emeente |eeuwarden
Artikel 6 Voorbereiding van de schadebeoordeling door de commissie
1. De commissie hoort zowel de aanvrager en/of zijn gemachtigde, als één of
meer vertegenwoordigers van de gemeente.
2. Van de mondelinge uiteenzetting door de aanvrager en/of zijn gemachtigde
en door de vertegenwoordiger(s) van de gemeente, wordt door de commissie
een verslag gemaakt dat binnen vier weken na de hoorzitting wordt
toegezonden aan de aanvrager en de gemeente.
3. De commissie bezichtigt ter plaatse de situatie van de, volgens de
aanvrager, schadeveroorzakende planologische maatregel.
Artikel 7 Beoordeling van de schade door de commissie
1. De commissie gaat allereerst na, of naar haar mening de aanvrager ten
gevolge van de gevallen als bedoeld in artikel 49 schade lijdt of zal
lijden, welke redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort
te blijven.
2. Leidt dit onderzoek tot een bevestigende beantwoording, dan berekent de
commissie de ten laste van de aanvrager blijvende schade, en de schade
die voor rekening van de gemeente komt en de daarvoor te betalen
billijke schadevergoeding.
Artikel 8 Advies van de commissie
1. De commissie streeft er naar het schriftelijke advies aan de
gemeenteraad uit te brengen binnen 16 weken na verzending van de
opdracht als bedoeld in het eerste lid van artikel 4
2. Burgemeester en wethouders zenden een afschrift van het advies van de
commissie zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk vier weken vóór de
behandeling in de gemeenteraad, toe aan de aanvrager.
3. De aanvrager wordt in de gelegenheid gesteld - schriftelijk of mondeling
- eventuele opmerkingen naar aanleiding van het advies van de commissie
in te dienen vóór de behandeling in de gemeenteraad.
Artikel 9 Besluit op het verzoek om schadevergoeding
1. De gemeenteraad beslist over de aanvraag binnen twaalf weken nadat de
commissie haar rapport heeft uitgebracht.
2. Artikel 3, derde lid, is van overeenkomstige toepassing.
3. Indien het besluit van de raad een toekenning van schadevergoeding
inhoudt, dan wordt dit bedrag binnen vier weken, te rekenen vanaf de
datum van het raadsbesluit, aan de aanvrager uitbetaald.
Artikel 10 Intrekken oude verordening
De Procedureverordening Planschadevergoeding (d.d. 13 december 1993) wordt
ingetrokken op het tijdstip dat deze verordening in werking treedt.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de zevende dag na die van
haar bekendmaking, op de wijze als bedoeld in artikel 139 Gemeentewet.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als "Procedureverordening
planschadevergoeding 2001"
Oldehoofsterkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Openingstijden terrassen bij horecabedrijven
Bijlage nr. 37
Aan de gemeenteraad.
1Inleiding
Op basis van de evaluatie van het horecabeleid wordt door
de werkgroep horecabeleid het plan van aanpak uitgevoerd.
Een van de onderwerpen in het plan van aanpak is het
aandachtsveld terrassen.
Bij de evaluatie van het horecabeleid is namelijk aandacht
besteed aan de terrassen van horecabedrijven, de
openingstijden van terrassen, de periode van het jaar
waarin terrassen geopend mogen zijn, de mogelijke overlast
die terrassen met zich meebrengen, de kosten van de
vergunningen, de precariorechten enz.
Uit het rapport evaluatie horecabeleid valt op pagina 17
het volgende te melden omtrent het onderwerp terrassen:
"Een apart punt met betrekking tot het al dan niet ervaren
van overlast betreft de terrassen. In Leeuwarden bestaat
momenteel geen specifiek terrassenbeleid. Uit de gesprekken
blijkt wel dat men momenteel als "beleid" aanhoudt dat de
terrassen feitelijk om 02.30 uur gesloten moeten zijn.
Recentelijk is er - mede door miscommunicatie - op enig
moment de verwachting gewekt bij de politie dat terrassen
om 24.00 uur dicht moesten. Het ging hierbij echter niet om
een al reeds besloten maatregel, maar om een mogelijke
optie voor een toekomstige maatregel. De politie ging
echter direct over tot het handhaven van - wat zij dacht -
een bestaande maatregel. Met alle verwarring en woede van
dien. De situatie is inmiddels teruggedraaid, maar het
voorval heeft de discussie over wenselijk terrassenbeleid
concreet gemaakt.
De reden voor de al langlopende terrassendiscussie is de
gedachte dat terrassen nogal makkelijk tot overlast voor
omwonenden leiden. Uit de enquête onder de bewoners komt
dergelijke overlast echter nauwelijks naar voren. Het was
niet mogelijk om uit de enquête nader te bepalen of hier
nog een onderscheid bestaat tussen groepen bewoners in de
binnenstad.
Opvallend is dat zelfs eenderde van de geënquêteerde
>bewoners meent dat er in de Leeuwarder binnenstad te weinig
terrassen zijn. De stille kant van de Nieuwestad en het
Gouverneursplein worden genoemd als mogelijke locatie voor
"Ni "kvSo
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spegelet him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra