M€
(erjarenperspectief
2001
2002
2003
2004
2005
2.378
223
104
-50
-605
2001
2002
2003
2004
2005
||ll/il§!
v. w
Stand 31/12
30.022
20.260
32.551
38.055
43.174
4.2
5 Nieuw beleid
2001
2002
2003
2004
2005
4.2.2 Autonome ontwikkelingen
Deze perspectiefnota gaat over de periode tot en met 2005. Het jaar 2005
kwam in de meerjarenraming tot dusver niet voor en is derhalve als nieuwe
jaarschijf toegevoegd. Voor de bepaling van de mutaties in deze jaarschijf is
uitgegaan van de toename van woningbouw aantallen, aantallen
bijstandsgerechtigden, leerlingen, te onderhouden arealen groen en
verhardingen volgens ongewijzigd beleid.
Overigens merken wij op dat de maatstaven hiervoor vaak in een vroeg
stadium van het perspectiefproces en begrotingsproces worden vastgesteld.
Daardoor ijlt de verwerking van beleidsbijstellingen nog al eens na.
Onderzocht zal worden hoe met meer geactualiseerde cijfers gewerkt kan
worden.
4.2.3 Algemene uitkering Gemeentefonds
De Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds vertoont een gunstige
ontwikkeling. Over de jaren tot en met 2005 krijgt Leeuwarden circa 3 ton
meer dan waarmee bij de opstelling van de begroting was gerekend. Het
grootste deel daarvan is vermeld in de zogenaamde september circulaire.
Die ontwikkeling is bij de behandeling van de Begroting 2000 reeds
gemeld.
4.2.4 Jaarrekeningresultaat 2000
Het resultaat over 2000 is dit jaar bij het opstellen van de Perspectiefnota
bekend. Het resultaat komt uit op f 13.666 miljoen voordeel. Wij stellen u
voor een deel van dit resultaat als volgt te bestemmen:
Inflatie 2001 op basis van raadsbrief 17-10-2000 838.000
Geometrie Gis 80.000
DSW: Ten behoeve van herstructurering en fusie 2.376.000
Storting in dienstegalisatiereservesfaanvulling tot plafond) 958.000
Totaal resultaat bestemming: 4.252.000
Op basis van dit rekeningresultaat en van de hierboven genoemde bestemmingen,
ziet de verwachte ontwikkeling van het financieel meerjarenperspectief er als volgt
uit:
Startpositie op 1/1
4.165
2.378
223
104
-50
1
Mutaties vlgs meerjarenraming 2001-2004
-3.985
16
271
0
2
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
0
-873
-358
-202
40
3
Gemeentefonds
-1.787
2.703
223
-223
-595
Eindstand 31/12
48
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
Ontwikkeling algemene reserve
Startpositie per 1 januari
27.128
30.022
29.260
32.551
38.055
Hogere stortingen dan geraamd in 2000
7.079
Gecorrigeerde stand per 1 januari
14.207
30.022
29.260
32.551
38.055
2
Rentetoevoeging
1.881
1.651
1.609
1.790
2.093
3
Rentesuppl. overige res./voorzieningen
3.000
3.000
3.000
3.000
3.000
4
Onderuitputting kapitaallasten
1.500
1.500
1.500
1.500
1.500
5
V ermogenswinsten
300
300
300
300
300
6
Diverse mutaties vlg. begr. 2001
-24.026
-8.480
-3.016
-1.036
-1.036
im iisM v s iiii iiiis ifiiiiji isi sppis mib m
7
Incidentele uitzett./inkrimp. NIEUW
-3.521
1.044
-206
0
-133
8
Bijdrage kanjerregeling subsidiegelden
1.860
9
Rentetoevoeging n.a.v. opmaken rekening
2000
3.019
10
Rekeningsresultaat 2000
13.676
11
Voorstellen tot resultaatbestemming
-4.252
Structureel begrotingsresultaat
2.378
223
104
-50
-605
Vooral ten gevolge van de beleidsontwikkeling zoals die geschetst zijn bij de
verschillende pijlers zullen middelen ingezet moeten worden om die
ontwikkeling ten minste te kunnen ondersteunen. In het bestuurlijk
wegingsproces heeft dit geleid tot voorstellen met de volgende omvang:
Structurele voorstellen
AS
-2.047
-862
-1.199
-827
Incidentele voorstellen (cumulatief)
-1.756
-6.376
-7.200
0
0
Deze noodzakelijk geachte voorstellen, gevoegd bij de niet positieve
startpositie zoals aangegeven in paragraaf 4.2.4, vereist dat er via
ombuigingen ruimte geschapen moet worden.
4.2.6 Ombuigingen
Bij de keuze voor de ombuigingsvoorstellen is een belangrijke maatstaf
geweest het zo minimaal mogelijk direct treffen van de samenleving. Deels
gaat het dan om beleid dat niet noodzakelijkerwijs gecontinueerd hoeft te
worden en deels gaat het om activiteiten die betekenis hebben voor de
ambtelijke organisatie. Activiteiten die feitelijk niet meer passen in het
vastgestelde beleid hebben daarbij de voorkeur. Ook voorstellen die binnen
aanvaardbare risico's vallen dan wel redelijkerwijs extra middelen kunnen
49
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005