Blad 2 hoogste marktsegment tegenover de relatieve onbekendheid van de gemeente daarmee, de spreiding van het ontwikkelrisico, en de knelpunten in gemeentelijke capaciteit Nu het voortraject naar tevredenheid is afgerond, is de stap naar een vorm van PPS een logische. De keuze voor een CV/BV-constructie is een keuze die landelijk in deze omstandigheden gebruikelijk is. Voor de gemeente is daarbij het grote voordeel dat het plan voortvarend, doelmatig en tegen beperkt risico kan worden uitgevoerd, door middel van een specifiek daartoe uitgeruste organisatie. Tegelijk is geen verwarring mogelijk tussen de verschillende gemeentelijke rollen: de privaatrechtelijke rol (de gemeente als ondernemer) is duidelijk onderscheiden van de gemeente als bewaker van het algemeen belang (de publiek rechtelijke rol) De werking van de CV/BV De beide contractpartners worden elk vennoot in de commanditaire vennootschap (CV)de gemeente Leeuwarden wordt hierin de 'stille vennoot'Ter uitvoering van de opdracht van de CV wordt een besloten vennootschap (BV)in het leven geroepen. Deze BV voert alle werkzaamheden uit die nodig zijn om het plan te realiseren. De bewindvoerende partij De directie van de BV zal worden gevoerd door de Wind Groep. In de directiestatuten staat aangegeven wat de taken en bevoegdheden van de BV zijn, en op welke wijze naar de aandeelhouders in de CV moet worden teruggekoppeld. De projectgroep Voor de dagelijkse gang van zaken tussen gemeente en BV, bijvoorbeeld het afstemmen van vergunningentrajecten, het toetsen van de marktconformiteit van prijzen, de kwaliteitstoets op de infrastructuur, wordt een Projectgroep in het leven geroepen. Voor deeltrajecten kunnen daaronder diverse tijdelijke werkgroepen worden geformeerd. Dit komt in praktische zin neer op continueren van de huidige werkwijze. De stuurgroep Voor besluitvorming over onderwerpen die de dagelijkse gang van zaken overstijgen, bijvoorbeeld een planwijziging of een tegenvaller in de uitvoering, wordt een stuurgroep ingesteld. De gemeente Leeuwarden is hierin op directieniveau vertegenwoordigd. De aandeelhoudersvergadering Tenslotte de meest formele overlegvorm, met de zwaarste bevoegdheden: de aandeelhoudersvergadering. De Blad 3 aandeelhoudersvergadering vindt in principe twee maal per jaar plaats: begin oktober over de begroting en prognoses voor het komende jaar; begin april met jaarverslag en accountantsverklaring. De gemeente Leeuwarden is hierin op bestuurlijk niveau vertegenwoordigd. Inbreng van partijen in de CV/BV Bij de oprichting van de CV/BV storten beide partijen een bescheiden bedrag als aandelenkapitaal van de CV/BV. De CV/BV zal vervolgens geld op de kapitaalsmarkt aantrekken om gefaseerd de gronden van de gemeente te kunnen aankopen en bouwrijp te kunnen maken. Voor het daartoe benodigde eigen vermogen van de CV/BV zullen beide partijen elk een even groot bedrag inbrengen. Zodra de planrealisatie ver genoeg gevorderd is en de inkomsten uit kavelverkoop de kosten overstijgen krijgen partijen de revenuen uitgekeerd. (Voor de leden van de Commissie Bestuur en Middelen, en voor de overige raadsleden vertrouwelijk ter inzage, zijn de desbetreffende financiële bijlagen met toelichting toegevoegd. De kern van de koepelovereenkomst 1. Wat de CV/BV zal produceren. 2. Welke kwaliteitseisen. 3. Hoe deze getoetst worden. 4. Volgens welke planning gewerkt wordt. 5. De financiële randvoorwaarden. 6. Wat gebeurt er bij tegenslag. Het kwaliteitsdocument Het kwaliteitsdocument vormt een bijlage van de koepelovereenkomst tussen de gemeente Leeuwarden en Vastgoed de Friesche Wouden. Het kwaliteitsdocument is tot stand gekomen in onderling overleg tussen gemeente en de Wind Groep, om de koepelovereenkomst de benodigde concrete inhoud te geven. Daarnaast verschaft ze de partijen wederzijds zekerheid over het resultaat van de planrealisatie, en het behoud van dit resultaat op de lange termijn. Ook Wetterskip Fryslan, Wetterskip Lauwerswalden en it Fryske Gea zijn bij de opstelling van het kwaliteitsdocument betrokken geweest. Het kwaliteitsdocument bestaat uit twee delen: - in deel I staan de ruimtelijke uitgangspunten weergegeven; - in deel II zijn de technische uitgangspunten en algemene technische eisen beschreven. Deel I beschrijft de aspecten die bepalend zijn geweest bij het maken van het plan-ontwerp. Dan volgt een toelichting op de stedenbouwkundige opzet, en wordt uitleg gegeven over de beeldkwaliteit, het welstandsplan, en de procedure die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 497