Specifiek financieel beleid Blad 10 Het volgende schema geeft een overzicht van het werkplektarief en het aantal werkplekken o.b.v. de begroting van de betreffende jaren: Werkplek gem. stijging Jaar Aantal Tarief in procenten 1999 683 24306 2000 683 25474 4,81 2001 683 26862 5,45 2002 697 28586 6,42 In het werkplektarief zijn niet opgenomen de kosten van het Bestuur (college en Raad)Deze kosten worden rechtstreeks verrekend met concern. Voor de onderdelen kantoorartikel, drukwerk, telefonie, bibliotheek, reprografie, recepties en portokosten zijn de directe kosten buiten het werkplektarief gelaten. Deze directe kosten worden rechtstreeks verrekend met de afnemer. Globaal gaat het om plm. f 2.700,- per werkplek. De ontwikkelingen c.q. mutaties van de afgelopen drie jaren De mutaties die jaarlijks van toepassing zijn, betreffen: Inflatie Vervangingsinvesteringen conform het meerjarenbeleidsplan Budgetreallocatie i.v.m. de interne doorbelasting betreffende kosten van dienstoverhead Daarnaast zijn voor de betreffende jaren de volgende mutaties van toepassing 1999 geen mutaties 2000 geen mutaties 2001 ombuiging f 80.000,- op logistiek (voordeel) opheffen knipselkrant f 16.000,- (voordeel) additioneel personeel bestuurscentrum f 105.000,- (nadeel kosten bedrijfsbureau f 250.000 (nadeel), dit o.m. in relatie met de realisatie van de taakstelling 1,5 min Bovenstaande mutaties zijn gebaseerd op de Perspectiefnota 2000. realisatie taakstelling koffie en thee f 33.000,- (nadeel Mutaties komende 2 jaren De komende 2 jaren worden naast de reeds genoemde jaarlijkse mutaties, de volgende mutaties verwacht: 2002 Blad 11 Mutaties uit de Perspectiefnota 2001 worden in het tarief 2002 meegenomen: Kapitaallasten project DIS f 415.000,- (nadeel) Knelpunten semi-statisch archief f 40.000 (nadeel) 2003 Beëindiging huurovereenkomst met St. Stadskantoor na 10 jaar i.v.m. de BTW constructie voordeel f 312.000,- Project DIS f 513.000,- kapitaallasten (nadeel) 2004 In 2004 moet het facilitair bedrijf een taakstelling hebben gerealiseerd van f 1,5 min. Analyse benchmarkgegevens Bij de doelmatigheidsonderzoeken wordt, voor zover beschikbaar, gebruik gemaakt van benchmark gegevens. Overigens is de vergelijking tussen benchmark gegevens van verschillende gemeenten vaak moeilijk en tijdrovend. Daarom wordt zoveel mogelijk meegelift met onderzoek van anderen. Zo is in de afgelopen periode medewerking verleend aan een onderzoek naar kosten van overhead door de gemeente Groningen. De uitkomsten daarvan zullen worden meegenomen in onze analyse van de eigen overheadkosten. Op dit moment loopt er een benchmarkonderzoek voor burgerzaken Hondenbelasting Overzicht opbrengsten en kosten die toegerekend worden aan de hondenbelasting. Perceptiekosten f 218.000 Concernopslag f 4.000 Kosten bestrijding hondenoverlast f 199000 f 421.000 Opbrengst hondenbelasting f 556000 Netto opbrengst f 135.000 Voorstel nieuw beleid f 323.000 Te verhalen middels hondenbelasting f 188.000 In verband met het hondenbeleid kunnen wij u melden dat de sector BOR voorstellen voor de verbetering van het hondenbeleid heeft ingediend bij de perspectiefvoorstellen voor 2002. Hierin is gekozen voor de basisvariant zoals deze is weergegeven in de hoofdlijnen-/discussienota bestrijding overlast hondenpoep, die op 3 oktober 2000 in het College van B en W is behandeld (De bedragen die worden genoemd komen overeen)Ons voorstel is om de hoofdlijnen- /discussienota als onderliggende nota van het perspectiefvoorstel te laten dienen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 233