Blad 2
De gekozen kwaliteit wordt in het jaar van uitvoering
beïnvloed door bijvoorbeeld marktprijzen, tegenvallende of
meevallende aanbestedingen en weersinvloeden. Dit noodzaakt
ad hoe aanpassingen van keuzes, zoals binnen de budget
afspraken kwaliteitskeuzes herbepalen of kostenoverschrij-
dingen toestaan. In de Turap 2000 is een eerste aanzet
gegeven om deze outputgerichte discussie op basis van
prijs/kwaliteit op te starten.
Prijspeil 1 januari 2001
In het rapport "Kwaliteitshandboek Indexering Onderhouds
kosten" zijn de kosten voor onderhoud voor 2001 geactua
liseerd en geïndexeerd. De prijsstijging voor structureel
onderhoud is dermate groot dat met het toegekende budget
voor 2001 het onderhoudsniveau basis voor verhardingen en
verzorging niet kan worden gehaald. Het benodigd budget om
het basisniveau ten aanzien van structureel onderhoud van
verhardingen te handhaven (f 9.387.000,-) ligt 1 miljoen
gulden hoger dan het toegekende budget (f 8.352.300,-).
Voor verzorging is het tekort ten aanzien van het basis
niveau 1,1 miljoen gulden. Bij een budgettair neutrale
aanname betekent dit een bijstelling van de kwaliteitskeuze
voor onderdelen van de openbare ruimte voor het structureel
onderhoud.
Ad 2Achterstallig onderhoud
Dit traject heeft geresulteerd in het rapport "Achterstand
in kwaliteit"waarbij de geschouwde situatie van achter
stallig onderhoud bij verhardingen, groen, kunstwerken,
baggeren, walmuren en beschoeiingen inzichtelijk is gemaakt
en waarin een methodiek wordt aangereikt om tot een trans
parante besluitvorming te komen.
Zoals aangegeven scoort Leeuwarden gemiddeld het basis
niveau en is de spreiding rond dat gemiddelde groot.
Geconstateerd is dat op meer dan 10% van de onderzochte
locaties de kwaliteit laag tot zeer laag is. Voor
elementenverharding geldt dit vrijwel door de hele gemeente
(geen achterstand bij asfaltverharding)voor verzorging en
voor het groen komt dit voor in de binnenstad, woonwijken,
hoofdinfrastructuur en parken. Kortom, zeer beeldbepalende
gebieden. In het rapport zijn gedetailleerde overzichten
opgenomen.
De locaties met (zeer) lage kwaliteit zijn niet meer te
herstellen met regulier onderhoud. Een ingrijpende opknap
beurt of opnieuw aanleggen is vaak de enige remedie. Een
eenmalige inhaalslag is dan noodzakelijk en hiervoor worden
aanvullende politieke beslissingen gevraagd.
Blad 3
Financieel overzicht achterstallig onderhoud
Verhardingen
(element- en asfalt-
verhardingen)
walmuren en -beschoeiingen
sanering waterbodems
kunstwerken
groen
Totaal
f 38.500.000,-
f 17.500.000,-
f 26.000.000,-
f 4.500.000,-
f 3.600.000,-
f 90.100.000,-
(min.kwaliteit)
(minimaal)
(ramingen pm)
(incl.begr.pl)
Ingaande jaarschijf 1998 is besloten dat de financiering
van het achterstallig onderhoud incidenteel is, gebaseerd
op de uitkomsten over de besteding van de rekening
overschotten bij de jaarrekeningdiscussie. Het bedrag dat
beschikbaar is voor 2001 wordt echter bestemd voor de
investeringslasten ten behoeve van calamiteitenonderhoud in
de jaarschijf 2001 (Vischmarktpijp en andere pijpen)
Feitelijk is de aanpak van achterstallig onderhoud
verschoven naar 2002. Voor de perspectiefdiscussie 2002-
2005 zal daarom een structureel budget worden voorgesteld,
om daadwerkelijk het achterstallig onderhoud te kunnen aan
pakken. De huidige financieringsafspraken blijken inciden
teel en kwetsbaar; een effectieve aanpak vraagt om structu
rele middelen.
In de bijgevoegde rapportage "Voorstel scenario's
'Achterstand in kwaliteit'" wordt vooruitlopend op de voor
stellen nieuw beleid aangegeven op welke wijze het achter
stallig onderhoud kan worden gefinancierd. Samengevat wordt
een structurele uitzetting van de begroting met 1,8 miljoen
gulden voorgesteld, opgebouwd in vier jaren
(2002: f 600.000,-, 2003: f 400.000,-, 2004: f 400.000,-,
2005: f 400.000,- (cumulatief)) en dit bedrag te kapitali
seren, zodat over een periode van vier jaren 18 miljoen
gulden aan achterstallig onderhoud kan worden weggewerkt.
Methodiek en advies scenariokeuze
Bestuurlijk kan worden gekozen voor verschillende wijzen in
aanpak van het achterstallig onderhoud. In het rapport zijn
drie scenario's beschreven. Men kan bijvoorbeeld het
achterstallig onderhoud gebiedsgericht wegwerken, aan
sluiten bij andere projecten of kijken naar de technische
urgentie
Wij stellen u voor om bij de aanpak van het achterstallig
onderhoud het combinatiegericht scenario uit te voeren. In
combinatie met stedelijke vernieuwing, herinrichtings
projecten en Gemeentelijk RioleringsProgramma (GRP) kunnen
financiële middelen worden gecombineerd. Daarbij is dit
uitvoeringstechnisch een zeer effectieve benadering.