Blad 2
hoogste marktsegment tegenover de relatieve onbekendheid
van de gemeente daarmee, de spreiding van het
ontwikkelrisico, en de knelpunten in gemeentelijke
capaciteit
Nu het voortraject naar tevredenheid is afgerond, is de
stap naar een vorm van PPS een logische. De keuze voor een
CV/BV-constructie is een keuze die landelijk in deze
omstandigheden gebruikelijk is. Voor de gemeente is daarbij
het grote voordeel dat het plan voortvarend, doelmatig en
tegen beperkt risico kan worden uitgevoerd, door middel van
een specifiek daartoe uitgeruste organisatie. Tegelijk is
geen verwarring mogelijk tussen de verschillende
gemeentelijke rollen: de privaatrechtelijke rol (de
gemeente als ondernemer) is duidelijk onderscheiden van de
gemeente als bewaker van het algemeen belang (de publiek
rechtelijke rol)
De werking van de CV/BV
De beide contractpartners worden elk vennoot in de
commanditaire vennootschap (CV)de gemeente Leeuwarden
wordt hierin de 'stille vennoot'Ter uitvoering van de
opdracht van de CV wordt een besloten vennootschap (BV)in
het leven geroepen. Deze BV voert alle werkzaamheden uit
die nodig zijn om het plan te realiseren.
De bewindvoerende partij
De directie van de BV zal worden gevoerd door de Wind
Groep. In de directiestatuten staat aangegeven wat de taken
en bevoegdheden van de BV zijn, en op welke wijze naar de
aandeelhouders in de CV moet worden teruggekoppeld.
De projectgroep
Voor de dagelijkse gang van zaken tussen gemeente en BV,
bijvoorbeeld het afstemmen van vergunningentrajecten, het
toetsen van de marktconformiteit van prijzen, de
kwaliteitstoets op de infrastructuur, wordt een
Projectgroep in het leven geroepen. Voor deeltrajecten
kunnen daaronder diverse tijdelijke werkgroepen worden
geformeerd. Dit komt in praktische zin neer op continueren
van de huidige werkwijze.
De stuurgroep
Voor besluitvorming over onderwerpen die de dagelijkse gang
van zaken overstijgen, bijvoorbeeld een planwijziging of
een tegenvaller in de uitvoering, wordt een stuurgroep
ingesteld. De gemeente Leeuwarden is hierin op
directieniveau vertegenwoordigd.
De aandeelhoudersvergadering
Tenslotte de meest formele overlegvorm, met de zwaarste
bevoegdheden: de aandeelhoudersvergadering. De
Blad 3
aandeelhoudersvergadering vindt in principe twee maal per
jaar plaats: begin oktober over de begroting en prognoses
voor het komende jaar; begin april met jaarverslag en
accountantsverklaring. De gemeente Leeuwarden is hierin op
bestuurlijk niveau vertegenwoordigd.
Inbreng van partijen in de CV/BV
Bij de oprichting van de CV/BV storten beide partijen een
bescheiden bedrag als aandelenkapitaal van de CV/BV. De
CV/BV zal vervolgens geld op de kapitaalsmarkt aantrekken
om gefaseerd de gronden van de gemeente te kunnen aankopen
en bouwrijp te kunnen maken. Voor het daartoe benodigde
eigen vermogen van de CV/BV zullen beide partijen elk een
even groot bedrag inbrengen. Zodra de planrealisatie ver
genoeg gevorderd is en de inkomsten uit kavelverkoop de
kosten overstijgen krijgen partijen de revenuen uitgekeerd.
(Voor de leden van de Commissie Bestuur en Middelen, en
voor de overige raadsleden vertrouwelijk ter inzage, zijn
de desbetreffende financiële bijlagen met toelichting
toegevoegd.
De kern van de koepelovereenkomst
1. Wat de CV/BV zal produceren.
2. Welke kwaliteitseisen.
3. Hoe deze getoetst worden.
4. Volgens welke planning gewerkt wordt.
5. De financiële randvoorwaarden.
6. Wat gebeurt er bij tegenslag.
Het kwaliteitsdocument
Het kwaliteitsdocument vormt een bijlage van de
koepelovereenkomst tussen de gemeente Leeuwarden en
Vastgoed de Friesche Wouden.
Het kwaliteitsdocument is tot stand gekomen in onderling
overleg tussen gemeente en de Wind Groep, om de
koepelovereenkomst de benodigde concrete inhoud te geven.
Daarnaast verschaft ze de partijen wederzijds zekerheid
over het resultaat van de planrealisatie, en het behoud van
dit resultaat op de lange termijn. Ook Wetterskip Fryslan,
Wetterskip Lauwerswalden en it Fryske Gea zijn bij de
opstelling van het kwaliteitsdocument betrokken geweest.
Het kwaliteitsdocument bestaat uit twee delen:
- in deel I staan de ruimtelijke uitgangspunten
weergegeven;
- in deel II zijn de technische uitgangspunten en algemene
technische eisen beschreven.
Deel I beschrijft de aspecten die bepalend zijn geweest bij
het maken van het plan-ontwerp. Dan volgt een toelichting
op de stedenbouwkundige opzet, en wordt uitleg gegeven over
de beeldkwaliteit, het welstandsplan, en de procedure die