Blad 2 De gekozen kwaliteit wordt in het jaar van uitvoering beïnvloed door bijvoorbeeld marktprijzen, tegenvallende of meevallende aanbestedingen en weersinvloeden. Dit noodzaakt ad hoe aanpassingen van keuzes, zoals binnen de budget afspraken kwaliteitskeuzes herbepalen of kostenoverschrij- dingen toestaan. In de Turap 2000 is een eerste aanzet gegeven om deze outputgerichte discussie op basis van prijs/kwaliteit op te starten. Prijspeil 1 januari 2001 In het rapport "Kwaliteitshandboek Indexering Onderhouds kosten" zijn de kosten voor onderhoud voor 2001 geactua liseerd en geïndexeerd. De prijsstijging voor structureel onderhoud is dermate groot dat met het toegekende budget voor 2001 het onderhoudsniveau basis voor verhardingen en verzorging niet kan worden gehaald. Het benodigd budget om het basisniveau ten aanzien van structureel onderhoud van verhardingen te handhaven (f 9.387.000,-) ligt 1 miljoen gulden hoger dan het toegekende budget (f 8.352.300,-). Voor verzorging is het tekort ten aanzien van het basis niveau 1,1 miljoen gulden. Bij een budgettair neutrale aanname betekent dit een bijstelling van de kwaliteitskeuze voor onderdelen van de openbare ruimte voor het structureel onderhoud. Ad 2Achterstallig onderhoud Dit traject heeft geresulteerd in het rapport "Achterstand in kwaliteit"waarbij de geschouwde situatie van achter stallig onderhoud bij verhardingen, groen, kunstwerken, baggeren, walmuren en beschoeiingen inzichtelijk is gemaakt en waarin een methodiek wordt aangereikt om tot een trans parante besluitvorming te komen. Zoals aangegeven scoort Leeuwarden gemiddeld het basis niveau en is de spreiding rond dat gemiddelde groot. Geconstateerd is dat op meer dan 10% van de onderzochte locaties de kwaliteit laag tot zeer laag is. Voor elementenverharding geldt dit vrijwel door de hele gemeente (geen achterstand bij asfaltverharding)voor verzorging en voor het groen komt dit voor in de binnenstad, woonwijken, hoofdinfrastructuur en parken. Kortom, zeer beeldbepalende gebieden. In het rapport zijn gedetailleerde overzichten opgenomen. De locaties met (zeer) lage kwaliteit zijn niet meer te herstellen met regulier onderhoud. Een ingrijpende opknap beurt of opnieuw aanleggen is vaak de enige remedie. Een eenmalige inhaalslag is dan noodzakelijk en hiervoor worden aanvullende politieke beslissingen gevraagd. Blad 3 Financieel overzicht achterstallig onderhoud Verhardingen (element- en asfalt- verhardingen) walmuren en -beschoeiingen sanering waterbodems kunstwerken groen Totaal f 38.500.000,- f 17.500.000,- f 26.000.000,- f 4.500.000,- f 3.600.000,- f 90.100.000,- (min.kwaliteit) (minimaal) (ramingen pm) (incl.begr.pl) Ingaande jaarschijf 1998 is besloten dat de financiering van het achterstallig onderhoud incidenteel is, gebaseerd op de uitkomsten over de besteding van de rekening overschotten bij de jaarrekeningdiscussie. Het bedrag dat beschikbaar is voor 2001 wordt echter bestemd voor de investeringslasten ten behoeve van calamiteitenonderhoud in de jaarschijf 2001 (Vischmarktpijp en andere pijpen) Feitelijk is de aanpak van achterstallig onderhoud verschoven naar 2002. Voor de perspectiefdiscussie 2002- 2005 zal daarom een structureel budget worden voorgesteld, om daadwerkelijk het achterstallig onderhoud te kunnen aan pakken. De huidige financieringsafspraken blijken inciden teel en kwetsbaar; een effectieve aanpak vraagt om structu rele middelen. In de bijgevoegde rapportage "Voorstel scenario's 'Achterstand in kwaliteit'" wordt vooruitlopend op de voor stellen nieuw beleid aangegeven op welke wijze het achter stallig onderhoud kan worden gefinancierd. Samengevat wordt een structurele uitzetting van de begroting met 1,8 miljoen gulden voorgesteld, opgebouwd in vier jaren (2002: f 600.000,-, 2003: f 400.000,-, 2004: f 400.000,-, 2005: f 400.000,- (cumulatief)) en dit bedrag te kapitali seren, zodat over een periode van vier jaren 18 miljoen gulden aan achterstallig onderhoud kan worden weggewerkt. Methodiek en advies scenariokeuze Bestuurlijk kan worden gekozen voor verschillende wijzen in aanpak van het achterstallig onderhoud. In het rapport zijn drie scenario's beschreven. Men kan bijvoorbeeld het achterstallig onderhoud gebiedsgericht wegwerken, aan sluiten bij andere projecten of kijken naar de technische urgentie Wij stellen u voor om bij de aanpak van het achterstallig onderhoud het combinatiegericht scenario uit te voeren. In combinatie met stedelijke vernieuwing, herinrichtings projecten en Gemeentelijk RioleringsProgramma (GRP) kunnen financiële middelen worden gecombineerd. Daarbij is dit uitvoeringstechnisch een zeer effectieve benadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 150