Blad 2 - het afwikkelen van vorderingen en schulden alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover; f. administratieve organisatie: het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de administratie; g. controlling: het geheel van maatregelen ten behoeve van de verant woordelijke leiding, inclusief de (bestuurlijke) informatievoorziening, gericht op het bewaken en beheersen van de bedrijfsprocessen en het verbeteren van de bedrijfsvoering; h. beheer van vermogenswaarden: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het ge heel van de gemeentelijke middelen en rechten. Hierna aan te duiden met de term "beheer"; i. rechtmatigheid: a. de deugdelijkheid van de financiële verantwoording; b. de rechtmatigheid van de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten; c. het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen (voor zover er financiële consequenties verbonden zijn aan het misbruik of oneigenlijk ge bruik) d. ordelijk en controleerbaar financieel beheer; jdoelmatigheid: het binnen de kaders van de beleidsuitgangspunten van de raad zodanig handelen van het college van burgemeester en wethouders dat een zo groot mogelijk nuttig effect wordt bereikt. Het handelen is in overeenstemming met het gestelde doel c.q. de beslissing(en) van de raad. Bij het handelen is het rationeel toepassen van eco nomische principes leidend. Het gaat hierbij om: het economisch verantwoord verwerven van de benodigde middelen, dat wil zeggen verwerving tegen de laagst mogelijke kosten gegeven een gewenst kwaliteits niveau; de keuze van effectieve methoden en technieken voor de uitvoering van de activiteiten; het optimaal aanwenden van middelen bij de uitvoering van activiteiten; k. effectiviteit: de mate waarin de verrichte activiteiten door het gemeentelijk apparaat bijdragen aan de realisatie van de beleidsdoelstellingen van de raad; 1. middelenbeleid en -plannen: beleid en plannen voor personeel, financiën, organisa tie, informatie, automatisering, aanschaffingen en huis vesting. Blad 3 Artikel 2 De inrichting van de organisatie van beheer en administratie 1. De inrichting van de organisatie van het beheer van vermogenswaarden van de gemeente en van de gemeentelijke administratie berust bij het college van burgemeester en wethouders 2. Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het waarborgen van de doelmatigheid en van de rechtmatigheid. Hierbij behoren het ontwikkelen en het in stand houden van de controlling. 3. Bij de inrichting van de organisatie van het beheer en van de administratie neemt het college het gestelde in deze verordening in acht. Artikel 3 Verantwoordelijkheid voor beheer en administratie 1. De verantwoordelijkheid voor het beheer en de admini stratie van de gemeente berust bij het college van burgemeester en wethouders. 2. Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders is de gemeentesecretaris als algemeen directeur eindverantwoordelijke voor het beheer en de administratie van de gemeente. Onverminderd de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur berust de dagelijkse verantwoordelijkheid voor het beheer en de administratie van een organisatie-eenheid bij de desbe treffende directeur. 3. De in de leden 1 en 2 van dit artikel bedoelde verant woordelijkheden omvatten mede de zorg voor de admini stratieve organisatie en voor de controlling. Het college van burgemeester en wethouders delegeert het opzetten en het in stand houden van de administratieve organisatie en van de controlling aan de concerncontrol ler, respectievelijk de controller van de organisatie eenheid. 4De opzetten van de administratieve organisatie en van de controlling worden vastgelegd in beschrijvingen van ta ken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen. 5. Onverlet het gestelde in de Organisatieverordening Leeuwarden 1995 dient de directeur van een organisatie eenheid, met inachtneming van het gestelde in deze verordening, voorstellen, die bij het college van burge meester en wethouders worden ingediend, te toetsen op: a. tijdigheid, juistheid, volledigheid en toereikendheid van de gegeven informatie, onder andere met het oog op de handhaving van de begrotingsdiscipline;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 141