Dienstbegroting 2001 Welzijn
Aantal uitkeringsgerechtigden ABW:
aantallen ABW 1996-2000
6.300
4.100 tt
j cd c/3 o O
1996
X
1997
1998
X
1999
X
2000
Zoals in de bovenstaande grafiek is aangegeven zet de verwachte daling van het
aantal uitkeringsgerechtigden zich voort. De cijfers van de eerste drie maanden van
2000 geven de werkelijke ultimostand van die maand weer. Vanaf april 2000 zijn de
verwachte aantallen weergegeven.
Verwacht wordt dat de werkelijke daling die zich in 1999 heeft voorgedaan zich
voor 2000 minder snel zal voortzetten. De ramingen van het aantal uitkerings
gerechtigden zijn op basis van de tussentijdse rapportage over 1999 bijgesteld.
Verwacht wordt dat de daling in 2002 uit zal komen op ongeveer 4.100 uitkerings
gerechtigden. Het doel om het aantal AB W-bij standsgerechtigden terug te brengen
tot 4.200 in 2002 wordt daarmee haalbaar geacht.
Aantal uitkeringsgerechtigden IOAW/IOAZ:
In de begroting van 1999 en 2000 werd jaarlijks rekening gehouden met een
gemiddeld aantal uitkeringsgerechtigden voor de IOAW en IOAZ van
respectievelijk 83 en 22. Gedurende het jaar 1999 is het aantal IOAW'ers van 83
aan het begin van 1999 opgelopen tot 130 ultimo 1999. Voor het jaar 2002 wordt
derhalve rekening gehouden met een gemiddeld aantal IOAW'ers van 135. Dit
betekent ten opzichte van de oude begroting een toename met 52 cliënten. De ten
laste van de gemeente blijvende lasten zullen daarom met f 127.600 toenemen.
Naar verwachting zal het aantal IOAZ'ers stijgen in 2002 tot gemiddeld 25. De
gemeentelijke lasten zullen daardoor toenemen met een bedrag van f9.700.
Zoals aan de daling van de aantallen ABW-cliënten een capaciteitsreductie is
gekoppeld, zo dient aan de toename van de aantallen IOAW en IOAZ cliënten een
10
Dienstbegroting 2001 Welzijn
capaciteitsuitbreiding te worden gekoppeld. Dit betekent dat door de toename van
55 cliënten IOAW en IOAZ de uitvoeringskosten met f 36.700 zullen toenemen.
De toename van de lasten met betrekking tot de IOAW en IOAZ kunnen voor 2001
worden gedekt uit het incidentele voordeel uit de versnelde daling van de aantallen
uitkeringsgerechtigden ABW. Voor 2002 dient per saldo een budgetuitzetting plaats
te vinden voor de IOAW en IOAZ van totaal f78.120 structureel.
Invoering Vreemdelingenwet
Met de nieuwe Vreemdelingenwet komt er een nieuw stelsel van verblijfsvergun
ningen waarin de Voorwaardelijke Vergunning Tot Verblijf (WTV) niet meer
voorkomt. Dit betekent dat vreemdelingen die op het moment van invoering van de
nieuwe wet over een WTV beschikken, recht krijgen op een bijstandsuitkering. Als
de WTV-ers in de bijstand terechtkomen worden gemeenten zonder (voldoende)
compenserende maatregelen geconfronteerd met een (forse) structurele lasten
stijging. Gemeenten moeten immers 10% (en na de invoering van het FWI mogelijk
25%) van de bijstandsuitkeringen zelf bekostigen en bovendien de bijzondere
bijstand voor hun rekening nemen. Daarbij zullen ook de uitvoeringskosten stijgen
omdat vluchtelingen in de bijstand extra begeleiding nodig zullen hebben.
Belastingherziening 2001
Bij de belastingherziening IB 2001 worden de belastingvrije sommen vervangen
door een systeem van heffingskortingen. Deze heffingskortingen worden in
mindering gebracht op de verschuldigde belasting. In de wetsvoorstellen zijn de
volgende heffingskortingen voorzien:
- algemene heffingskorting
- arbeidskorting
- alleenstaande-ouderkorting
- aanvullende alleenstaande-ouderkorting
- ouderenkorting
- aanvullende ouderenkorting.
In beginsel worden de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en de (aanvul
lende) ouderenkorting in de loonheffmg verwerkt. De heffingskorting voor de niet-
of weinig verdienende partner en de (aanvullende) alleenstaande ouderkorting
worden rechtstreeks door de Belastingdienst aan de betrokkene uitbetaald via een
voorlopige teruggaaf (VT).
Voor de bijstandsgerechtigden heeft de herziening dan ook grote gevolgen, mede
omdat zij van twee uitvoeringsinstellingen (gemeenten en Belastingdienst) hun
inkomen gaan ontvangen.
11