emeente |eeuwarden Artikel 6 Voorbereiding van de schadebeoordeling door de commissie 1. De commissie hoort zowel de aanvrager en/of zijn gemachtigde, als één of meer vertegenwoordigers van de gemeente. 2. Van de mondelinge uiteenzetting door de aanvrager en/of zijn gemachtigde en door de vertegenwoordiger(s) van de gemeente, wordt door de commissie een verslag gemaakt dat binnen vier weken na de hoorzitting wordt toegezonden aan de aanvrager en de gemeente. 3. De commissie bezichtigt ter plaatse de situatie van de, volgens de aanvrager, schadeveroorzakende planologische maatregel. Artikel 7 Beoordeling van de schade door de commissie 1. De commissie gaat allereerst na, of naar haar mening de aanvrager ten gevolge van de gevallen als bedoeld in artikel 49 schade lijdt of zal lijden, welke redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven. 2. Leidt dit onderzoek tot een bevestigende beantwoording, dan berekent de commissie de ten laste van de aanvrager blijvende schade, en de schade die voor rekening van de gemeente komt en de daarvoor te betalen billijke schadevergoeding. Artikel 8 Advies van de commissie 1. De commissie streeft er naar het schriftelijke advies aan de gemeenteraad uit te brengen binnen 16 weken na verzending van de opdracht als bedoeld in het eerste lid van artikel 4 2. Burgemeester en wethouders zenden een afschrift van het advies van de commissie zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk vier weken vóór de behandeling in de gemeenteraad, toe aan de aanvrager. 3. De aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld - schriftelijk of mondeling - eventuele opmerkingen naar aanleiding van het advies van de commissie in te dienen vóór de behandeling in de gemeenteraad. Artikel 9 Besluit op het verzoek om schadevergoeding 1. De gemeenteraad beslist over de aanvraag binnen twaalf weken nadat de commissie haar rapport heeft uitgebracht. 2. Artikel 3, derde lid, is van overeenkomstige toepassing. 3. Indien het besluit van de raad een toekenning van schadevergoeding inhoudt, dan wordt dit bedrag binnen vier weken, te rekenen vanaf de datum van het raadsbesluit, aan de aanvrager uitbetaald. Artikel 10 Intrekken oude verordening De Procedureverordening Planschadevergoeding (d.d. 13 december 1993) wordt ingetrokken op het tijdstip dat deze verordening in werking treedt. Artikel 11 Inwerkingtreding Deze verordening treedt in werking met ingang van de zevende dag na die van haar bekendmaking, op de wijze als bedoeld in artikel 139 Gemeentewet. Artikel 12 Citeertitel Deze verordening wordt aangehaald als "Procedureverordening planschadevergoeding 2001" Oldehoofsterkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Openingstijden terrassen bij horecabedrijven Bijlage nr. 37 Aan de gemeenteraad. 1Inleiding Op basis van de evaluatie van het horecabeleid wordt door de werkgroep horecabeleid het plan van aanpak uitgevoerd. Een van de onderwerpen in het plan van aanpak is het aandachtsveld terrassen. Bij de evaluatie van het horecabeleid is namelijk aandacht besteed aan de terrassen van horecabedrijven, de openingstijden van terrassen, de periode van het jaar waarin terrassen geopend mogen zijn, de mogelijke overlast die terrassen met zich meebrengen, de kosten van de vergunningen, de precariorechten enz. Uit het rapport evaluatie horecabeleid valt op pagina 17 het volgende te melden omtrent het onderwerp terrassen: "Een apart punt met betrekking tot het al dan niet ervaren van overlast betreft de terrassen. In Leeuwarden bestaat momenteel geen specifiek terrassenbeleid. Uit de gesprekken blijkt wel dat men momenteel als "beleid" aanhoudt dat de terrassen feitelijk om 02.30 uur gesloten moeten zijn. Recentelijk is er - mede door miscommunicatie - op enig moment de verwachting gewekt bij de politie dat terrassen om 24.00 uur dicht moesten. Het ging hierbij echter niet om een al reeds besloten maatregel, maar om een mogelijke optie voor een toekomstige maatregel. De politie ging echter direct over tot het handhaven van - wat zij dacht - een bestaande maatregel. Met alle verwarring en woede van dien. De situatie is inmiddels teruggedraaid, maar het voorval heeft de discussie over wenselijk terrassenbeleid concreet gemaakt. De reden voor de al langlopende terrassendiscussie is de gedachte dat terrassen nogal makkelijk tot overlast voor omwonenden leiden. Uit de enquête onder de bewoners komt dergelijke overlast echter nauwelijks naar voren. Het was niet mogelijk om uit de enquête nader te bepalen of hier nog een onderscheid bestaat tussen groepen bewoners in de binnenstad. Opvallend is dat zelfs eenderde van de geënquêteerde >bewoners meent dat er in de Leeuwarder binnenstad te weinig terrassen zijn. De stille kant van de Nieuwestad en het Gouverneursplein worden genoemd als mogelijke locatie voor "Ni "kvSo Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 115