de positie van Leeuwarden als cultureel brandpunt in Fryslan te versterken, zodat de stad aantrekkingskracht heeft op inwoners uit het hele Noorden en duidelijk zichtbaar is op de nationale kaart. In globale lijnen wordt op het terrein van cultuur ingezet op continuering van het huidige niveau, met daarnaast extra aandacht voor festivals en matchingsgelden in het kader van het cultuurconvenant Noord-Nederland met het rijk. Kinderopvang De kinderopvang zal in de periode tot en met 2001 fors worden uitgebreid met behulp van rijksmiddelen. In totaal gaat het om een uitbreiding tot 491 6 Dienstbegroting 2001 Welzijn gesubsidieerde plaatsen. Naar verwachting zal een minimaal vergelijkbaar aantal door het bedrijfsleven worden gerealiseerd. Zorg De aanzet die in 2000 is gemaakt met de vernieuwing van de zorg zal verder worden uitgebreid om het maatschappelijk voorzieningenniveau van een innoverende bovenlaag te voorzien. Vanaf 2001 wordt extra aandacht besteed aan de gezondheidszorg in het kader van het prostitutiebeleid. Wijkgericht werken In aansluiting bij de wijkaanpak zal in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid het "wijkgericht werken" verder worden ontwikkeld door onder andere uitbreiding van het buurt-/wijk opbouwwerk (ondersteuning interactief beleid) en speelruimtebeleid. In het kader van de overlastbestrijding wordt tevens ingezet op de totstandkoming van een dagopvang (verslaafde) dak- en thuislozen en 24-uurs bereikbaarheid psychosociale crisisgevallen. 3.2 Achterstandsbestrijding Onderwijs in Allochtone Levende Talen In het najaar van 1999 is onder de leerlingen van het primair onderwijs een taaipeiling gehouden. Dit onderzoek, uitgevoerd door het bureau Sardes uit Utrecht en de Katholieke Universiteit Brabant geeft inzicht in de taalvariëteit in het primair onderwijs. Totaal hebben mim 6000 leerlingen (ongeveer 74%) aan het onderzoek meegedaan. Het eindrapport met de titel: "Meertaligheid in Leeuwarden" is in januari 2000 uitgebracht. Uit het onderzoek is af te leiden dat, op basis van de (getalsmatige) criteria uit de nota GOAL 1998 - 2002, naast de bestaande groepen een aantal andere groepen in principe in aanmerking komt voor OALT-faciliteiten. Verder onderzoek naar de wenselijkheden en mogelijkheden is nodig (dit geldt o.a. voor Papiamento en Chinees). Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Het voorliggende jaar zal wat betreft de leerplicht, in het teken staan van de verdere ontwikkelingen van de Sluitende aanpak voor jongeren van 12 tot 23 jaar. Voor de uitwerking van de plannen voor de 18-plussers is aangehaakt bij het netwerk dat reeds was opgebouwd in het kader van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voor voortijdige schoolverlaters. Niet leerplichtige voortijdige schoolverlaters kunnen nu ook op een centraal punt worden gemeld zodat na multidisciplinair overleg een vervolgtraject geadviseerd kan worden. De hulpstructuur voor leer plichtige leerlingen is gekoppeld aan de Prof. Grewelschool. Een werkgroep is bezig om alle wettelijke en praktische struikelblokken bij de uitvoering ervan in kaart te brengen en mogelijke oplossingen aan te dragen. Het ministerie van OC&W heeft in 1999 een Plan van Aanpak Voortijdig school verlaten (VSV) gepubliceerd. Onderstreept wordt het grote belang van een coör dinerende functie van de gemeente temidden van vooral de onderwijsinstellingen, de 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 87