Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Sociale pijler LEEUWARDEN EN FRYSLAN Na jaren discussie en onderzoek besloot het provinciaal bestuur dat de ontsluiting van Noord- Oost Fryslan via Burgum en een aantakking op de Waldwei moet plaatsvinden. Met deze keuze voor de 'centrale as' is het alternatief Aldtsjerk-Leeuwarden in ieder geval voorlopig van de baan. Voor het Oost-West-verkeer blijft behoefte aan een noordwest-tangent om Leeuwarden bestaan. Verdubbeling van de Waldwei tot Nijegea kan volgens een nieuw financieringsconcept binnen afzienbare termijn worden uitgevoerd. Voor dit tracé werd een verkeerskundige studie en een 'verdiepte verkenning' afgerond. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft nog geen toezegging gedaan over verdubbeling van het traject Harlingen-Zurich in de aansluiting op de Afsluitdijk. Voor dit voor de Westergo-zone belangrijke wegvak biedt wellicht een privaat-publieke financiering perspectief. De plannen voor een aanleg van de Haak rond Leeuwarden worden door de minister onder steund. Het kabinet bevestigde de belofte dat er een snelle railverbinding tussen de Randstad en het Noorden komt. Noordelijke bestuurders zijn in meerderheid voor de snelste oplossing, een zweeftrein. De afstand in reistijd wordt in dat geval tot de helft of eenderde van de huidige reistijd teruggebracht. Omdat deze verbinding volgens het tracéplan via Heerenveen en Drach ten naar Groningen loopt, is voor Leeuwarden een snelle aansluiting voorzien. De wenselijkheid hiervan is in interprovinciaal noordelijk verband onderschreven. Het provinciaal bestuur van Fryslan besloot de aftakking van het Prinses Margrietkanaal naar Drachten voorlopig van de agenda af te voeren. Deze beslissing is van invloed op de noodzaak om de faciliteiten voor containerven/oer over weg, spoor en water in Leeuwarden te verbeteren. Dit sluit aan bij de inzet van het Provinciale Verkeer- en Vervoersplan om het aandeel van spoor- en watertransport te laten groeien. 4.5 Beheer van de openbare ruimte Binnen de sector Beheer Openbare Ruimte is een nieuw systeem van financiële tussenrappor tage (FinRap) ontwikkeld en ingevoerd. Zo blijft de financiële stand van zaken overzichtelijk en beheersbaar, ook voor de budgethouders. Ten opzichte van 1999 is de administratieve organisatie en de beheersing van de financiële middelen sterk verbeterd. Mede daardoor bleek het mogelijk om het programma zo bij te stu ren dat knelpunten tot een totaalbedrag van 1,2 0,5) miljoen geheel binnen de sector kon den worden opgevangen. Via het project 'B(eheer) O(penbare) R(uimte) in beeld' kan de kwaliteit van de openbare ruim te goed worden gemeten. Door situaties letterlijk in beeld te brengen, is een waardering tussen slecht en goed te geven. Op basis van dit systeem is een aanzet gegeven tot beheersplannen, waaraan budgetten worden gekoppeld. Beheerplannen zijn opgesteld voor Begraafplaatsen, Zamenhofpark, Prinsentuin, Rengerspark en Julianapark. Met de plannen voor Camminghaburen, Nijlan, Bilgaard en Goutum is een begin gemaakt. Het is de bedoeling dat deze eind 2001 klaar zijn. In juni en september is de verzorging van de openbare ruimte 'geschouwd'. Voor de technische staat van de verhardingen werd een 'nulmeting' uitgevoerd. Over het algemeen is het afgespro 38 GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2 000 Bedrijf Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Sociale pijler Bedrijf ken niveau bereikt, met uitzondering van de onkruidbestrijding op wegen en paden. Er was niet voldoende geld beschikbaar om de gewenste kwaliteit te bereiken. Het structureel onderhoud in Leeuwarden voldoet gemiddeld aan de basiseis 'net voldoende', maar de spreiding rond dit gemiddelde is aanzienlijk. Voorrang wordt gegeven aan onderdelen die nog een onvoldoende scoren. In veel gevallen is een ingrijpende opknapbeurt of gehele ver nieuwing de enige oplossing. Dit wordt bij voorkeur gecombineerd met andere projecten vol gens het 'combinatiescenario'. Zo is en wordt in het kader van het project Binnenstad Nieuwestad ook de kwaliteit van bestra ting en trottoirs meegenomen. In de Vrijheidswijk en Bilgaard is, vooruitlopend op de Stedelijke Vernieuwing, het beheer geïntensiveerd. Soms moeten achterstanden meteen aangepakt worden om andere ontwikkelingen niet op slot te zetten. Voor dit 'Calamiteitenonderhoud' is 9,1 (€4,1) miljoen beschikbaar gesteld. Dit is grotendeels ingezet om tegenvallers in het project Binnenstad Nieuwestad op te vangen. Van de andere projecten zijn te noemen: het ligplaatsenbeleid bestrijding van graffiti onderhoud van kleine groeneenheden, het zogenaamde 'snippergroen'; enkele kleine groenperceeltjes zijn in eigendom overgedragen aan bewoners bewegwijzering op bedrijventerreinen 4.6 Milieu en duurzaamheid In 2000 is het duurzaamheidsplan 2001-2005 onder de naam 'De Volgende Zet' opgesteld als opvolger van het milieubeleidsplan 1996-2000. In opzet en naar inhoud gaat dit plan uit van een nieuwe benadering: geen strakke planvorming, maar voornemens op hoofdlijnen. Dit laat ruimte voor nadere invulling. Aansluitend bij het Meerjaren Ontwikkelings Plan willen wij duurzame ontwikkeling verder invoeren in de Leeuwarder praktijk. Als 'beleidsimpulsen' zijn genoemd: Werken met een 'duurzaamheidskader' Wijk en milieu Inzameling op maat Bestrijding geluidshinder Beleidsvernieuwing bodembeheer Energiebeleid nieuwe stijl De Blauwe Diamant (waterkwaliteit) Kwaliteitsimpuls vergunningverlening en -handhaving De gemeenteraad besluit voorjaar 2001 over het plan. Op onderdelen werd het nieuwe beleid al ingezet. LEEUWARDEN ENERGIEGEMEENTE Er werd een nieuwe start gemaakt met het gemeentelijk energiebeleid. De gemeenteraad besloot hiertoe eind 1999, mede op basis van de resultaten die in de afgelopen vier jaar waren geboekt. Mede dankzij een gedurfde en vooral coöperatieve manier van werken, met een open houding naar diverse partijen in de samenleving, was de energie-aanpak waardevol genoeg om het voor GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVÉRSLAG 20 00

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 534