Dienstbegroting 2001 Welzijn 4.4 Overzicht van productieve uren Improductieve Productieve uren Totaal gemiddeld kengetal Sectornaam uren Uren tarief product indirect Direct Totaal Middelenstaf 10.375 6.068 32.172 48.615 131 66 Totaal Sociale Zaken 54.844 13.711 188.115 256.670 111 73 Totaal Add. 3.719 2.808 11.654 18.181 128 64 Werkgelegenheid Totaal Onderwijs 6.204 4.778 18.474 29.456 145 63 Totaal Samenlev. En 8.935 5.701 25.872 40.508 138 64 Cultuur Totaal dienst 84.077 33.066 276.287 393.430 ÏÏ9 70 Gemiddeld tarieftotaal afdelingskosten gedeeld door de direct productieve uren Kengetal productiviteitDirecte uren maal 100 gedeeld door het totaal aantal uren 4.5 Overzicht formatie-functieschalen schaal schaal Schaal schaal totaal totaal 3 tm 6 7 tm 9 10 tm 12 13 tm 16 uren FTE's Middelenstaf 105 307 378 144 935 25,97 Sociale Zaken 789 3.093 1.017 36 4.936 137,11 Additionele Werkgelegenheid 36 49 212 54 351 9,75 Onderwijs 104 182 244 36 567 15,74 Samenlevingszaken en Cultuur 92 66 585 36 779 21,64 Totaal uren 1.128 3.697 2.437 306 7.568 210,21 Totaal FTE's 31,32 102,70 67,69 8,50 210,21 uren afgerond op hele uren (36 uur week maal fte's) 15 Dienstbegroting 2001 Welzijn 5 RISICOPARAGRAAF Algemene gezondheidszorg De GGD heeft inmiddels de conceptbegroting voor 2001 aan de gemeenten toegezonden. Naar het zich laat aanzien zal de bijdrage van de gemeente Leeuwarden uitgaan boven het (na loon- en prijscompensatie gecorrigeerde) niveau 1999, als bedoeld in het door de gemeenteraad geformuleerde standpunt met betrekking tot de begroting 2000 en meerjarenbegroting van de GGD. Aangezien het hier om een gemeenschappelijke regeling gaat, is Leeuwarden genoodzaakt deze wijzigingen (ingeval van acceptatie door het algemeen bestuur van de GGD) te accepteren. Wijzigingen van exogene aard kunnen niet uit het huidige begrotingsbudget worden opgevangen. Efficiency CWI De taakstelling CWI is reeds met ingang van 2000 doorgegeven aan de sector Sociale Zaken. De streefdatum van invoering is 1 januari 2001. Voor 2002 is de taakstelling nog eens met ruim f 50.000 verhoogd. Vooralsnog is onduidelijk hoe en voor welk bedrag deze taakstelling kan worden gerealiseerd. Verwacht wordt dat deze opgelegde taakstelling door het rijk geheel of gedeeltelijk wordt teruggedraaid. De instelling van een Fonds Werk en Inkomen (FWI) Het kabinet heeft ingestemd met het wetsvoorstel om een Fonds Werk en Inkomen per 1 januari 2001 in te voeren. Hierin wordt het geld samengevoegd dat is gemoeid met de uitvoering van de ABW, de IOAW en de IOAZ (onderdeel sector Sociale Zaken) en met het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid "Wet inschakeling werk zoekenden" (Wiw), dat onderdeel uitmaakt van de sector Additionele Werkgelegen heid. Het fonds zal na invoering zowel een uitkeringsdeel (bijstand) en werkdeel (Wiw) kennen. Middelen die de gemeente in het uitkeringsdeel "overhouden" door bijvoorbeeld een succesvol uitstroombeleid te voeren, moeten worden ingezet in het werkdeel om mensen aan het werk te helpen. Om de gemeenten verder te prikkelen de ABW nog effectiever en efficiënter uit te voeren wordt het gemeentelijk aandeel in de bijstandsuitgaven vergroot van 10% naar 25% Deze nieuwe wijze van financiering van de ABW houdt een financieel risico in voor gemeenten als de feitelijke bijstandsuitgaven hoger uitvallen dan geraamd. Dit risico is beperkt tot een bedrag van f 15 per inwoner. Voor de gemeente Leeuwarden is het risico (uitgaande van 90.000 inwoners) derhalve maximaal 1,35 miljoen gulden. Voor 2001 zullen de risico's beperkt blijven. Met ingang van 2003 kan het risico zich maximaal manifesteren. Daarbij moet echter opgemerkt worden dat het Ministerie SZW aangeeft dat op basis van simulaties het maximale risico zich slechts bij een zeer beperkt aantal gemeenten voor zal kunnen doen. 16

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2000 | | pagina 92