Specifiek financieel beleid
Blad 10
Het volgende schema geeft een overzicht van het
werkplektarief en het aantal werkplekken o.b.v. de
begroting van de betreffende jaren:
Werkplek
gem. stijging
Jaar
Aantal
Tarief
in procenten
1999
683
24306
2000
683
25474
4,81
2001
683
26862
5,45
2002
697
28586
6,42
In het werkplektarief zijn niet opgenomen de kosten van het
Bestuur (college en Raad)Deze kosten worden rechtstreeks
verrekend met concern.
Voor de onderdelen kantoorartikel, drukwerk, telefonie,
bibliotheek, reprografie, recepties en portokosten zijn de
directe kosten buiten het werkplektarief gelaten. Deze
directe kosten worden rechtstreeks verrekend met de
afnemer. Globaal gaat het om plm. f 2.700,- per werkplek.
De ontwikkelingen c.q. mutaties van de afgelopen drie jaren
De mutaties die jaarlijks van toepassing zijn, betreffen:
Inflatie
Vervangingsinvesteringen conform het
meerjarenbeleidsplan
Budgetreallocatie i.v.m. de interne doorbelasting
betreffende kosten van dienstoverhead
Daarnaast zijn voor de betreffende jaren de volgende
mutaties van toepassing
1999
geen mutaties
2000
geen mutaties
2001
ombuiging f 80.000,- op logistiek (voordeel)
opheffen knipselkrant f 16.000,- (voordeel)
additioneel personeel bestuurscentrum f 105.000,-
(nadeel
kosten bedrijfsbureau f 250.000 (nadeel), dit o.m. in
relatie met de realisatie van de taakstelling 1,5 min
Bovenstaande mutaties zijn gebaseerd op de Perspectiefnota
2000.
realisatie taakstelling koffie en thee f 33.000,-
(nadeel
Mutaties komende 2 jaren
De komende 2 jaren worden naast de reeds genoemde
jaarlijkse mutaties, de volgende mutaties verwacht:
2002
Blad 11
Mutaties uit de Perspectiefnota 2001 worden in het
tarief 2002 meegenomen:
Kapitaallasten project DIS f 415.000,- (nadeel)
Knelpunten semi-statisch archief f 40.000 (nadeel)
2003
Beëindiging huurovereenkomst met St. Stadskantoor na
10 jaar i.v.m. de BTW constructie voordeel
f 312.000,-
Project DIS f 513.000,- kapitaallasten (nadeel)
2004
In 2004 moet het facilitair bedrijf een taakstelling
hebben gerealiseerd van f 1,5 min.
Analyse benchmarkgegevens
Bij de doelmatigheidsonderzoeken wordt, voor zover
beschikbaar, gebruik gemaakt van benchmark gegevens.
Overigens is de vergelijking tussen benchmark gegevens van
verschillende gemeenten vaak moeilijk en tijdrovend. Daarom
wordt zoveel mogelijk meegelift met onderzoek van anderen.
Zo is in de afgelopen periode medewerking verleend aan een
onderzoek naar kosten van overhead door de gemeente
Groningen. De uitkomsten daarvan zullen worden meegenomen
in onze analyse van de eigen overheadkosten.
Op dit moment loopt er een benchmarkonderzoek voor
burgerzaken
Hondenbelasting
Overzicht opbrengsten en kosten die toegerekend worden aan
de hondenbelasting.
Perceptiekosten f 218.000
Concernopslag f 4.000
Kosten bestrijding hondenoverlast f 199000
f 421.000
Opbrengst hondenbelasting f 556000
Netto opbrengst f 135.000
Voorstel nieuw beleid f 323.000
Te verhalen middels hondenbelasting f 188.000
In verband met het hondenbeleid kunnen wij u melden dat de
sector BOR voorstellen voor de verbetering van het
hondenbeleid heeft ingediend bij de perspectiefvoorstellen
voor 2002. Hierin is gekozen voor de basisvariant zoals
deze is weergegeven in de hoofdlijnen-/discussienota
bestrijding overlast hondenpoep, die op 3 oktober 2000 in
het College van B en W is behandeld (De bedragen die worden
genoemd komen overeen)Ons voorstel is om de hoofdlijnen-
/discussienota als onderliggende nota van het
perspectiefvoorstel te laten dienen.