Dienstbegroting 2001 Welzijn
4.4 Overzicht van productieve uren
Improductieve Productieve uren Totaal gemiddeld kengetal
Sectornaam uren Uren tarief product
indirect Direct
Totaal Middelenstaf 10.375 6.068 32.172 48.615 131 66
Totaal Sociale Zaken 54.844 13.711 188.115 256.670 111 73
Totaal Add. 3.719 2.808 11.654 18.181 128 64
Werkgelegenheid
Totaal Onderwijs 6.204 4.778 18.474 29.456 145 63
Totaal Samenlev. En 8.935 5.701 25.872 40.508 138 64
Cultuur
Totaal dienst 84.077 33.066 276.287 393.430 ÏÏ9 70
Gemiddeld tarieftotaal afdelingskosten gedeeld door de direct productieve uren
Kengetal productiviteitDirecte uren maal 100 gedeeld door het totaal aantal uren
4.5 Overzicht formatie-functieschalen
schaal
schaal
Schaal
schaal
totaal
totaal
3 tm 6
7 tm 9
10 tm 12
13 tm 16
uren
FTE's
Middelenstaf
105
307
378
144
935
25,97
Sociale Zaken
789
3.093
1.017
36
4.936
137,11
Additionele Werkgelegenheid
36
49
212
54
351
9,75
Onderwijs
104
182
244
36
567
15,74
Samenlevingszaken en Cultuur
92
66
585
36
779
21,64
Totaal uren
1.128
3.697
2.437
306
7.568
210,21
Totaal FTE's
31,32
102,70
67,69
8,50
210,21
uren afgerond op hele uren (36 uur week maal fte's)
15
Dienstbegroting 2001 Welzijn
5 RISICOPARAGRAAF
Algemene gezondheidszorg
De GGD heeft inmiddels de conceptbegroting voor 2001 aan de gemeenten
toegezonden. Naar het zich laat aanzien zal de bijdrage van de gemeente
Leeuwarden uitgaan boven het (na loon- en prijscompensatie gecorrigeerde) niveau
1999, als bedoeld in het door de gemeenteraad geformuleerde standpunt met
betrekking tot de begroting 2000 en meerjarenbegroting van de GGD.
Aangezien het hier om een gemeenschappelijke regeling gaat, is Leeuwarden
genoodzaakt deze wijzigingen (ingeval van acceptatie door het algemeen bestuur
van de GGD) te accepteren. Wijzigingen van exogene aard kunnen niet uit het
huidige begrotingsbudget worden opgevangen.
Efficiency CWI
De taakstelling CWI is reeds met ingang van 2000 doorgegeven aan de sector
Sociale Zaken. De streefdatum van invoering is 1 januari 2001. Voor 2002 is de
taakstelling nog eens met ruim f 50.000 verhoogd. Vooralsnog is onduidelijk hoe en
voor welk bedrag deze taakstelling kan worden gerealiseerd. Verwacht wordt dat
deze opgelegde taakstelling door het rijk geheel of gedeeltelijk wordt teruggedraaid.
De instelling van een Fonds Werk en Inkomen (FWI)
Het kabinet heeft ingestemd met het wetsvoorstel om een Fonds Werk en Inkomen
per 1 januari 2001 in te voeren. Hierin wordt het geld samengevoegd dat is gemoeid
met de uitvoering van de ABW, de IOAW en de IOAZ (onderdeel sector Sociale
Zaken) en met het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid "Wet inschakeling werk
zoekenden" (Wiw), dat onderdeel uitmaakt van de sector Additionele Werkgelegen
heid. Het fonds zal na invoering zowel een uitkeringsdeel (bijstand) en werkdeel
(Wiw) kennen. Middelen die de gemeente in het uitkeringsdeel "overhouden" door
bijvoorbeeld een succesvol uitstroombeleid te voeren, moeten worden ingezet in het
werkdeel om mensen aan het werk te helpen.
Om de gemeenten verder te prikkelen de ABW nog effectiever en efficiënter uit te
voeren wordt het gemeentelijk aandeel in de bijstandsuitgaven vergroot van 10%
naar 25%
Deze nieuwe wijze van financiering van de ABW houdt een financieel risico in voor
gemeenten als de feitelijke bijstandsuitgaven hoger uitvallen dan geraamd. Dit risico
is beperkt tot een bedrag van f 15 per inwoner. Voor de gemeente Leeuwarden is het
risico (uitgaande van 90.000 inwoners) derhalve maximaal 1,35 miljoen gulden.
Voor 2001 zullen de risico's beperkt blijven. Met ingang van 2003 kan het risico
zich maximaal manifesteren. Daarbij moet echter opgemerkt worden dat het
Ministerie SZW aangeeft dat op basis van simulaties het maximale risico zich
slechts bij een zeer beperkt aantal gemeenten voor zal kunnen doen.
16