Dienstbegroting 2001 Welzijn
Het streven is er op gericht om in 2002 in totaal 4 Buurtscholen gerealiseerd c.q. in
ontwikkeling te hebben.
Hoger Onderwijs
In Strategisch HBO-Beraad (tussen hogescholen, provincie en gemeente) is verder
overleg gevoerd over meer samenwerking en afstemming tussen de drie Leeuwarder
hogescholen, maar ook tussen de hogescholen en het bedrijfsleven. De hogescholen
hebben daartoe, samen met een extern bureau, een gezamenlijke toekomstvisie
opgesteld. Met name op basis van die visie wordt de haalbaarheid van die visie, in
de vorm van de realisering van een Kenniscampus in het Rengersparkgebied,
onderzocht. Het resultaat van het onderzoek wordt in de tweede helft van 2000
verwacht. De inhoud van het onderzoeksrapport zal medebepalend zijn voor het
vervolg. Het is niet uitgesloten dat er uiteindelijk omvangrijke investeringsplannen
uit voortvloeien.
On derwijsh u is vesting
De komende jaren zullen de gemeente Leeuwarden, het onderwijsveld en de overige
relevante participanten veel energie moeten steken in de verdere ontwikkeling van
een integrale aanpak van de huisvesting. Dit betreft voor de gemeente in eerste
instantie de huisvesting van die onderdelen waarvoor zij verantwoordelijk is en/of
waarvan de uitgaven direct of indirect voor haar rekening komen, zoals het primair
en secundair onderwijs, peuterspeelzalen, kinderopvang, wijkgebouwen, etc. Ook
met andere participanten kan worden samengewerkt met als doel efficiënter gebruik
van gebouwen ter bevordering van de kwaliteit en/of de financiële haalbaarheid.
Bestuursvorm en managementstructuur openbaar onderwijs
In 1998 is met alle geledingen discussie gevoerd over een nieuwe management
structuur en over een nieuwe bestuursvorm voor het openbaar primair onderwijs.
Dat heeft geleid tot een besluit van de Raad op 13 september 1999, waarbij een
verordening is vastgesteld tot vorming van een bestuurscommissie ex art. 82 van de
Gemeentewet. Die bestuurscommissie is begin 2000 met haar werkzaamheden
gestart en heeft de schoolbestuurlijke verantwoordelijkheid daarmee overgenomen
van het College van B&W. Ten aanzien van de managementstructuur is besloten tot
een ontwikkelingstraject dat in de loop van 2001 tot conclusies dienaangaande moet
leiden.
Cultuur
In het kader van het Lokaal Sociaal Beleid neemt de gemeente de positie in van
regisseur van beleid en richt zich op samenwerking en bundeling van krachten. Met
het beleid wordt beoogd de positie van Leeuwarden als cultureel brandpunt in
Fryslan te versterken, zodat de stad aantrekkingskracht heeft op inwoners uit het
hele Noorden en duidelijk zichtbaar is op de nationale kaart.
In globale lijnen wordt op het terrein van cultuur ingezet op continuering van het
huidige niveau, met daarnaast extra aandacht voor festivals en matchingsgelden in
het kader van het cultuurconvenant Noord-Nederland met het rijk.
Kinderopvang
De kinderopvang zal in de periode tot en met 2001 fors worden uitgebreid met
behulp van rijksmiddelen. In totaal gaat het om een uitbreiding tot 491
6
Dienstbegroting 2001 Welzijn
gesubsidieerde plaatsen. Naar verwachting zal een minimaal vergelijkbaar aantal
door het bedrijfsleven worden gerealiseerd.
Zorg
De aanzet die in 2000 is gemaakt met de vernieuwing van de zorg zal verder worden
uitgebreid om het maatschappelijk voorzieningenniveau van een innoverende
bovenlaag te voorzien.
Vanaf 2001 wordt extra aandacht besteed aan de gezondheidszorg in het kader van
het prostitutiebeleid.
Wijkgericht werken
In aansluiting bij de wijkaanpak zal in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid het
"wijkgericht werken" verder worden ontwikkeld door onder andere uitbreiding van
het buurt-/wijk opbouwwerk (ondersteuning interactief beleid) en speelruimtebeleid.
In het kader van de overlastbestrijding wordt tevens ingezet op de totstandkoming
van een dagopvang (verslaafde) dak- en thuislozen en 24-uurs bereikbaarheid
psychosociale crisisgevallen.
3.2 Achterstandsbestrijding
Onderwijs in Allochtone Levende Talen
In het najaar van 1999 is onder de leerlingen van het primair onderwijs een
taaipeiling gehouden. Dit onderzoek, uitgevoerd door het bureau Sardes uit Utrecht
en de Katholieke Universiteit Brabant geeft inzicht in de taalvariëteit in het primair
onderwijs. Totaal hebben mim 6000 leerlingen (ongeveer 74%) aan het onderzoek
meegedaan. Het eindrapport met de titel: "Meertaligheid in Leeuwarden" is in
januari 2000 uitgebracht. Uit het onderzoek is af te leiden dat, op basis van de
(getalsmatige) criteria uit de nota GOAL 1998 - 2002, naast de bestaande groepen
een aantal andere groepen in principe in aanmerking komt voor OALT-faciliteiten.
Verder onderzoek naar de wenselijkheden en mogelijkheden is nodig (dit geldt o.a.
voor Papiamento en Chinees).
Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie
Het voorliggende jaar zal wat betreft de leerplicht, in het teken staan van de verdere
ontwikkelingen van de Sluitende aanpak voor jongeren van 12 tot 23 jaar. Voor de
uitwerking van de plannen voor de 18-plussers is aangehaakt bij het netwerk dat
reeds was opgebouwd in het kader van het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt
voor voortijdige schoolverlaters. Niet leerplichtige voortijdige schoolverlaters
kunnen nu ook op een centraal punt worden gemeld zodat na multidisciplinair
overleg een vervolgtraject geadviseerd kan worden. De hulpstructuur voor leer
plichtige leerlingen is gekoppeld aan de Prof. Grewelschool. Een werkgroep is bezig
om alle wettelijke en praktische struikelblokken bij de uitvoering ervan in kaart te
brengen en mogelijke oplossingen aan te dragen.
Het ministerie van OC&W heeft in 1999 een Plan van Aanpak Voortijdig school
verlaten (VSV) gepubliceerd. Onderstreept wordt het grote belang van een coör
dinerende functie van de gemeente temidden van vooral de onderwijsinstellingen, de
7