Dienstbegroting 2001 Welzijn
jeugdzorg en de instanties voor de uitvoering van de Wiw. Voor het komende jaar
zullen plannen en acties worden ontwikkeld om het voortijdig schoolverlaten met
succes te kunnen aanpakken.
Volwasseneneducatie en Vormings- en ontwikkelingswerk
Educatie en het vormings- en ontwikkelingswerk (vov) zijn beide voorzieningen
voor volwassenen. Educatie vervult hierbij een inhaalslag wat betreft opleidings
niveau en een brugfunctie of schakeling naar beroepsopleiding, arbeidsmarkt of ter
voorkoming van sociaal isolement. De gemeente wil volwasseneneducatie gerichter
gaan inzetten ten behoeve van het sociaal activeringsbeleid en het arbeidsmarkt-
toeleidingsbeleid.
Fonds Werk en Inkomen
Een nieuwe ontwikkeling en daarmee een verandering is de aangekondigde
invoering van het Fonds voor Werk en Inkomen (FWI). In dit fonds zullen
verschillende geldstromen die gerelateerd zijn aan het activerend arbeidsmarktbeleid
bijeen gebracht worden; naast de middelen op het terrein van gesubsidieerd werk en
scholing en activering zal ook een deel van de uitkeringsgelden als budget in dit
fonds beschikbaar worden gesteld. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de middelen
voor de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening in dit fonds gestort zullen
worden. Omdat het de bedoeling is dat er geen schotten tussen de verschillende
geldstromen zullen bestaan, ontstaan er nieuwe mogelijkheden om specifiek op de
lokale situatie toegesneden beleid te ontwikkelen en uit te voeren.
A rbeidsmarktbeleid
De gemeente Leeuwarden heeft samen met Arbeidsvoorziening Noord Nederland en
de provincie Fryslan een werkgelegenheidsovereenkomst gesloten om naast de
reguliere inspanningen om mensen aan het werk te helpen extra activiteiten te
ontwikkelen om de achterstand qua werkloosheid weg te werken en de werkge
legenheid te behouden en te bevorderen. De werkgelegenheidsovereenkomst biedt
een meerjarig kader voor het voeren van gemeenschappelijk arbeidsmarktbeleid. Er
worden keuzes gemaakt om gezamenlijk te komen tot vooral preventief en pro
actief arbeidsmarktbeleid. Dit houdt in dat, waar mogelijk, eerder ingespeeld wordt
op de vraag van de markt maar ook dat een sluitende aanpak gerealiseerd gaat
worden waar het gaat om werklozen. De gemeente zal samen met Arbeidsvoor
ziening en provincie Fryslan overige partners benaderen, zoals het bedrijfsleven, om
te bekijken wat er nodig is om te komen tot een optimale aansluiting van vraag en
aanbod op de arbeidsmarkt.
De werkgelegenheidsovereenkomst is geen keurslijf. Jaarlijks kan en zal het nader
worden ingevuld en aangevuld op basis van nieuwe ontwikkelingen en inzichten.
Centra voor werk en inkomen (CWI)
Op 23 maart 2000 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de hoofdlijnen van de
nieuwe Structuur Uitvoering Werk en Inkomen, zoals die door het kabinet was
voorgesteld in de SUWI-nota. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen
overheid en markt zijn daarmee helder onderscheiden. De komst van Centra voor
Werk en Inkomen aangestuurd door een Landelijk Instituut voor Werk en Inkomen
(LIWI) is een feit. Hoe de samenwerking tussen LIWI, CWI en gemeenten precies
vorm moet krijgen vergt nog nader overleg.
Dienstbegroting 2001 Welzijn
De Centra voor Werk en Inkomen worden het primaire loket voor alle WW-
gerechtigde, bijstandsgerechtigde en niet uitkeringsgerechtigde werkzoekenden.
Begin 2000 zijn de resultaten bekend geworden uit het haalbaarheidsonderzoek van
de 16 CWI-overeenkomsten in Fryslan. Over het exacte aantal CWI in Fryslan is
nog geen duidelijkheid. Wel is duidelijk dat met ingang van 2001 in de gemeente
Leeuwarden een CWI operationeel zal zijn. Cliënten die direct beschikbaar zijn voor
de arbeidsmarkt wordt door het CWI arbeidsbemiddeling aangeboden. Voor de
overige cliënten wordt een reïntegratieadvies opgesteld, waarna ze worden
overgedragen aan het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV) of aan
de gemeente voor het verzorgen van de uitkering en het in gang zetten van de
reïntegratie.
Reïntegratie
De komende jaren zal de groep mensen die, met ondersteuning van een kortdurend
traject, toegeleid kan worden naar de arbeidsmarkt in omvang afnemen. De huidige
economische omstandigheden maken dat deze groep veel sneller dan voorheen zijn
weg naar de arbeidsmarkt weet te vinden. Bovendien zit de markt niet zelden om
deze mensen te springen, gezien de toenemende krapte aan personeel. Het wordt
daarom steeds belangrijker om, waar mogelijk, te komen tot een afstemming van
vraag en aanbod op de (regionale) arbeidsmarkt.
De groep mensen die in eerste instantie niet toegeleid kan worden naar de
arbeidsmarkt, zal steeds meer aandacht vragen. Nieuwe methoden en instrumenten
moeten het mogelijk maken om voor deze groep meer perspectief te bieden dan
lange tijd geboden kon worden. Naar verwachting zal in het komende begrotingsjaar
voor een groot deel van het zittende bestand aan uitkeringsgerechtigden een
sluitende aanpak geboden kunnen worden.
Om aan de reïntegratie en de sociale activering van bijstandsgerechtigden met een
grote afstand tot de arbeidsmarkt invulling te geven is er in 1998 in de wijk
Schieringen het project "een actieve wijk" van start gegaan. Omdat dit project zeer
succesvol is verlopen, is afgelopen begrotingsjaar besloten tot een voortzetting van
het project maar dan breder, namelijk voor het stadsdeel Leeuwarden Oost. Met
deze aanpak zal aan een grote groep bijstandsgerechtigden een reïntegratieaanbod
kunnen worden gedaan. Daarnaast zal op basis van ervaringen in de praktijk bezien
worden aan welke trajecten er behoefte bestaat bij de betrokken doelgroep. Deze
ervaring zal vervolgens zo mogelijk input zijn voor de herstructurering van het
welzijnsbeleid.
9