Blad 24 Het doel van het vervolg van RES is te komen tot een visie waarmee de positie van Leeuwarden wordt versterkt. Deze visie zal: een lange termijn perspectief voor de gehele stad schetsen; vergezeld gaan met korte termijn aanpakken om snel tot zichtbare resultaten te komen; de stad nadrukkelijk in haar regionale context plaatsen; een sterk integraal karakter dragen, door de portefeuilles en sectoren heen. Deze visie ontstaat door het maken van keuzes. Voor de jaarwisseling 2001/2002 zal een concept-stadsvisie worden opgesteld, waarin op basis van een inventarisatie en analyse van beleid en projecten (lopende en in ontwikkeling zijnde) richtinggevende uitspraken zijn opgenomen over de richting waarin Leeuwarden zich dient te ontwikkelen. De voorbereiding vindt plaats in een aantal ateliers. De concept-stadsvisie zal een rol (kunnen) spelen in de voorbereiding en totstandkoming van het nieuwe Bestuursprogramma 2002-2006. Na de inspraakronde zal in mei of juni 2002 de Stadsvisie voorgelegd worden aan de nieuwe gemeenteraad. In bijlage A die aan deze raadsbrief is toegevoegd wordt uitgebreid ingegaan op de integrale stadsvisie Leeuwarden (onderdeel van RES-2). Deze bijlage maakt derhalve onderdeel uit van deze raadsbrief. Het plan van aanpak en de offerte (5 juni 2001) van BVR van het Projectplan Stadsvisie Leeuwarden. Stap 1: de gevolgen voor de projecten" zijn voor u ter visie gelegd in de leeskamer voor de raadsleden. Naast een stadsvisie zal ook een regiovisie worden ontwikkeld. De ontwikkeling verloopt voor een groot deel parallel. Tussen beide ontwikkelingen zullen regelmatig interacties zijn. Wegens verschil in abstractieniveau en functie worden deze visies gescheiden ontwikkeld; vanzelfsprekend zullen deze visies voor Leeuwarden worden geïntegreerd tot 1 visie. Woontussenvoorzieningen In de eerste plaats is het van belang om vast te stellen dat er hier géén sprake is van een gemeentelijke taak. In het kader van het concentreren op de kerntaken van de gemeente is het voorstel in overeenstemming met het huidige beleid Tevens is van belang dat her hier gaat om complexgebonden subsidie en niet om inkomensgebonden subsidie. Dat het afschaffen van de regeling met zich mee brengt dat inwoners daar de financiële gevolgen van zullen merken kan niet worden uitgesloten. Echter ook hier kan een beroep gedaan worden op de bestaande regelingen zoals huursubsidie en bijzondere Blad 25 bijstand, indien het inkomen van de inwoners hier aanleiding toe geeft. Het onderstaande overzicht geeft een beeld van de aard en omvang van het gebruik va deze regeling. De subsidieregeling wordt in 2001 toegepast op de exploitatie van een vijftal plusvoorzieningen van inmiddels een drietal aanvragers: 1) Woonbedrijf BWL (t.b.v. Ver. De Gouden Bal) Servicekosten per woning per maand f 14 9, 94; subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 93,44; en indirect aan Ver. Gouden Bal f 39,15. Aantal wooneenheden: 21 Totaal subsidie f 33.420,-. 2) Stichting Woonpalet (t.b.v. bewoners Wijlaarderhof Servicekosten per woning per maand f 112,36; subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 26,14; Aantal wooneenheden: 102 Totaal subsidie f 32.000,-. 3) Stichting Woonpalet (t.b.v. bewoners Swettehiem) Servicekosten per woning per maand f 258,40; subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 39,12; Aantal wooneenheden: 12 9 Totaal subsidie f 60.555,-. 4) Stichting Woonpalet (t.b.v. bewoners De Boeier) Servicekosten per woning per maand f 133,00; subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 29,65; Aantal wooneenheden: 34 Totaal subsidie f 12.100,-. 5) Stichting Nieuw Wonen Friesland(tbvIt Kleaster) Servicekosten per woning per maand f 185,42; subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 131,78; en terugbetaling aan bewoners) f 17,50. Aantal wooneenheden: 14 Totaal subsidie f 25.000,-. Kortingspas voor minima. In de Perspectiefnota 1996 is f 11.000,- opgenomen ten behoeve van onderzoek naar de mogelijkheid van het invoeren van een kortingsregeling onder het "hoofd""Sociaal Cultureel werk in het kader van minderhedenbeleid". Het ging daarbij om: "verbetering van de toegankelijkheid van het cultuuraanbod voor grotere groepen mensen (met een laag inkomen) Als gevolg van administratieve interpretatie is het bedrag opgenomen in de begroting als "kortingspas voor minderheden". Hierdoor is begripsverwarring ontstaan. Het ging in feite om een kortingspas voor minima. De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van februari 1996 besloten om een onderzoek te doen (uitvoeren) naar de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 240