Blad 24
Het doel van het vervolg van RES is te komen tot een visie
waarmee de positie van Leeuwarden wordt versterkt.
Deze visie zal:
een lange termijn perspectief voor de gehele stad
schetsen;
vergezeld gaan met korte termijn aanpakken om snel tot
zichtbare resultaten te komen;
de stad nadrukkelijk in haar regionale context plaatsen;
een sterk integraal karakter dragen, door de
portefeuilles en sectoren heen.
Deze visie ontstaat door het maken van keuzes.
Voor de jaarwisseling 2001/2002 zal een concept-stadsvisie
worden opgesteld, waarin op basis van een inventarisatie en
analyse van beleid en projecten (lopende en in ontwikkeling
zijnde) richtinggevende uitspraken zijn opgenomen over de
richting waarin Leeuwarden zich dient te ontwikkelen. De
voorbereiding vindt plaats in een aantal ateliers.
De concept-stadsvisie zal een rol (kunnen) spelen in de
voorbereiding en totstandkoming van het nieuwe
Bestuursprogramma 2002-2006.
Na de inspraakronde zal in mei of juni 2002 de Stadsvisie
voorgelegd worden aan de nieuwe gemeenteraad.
In bijlage A die aan deze raadsbrief is toegevoegd wordt
uitgebreid ingegaan op de integrale stadsvisie Leeuwarden
(onderdeel van RES-2). Deze bijlage maakt derhalve
onderdeel uit van deze raadsbrief.
Het plan van aanpak en de offerte (5 juni 2001) van BVR van
het Projectplan Stadsvisie Leeuwarden. Stap 1: de gevolgen
voor de projecten" zijn voor u ter visie gelegd in de
leeskamer voor de raadsleden.
Naast een stadsvisie zal ook een regiovisie worden
ontwikkeld. De ontwikkeling verloopt voor een groot deel
parallel. Tussen beide ontwikkelingen zullen regelmatig
interacties zijn. Wegens verschil in abstractieniveau en
functie worden deze visies gescheiden ontwikkeld;
vanzelfsprekend zullen deze visies voor Leeuwarden worden
geïntegreerd tot 1 visie.
Woontussenvoorzieningen
In de eerste plaats is het van belang om vast te stellen
dat er hier géén sprake is van een gemeentelijke taak. In
het kader van het concentreren op de kerntaken van de
gemeente is het voorstel in overeenstemming met het huidige
beleid
Tevens is van belang dat her hier gaat om complexgebonden
subsidie en niet om inkomensgebonden subsidie.
Dat het afschaffen van de regeling met zich mee brengt dat
inwoners daar de financiële gevolgen van zullen merken kan
niet worden uitgesloten.
Echter ook hier kan een beroep gedaan worden op de
bestaande regelingen zoals huursubsidie en bijzondere
Blad 25
bijstand, indien het inkomen van de inwoners hier
aanleiding toe geeft.
Het onderstaande overzicht geeft een beeld van de aard en
omvang van het gebruik va deze regeling.
De subsidieregeling wordt in 2001 toegepast op de
exploitatie van een vijftal plusvoorzieningen van inmiddels
een drietal aanvragers:
1) Woonbedrijf BWL (t.b.v. Ver. De Gouden Bal)
Servicekosten per woning per maand f 14 9, 94;
subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 93,44;
en indirect aan Ver. Gouden Bal f 39,15.
Aantal wooneenheden: 21
Totaal subsidie f 33.420,-.
2) Stichting Woonpalet (t.b.v. bewoners Wijlaarderhof
Servicekosten per woning per maand f 112,36;
subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 26,14;
Aantal wooneenheden: 102
Totaal subsidie f 32.000,-.
3) Stichting Woonpalet (t.b.v. bewoners Swettehiem)
Servicekosten per woning per maand f 258,40;
subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 39,12;
Aantal wooneenheden: 12 9
Totaal subsidie f 60.555,-.
4) Stichting Woonpalet (t.b.v. bewoners De Boeier)
Servicekosten per woning per maand f 133,00;
subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 29,65;
Aantal wooneenheden: 34
Totaal subsidie f 12.100,-.
5) Stichting Nieuw Wonen Friesland(tbvIt Kleaster)
Servicekosten per woning per maand f 185,42;
subsidiabel t.b.v. verlaging huurprijs f 131,78;
en terugbetaling aan bewoners) f 17,50.
Aantal wooneenheden: 14
Totaal subsidie f 25.000,-.
Kortingspas voor minima.
In de Perspectiefnota 1996 is f 11.000,- opgenomen ten
behoeve van onderzoek naar de mogelijkheid van het invoeren
van een kortingsregeling onder het "hoofd""Sociaal
Cultureel werk in het kader van minderhedenbeleid". Het
ging daarbij om: "verbetering van de toegankelijkheid van
het cultuuraanbod voor grotere groepen mensen (met een laag
inkomen)
Als gevolg van administratieve interpretatie is het bedrag
opgenomen in de begroting als "kortingspas voor
minderheden". Hierdoor is begripsverwarring ontstaan. Het
ging in feite om een kortingspas voor minima.
De gemeenteraad heeft in zijn vergadering van februari 1996
besloten om een onderzoek te doen (uitvoeren) naar de