M€ (erjarenperspectief 2001 2002 2003 2004 2005 2.378 223 104 -50 -605 2001 2002 2003 2004 2005 ||ll/il§! v. w Stand 31/12 30.022 20.260 32.551 38.055 43.174 4.2 5 Nieuw beleid 2001 2002 2003 2004 2005 4.2.2 Autonome ontwikkelingen Deze perspectiefnota gaat over de periode tot en met 2005. Het jaar 2005 kwam in de meerjarenraming tot dusver niet voor en is derhalve als nieuwe jaarschijf toegevoegd. Voor de bepaling van de mutaties in deze jaarschijf is uitgegaan van de toename van woningbouw aantallen, aantallen bijstandsgerechtigden, leerlingen, te onderhouden arealen groen en verhardingen volgens ongewijzigd beleid. Overigens merken wij op dat de maatstaven hiervoor vaak in een vroeg stadium van het perspectiefproces en begrotingsproces worden vastgesteld. Daardoor ijlt de verwerking van beleidsbijstellingen nog al eens na. Onderzocht zal worden hoe met meer geactualiseerde cijfers gewerkt kan worden. 4.2.3 Algemene uitkering Gemeentefonds De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds vertoont een gunstige ontwikkeling. Over de jaren tot en met 2005 krijgt Leeuwarden circa 3 ton meer dan waarmee bij de opstelling van de begroting was gerekend. Het grootste deel daarvan is vermeld in de zogenaamde september circulaire. Die ontwikkeling is bij de behandeling van de Begroting 2000 reeds gemeld. 4.2.4 Jaarrekeningresultaat 2000 Het resultaat over 2000 is dit jaar bij het opstellen van de Perspectiefnota bekend. Het resultaat komt uit op f 13.666 miljoen voordeel. Wij stellen u voor een deel van dit resultaat als volgt te bestemmen: Inflatie 2001 op basis van raadsbrief 17-10-2000 838.000 Geometrie Gis 80.000 DSW: Ten behoeve van herstructurering en fusie 2.376.000 Storting in dienstegalisatiereservesfaanvulling tot plafond) 958.000 Totaal resultaat bestemming: 4.252.000 Op basis van dit rekeningresultaat en van de hierboven genoemde bestemmingen, ziet de verwachte ontwikkeling van het financieel meerjarenperspectief er als volgt uit: Startpositie op 1/1 4.165 2.378 223 104 -50 1 Mutaties vlgs meerjarenraming 2001-2004 -3.985 16 271 0 2 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 0 -873 -358 -202 40 3 Gemeentefonds -1.787 2.703 223 -223 -595 Eindstand 31/12 48 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 Ontwikkeling algemene reserve Startpositie per 1 januari 27.128 30.022 29.260 32.551 38.055 Hogere stortingen dan geraamd in 2000 7.079 Gecorrigeerde stand per 1 januari 14.207 30.022 29.260 32.551 38.055 2 Rentetoevoeging 1.881 1.651 1.609 1.790 2.093 3 Rentesuppl. overige res./voorzieningen 3.000 3.000 3.000 3.000 3.000 4 Onderuitputting kapitaallasten 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 5 V ermogenswinsten 300 300 300 300 300 6 Diverse mutaties vlg. begr. 2001 -24.026 -8.480 -3.016 -1.036 -1.036 im iisM v s iiii iiiis ifiiiiji isi sppis mib m 7 Incidentele uitzett./inkrimp. NIEUW -3.521 1.044 -206 0 -133 8 Bijdrage kanjerregeling subsidiegelden 1.860 9 Rentetoevoeging n.a.v. opmaken rekening 2000 3.019 10 Rekeningsresultaat 2000 13.676 11 Voorstellen tot resultaatbestemming -4.252 Structureel begrotingsresultaat 2.378 223 104 -50 -605 Vooral ten gevolge van de beleidsontwikkeling zoals die geschetst zijn bij de verschillende pijlers zullen middelen ingezet moeten worden om die ontwikkeling ten minste te kunnen ondersteunen. In het bestuurlijk wegingsproces heeft dit geleid tot voorstellen met de volgende omvang: Structurele voorstellen AS -2.047 -862 -1.199 -827 Incidentele voorstellen (cumulatief) -1.756 -6.376 -7.200 0 0 Deze noodzakelijk geachte voorstellen, gevoegd bij de niet positieve startpositie zoals aangegeven in paragraaf 4.2.4, vereist dat er via ombuigingen ruimte geschapen moet worden. 4.2.6 Ombuigingen Bij de keuze voor de ombuigingsvoorstellen is een belangrijke maatstaf geweest het zo minimaal mogelijk direct treffen van de samenleving. Deels gaat het dan om beleid dat niet noodzakelijkerwijs gecontinueerd hoeft te worden en deels gaat het om activiteiten die betekenis hebben voor de ambtelijke organisatie. Activiteiten die feitelijk niet meer passen in het vastgestelde beleid hebben daarbij de voorkeur. Ook voorstellen die binnen aanvaardbare risico's vallen dan wel redelijkerwijs extra middelen kunnen 49 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 276