Dienstbegroting 2001 Welzijn jeugdzorg en de instanties voor de uitvoering van de Wiw. Voor het komende jaar zullen plannen en acties worden ontwikkeld om het voortijdig schoolverlaten met succes te kunnen aanpakken. Volwasseneneducatie en Vormings- en ontwikkelingswerk Educatie en het vormings- en ontwikkelingswerk (vov) zijn beide voorzieningen voor volwassenen. Educatie vervult hierbij een inhaalslag wat betreft opleidings niveau en een brugfunctie of schakeling naar beroepsopleiding, arbeidsmarkt of ter voorkoming van sociaal isolement. De gemeente wil volwasseneneducatie gerichter gaan inzetten ten behoeve van het sociaal activeringsbeleid en het arbeidsmarkt- toeleidingsbeleid. Fonds Werk en Inkomen Een nieuwe ontwikkeling en daarmee een verandering is de aangekondigde invoering van het Fonds voor Werk en Inkomen (FWI). In dit fonds zullen verschillende geldstromen die gerelateerd zijn aan het activerend arbeidsmarktbeleid bijeen gebracht worden; naast de middelen op het terrein van gesubsidieerd werk en scholing en activering zal ook een deel van de uitkeringsgelden als budget in dit fonds beschikbaar worden gesteld. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de middelen voor de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening in dit fonds gestort zullen worden. Omdat het de bedoeling is dat er geen schotten tussen de verschillende geldstromen zullen bestaan, ontstaan er nieuwe mogelijkheden om specifiek op de lokale situatie toegesneden beleid te ontwikkelen en uit te voeren. A rbeidsmarktbeleid De gemeente Leeuwarden heeft samen met Arbeidsvoorziening Noord Nederland en de provincie Fryslan een werkgelegenheidsovereenkomst gesloten om naast de reguliere inspanningen om mensen aan het werk te helpen extra activiteiten te ontwikkelen om de achterstand qua werkloosheid weg te werken en de werkge legenheid te behouden en te bevorderen. De werkgelegenheidsovereenkomst biedt een meerjarig kader voor het voeren van gemeenschappelijk arbeidsmarktbeleid. Er worden keuzes gemaakt om gezamenlijk te komen tot vooral preventief en pro actief arbeidsmarktbeleid. Dit houdt in dat, waar mogelijk, eerder ingespeeld wordt op de vraag van de markt maar ook dat een sluitende aanpak gerealiseerd gaat worden waar het gaat om werklozen. De gemeente zal samen met Arbeidsvoor ziening en provincie Fryslan overige partners benaderen, zoals het bedrijfsleven, om te bekijken wat er nodig is om te komen tot een optimale aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. De werkgelegenheidsovereenkomst is geen keurslijf. Jaarlijks kan en zal het nader worden ingevuld en aangevuld op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Centra voor werk en inkomen (CWI) Op 23 maart 2000 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de hoofdlijnen van de nieuwe Structuur Uitvoering Werk en Inkomen, zoals die door het kabinet was voorgesteld in de SUWI-nota. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen overheid en markt zijn daarmee helder onderscheiden. De komst van Centra voor Werk en Inkomen aangestuurd door een Landelijk Instituut voor Werk en Inkomen (LIWI) is een feit. Hoe de samenwerking tussen LIWI, CWI en gemeenten precies vorm moet krijgen vergt nog nader overleg. Dienstbegroting 2001 Welzijn De Centra voor Werk en Inkomen worden het primaire loket voor alle WW- gerechtigde, bijstandsgerechtigde en niet uitkeringsgerechtigde werkzoekenden. Begin 2000 zijn de resultaten bekend geworden uit het haalbaarheidsonderzoek van de 16 CWI-overeenkomsten in Fryslan. Over het exacte aantal CWI in Fryslan is nog geen duidelijkheid. Wel is duidelijk dat met ingang van 2001 in de gemeente Leeuwarden een CWI operationeel zal zijn. Cliënten die direct beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt wordt door het CWI arbeidsbemiddeling aangeboden. Voor de overige cliënten wordt een reïntegratieadvies opgesteld, waarna ze worden overgedragen aan het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV) of aan de gemeente voor het verzorgen van de uitkering en het in gang zetten van de reïntegratie. Reïntegratie De komende jaren zal de groep mensen die, met ondersteuning van een kortdurend traject, toegeleid kan worden naar de arbeidsmarkt in omvang afnemen. De huidige economische omstandigheden maken dat deze groep veel sneller dan voorheen zijn weg naar de arbeidsmarkt weet te vinden. Bovendien zit de markt niet zelden om deze mensen te springen, gezien de toenemende krapte aan personeel. Het wordt daarom steeds belangrijker om, waar mogelijk, te komen tot een afstemming van vraag en aanbod op de (regionale) arbeidsmarkt. De groep mensen die in eerste instantie niet toegeleid kan worden naar de arbeidsmarkt, zal steeds meer aandacht vragen. Nieuwe methoden en instrumenten moeten het mogelijk maken om voor deze groep meer perspectief te bieden dan lange tijd geboden kon worden. Naar verwachting zal in het komende begrotingsjaar voor een groot deel van het zittende bestand aan uitkeringsgerechtigden een sluitende aanpak geboden kunnen worden. Om aan de reïntegratie en de sociale activering van bijstandsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt invulling te geven is er in 1998 in de wijk Schieringen het project "een actieve wijk" van start gegaan. Omdat dit project zeer succesvol is verlopen, is afgelopen begrotingsjaar besloten tot een voortzetting van het project maar dan breder, namelijk voor het stadsdeel Leeuwarden Oost. Met deze aanpak zal aan een grote groep bijstandsgerechtigden een reïntegratieaanbod kunnen worden gedaan. Daarnaast zal op basis van ervaringen in de praktijk bezien worden aan welke trajecten er behoefte bestaat bij de betrokken doelgroep. Deze ervaring zal vervolgens zo mogelijk input zijn voor de herstructurering van het welzijnsbeleid. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 88