4.3 RISICO'S genereren hebben de voorkeur boven voorstellen die niet gewenste maatschappelijke effecten hebben. Het voorstel om f 1 miljoen aan het grondbedrijf te onttrekken is daarvan een voorbeeld omdat het gevoerde beleid die mogelijkheid geeft. Gezien de noodzaak om voldoende financiële middelen te hebben, de wens om tarieven kostendekkend te maken en de verlaging van de belastingdruk in deze raadsperiode, achten we het verantwoord om u ook een voorstel voor te leggen om de afvalstoffenheffing weer kostendekkend te maken. Gemeenten lopen risico's aan zowel de uitgaven- als de inkomstenkant. Deze risico's dienen op grond van de comptabiliteitsvoorschriften vermeld te worden in een risicoparagraaf. Over de risicoparagraaf staat in het door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgebrachte verslag van de rondetafelconferentie over weerstandsvermogen van gemeenten en provincies het volgende: "Er is een spanning tussen de risicoparagraaf en wat risico's precies zijn. De risicoparagraaf heeft een informatiefunctie naar de Raad, het Rijk en de toezichthouders. Het "format" ligt echter niet vast. Hierdoor is het vaak moeilijk via de risicoparagraaf inzicht te krijgen in de risico's. De problematiek van een zinvolle invulling van de risicoparagraaf is dus vrij algemeen. Wij presenteren alleen die risico's die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie, en derhalve geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. Daarbij hebben we aan enkele majeure financiële onzekerheden aandacht geschonken in paragraaf 3.1.1 deze worden hier niet herhaald. Inventarisatie van risico bij bedrijfskritische processen Naar aanleiding van de processen met betrekking tot het ontstaan van de OZB-tegenvaller, wordt een inventarisatie gemaakt naar andere risicovelden in de werkprocessen. De ondernemende gemeente Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningbouwproductie gecombineerd met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente, nemen de daarmee gepaard gaande ondernemersrisico's vergelijkbaar toe. Juridische procedures Jaarlijks worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt opgevoerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. Immers in verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten zijn of er kunnen in een jaar ineens grote claims toegewezen worden waarmee geen rekening kon worden gehouden. De landelijke tendens laat zien dat steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. De gemeente wordt ook zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims, ingediend door in het verleden verzelfstandigde 50 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 gemeentelijke organisatie-onderdelen (b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of gebouwen). Bij nieuwe verzelfstandigingtrajecten zal dit zoveel mogelijk worden beperkt, daarnaast wordt gewerkt aan een "audit juridische controlling" Nieuw rijksbeleid Wanneer het Rijk nieuw beleid vaststelt, bestaand beleid aanpast dan wel regelgeving aanpast dat door de gemeenten wettelijk moet worden uitgevoerd c.q. financiële consequenties heeft, gaat dat meestal gepaard met een compensatie. Het is echter niet altijd zeker of deze toereikend is, een inschatting vooraf is meestal moeilijk. Daarnaast worden dikwijls taken gedecentraliseerd van het Rijk naar de gemeente. Het rijksbudget dat hiermee gemoeid is, wordt in de regel naar de gemeente overgeheveld met vrijwel altijd een "decentralisatiekorting" van 10%. Het is mogelijk dat de gedecentraliseerde taak niet met de toebedeelde compensatie uitgevoerd kan worden. Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. bodemverontreiniging, het gaat om ongeveer 6.500 locaties. De gemeente is voor het multifunctioneel saneren van de verontreinigde locaties voor een deel van de totale kosten verantwoordelijk, met name als de gemeente eigenaar is (of is geweest) of belanghebbende is in projectontwikkeling. Hiermee samenhangend is de problematiek van de milieuhygiënische verontreiniging van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet meer mogelijk is de veroorzaker van de verontreiniging aan te spreken. Risico is dat er claims bij de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te beperken moet er bagger verwijderd worden. De kosten hiervan zullen mede afhankelijk zijn van de kosten van verwerking en opslag. De gevolgen van het operationeel worden van dit risico zijn: de mogelijke saneringskosten die ten laste van de algemene middelen zullen komen, financiële claims en stagnatie in de stedelijke ontwikkeling. Door de inzet van het instrumentarium "actief bodembeheer" wordt een reductie verwacht van de totale kosten van 30% tot 50%, maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag- verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om het risico te reduceren, evenals experimenten met nieuwe technologieën en technieken. Arbo-wetge ving De wetgeving om het gebied van arbeidsomstandigheden wordt aangescherpt, zie bijvoorbeeld de gang van zaken rondom theaters begin 1999. Onduidelijk is op dit moment welke (financiële) consequenties dit concreet voor de gemeente zal hebben en of hiervoor in bepaalde gevallen compensatie vanuit het Rijk beschikbaar zal komen. Scheuren in pijpen en instorten kelders Tijdens de herinrichting van de binnenstad is gebleken dat diverse pijpen en bruggen meer schade hebben geleden dan vooralsnog was ingeschat. Uit nadere inventarisatie moet blijken welke herstelmaatregelen noodzakelijk zijn en wat de kosten hiervan zijn. 51 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 277