Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Sociale pijler
LEEUWARDEN EN FRYSLAN
Na jaren discussie en onderzoek besloot het provinciaal bestuur dat de ontsluiting van Noord-
Oost Fryslan via Burgum en een aantakking op de Waldwei moet plaatsvinden. Met deze keuze
voor de 'centrale as' is het alternatief Aldtsjerk-Leeuwarden in ieder geval voorlopig van de baan.
Voor het Oost-West-verkeer blijft behoefte aan een noordwest-tangent om Leeuwarden bestaan.
Verdubbeling van de Waldwei tot Nijegea kan volgens een nieuw financieringsconcept binnen
afzienbare termijn worden uitgevoerd. Voor dit tracé werd een verkeerskundige studie en een
'verdiepte verkenning' afgerond.
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft nog geen toezegging gedaan over verdubbeling van
het traject Harlingen-Zurich in de aansluiting op de Afsluitdijk. Voor dit voor de Westergo-zone
belangrijke wegvak biedt wellicht een privaat-publieke financiering perspectief.
De plannen voor een aanleg van de Haak rond Leeuwarden worden door de minister onder
steund.
Het kabinet bevestigde de belofte dat er een snelle railverbinding tussen de Randstad en het
Noorden komt. Noordelijke bestuurders zijn in meerderheid voor de snelste oplossing, een
zweeftrein. De afstand in reistijd wordt in dat geval tot de helft of eenderde van de huidige
reistijd teruggebracht. Omdat deze verbinding volgens het tracéplan via Heerenveen en Drach
ten naar Groningen loopt, is voor Leeuwarden een snelle aansluiting voorzien. De wenselijkheid
hiervan is in interprovinciaal noordelijk verband onderschreven.
Het provinciaal bestuur van Fryslan besloot de aftakking van het Prinses Margrietkanaal naar
Drachten voorlopig van de agenda af te voeren. Deze beslissing is van invloed op de noodzaak
om de faciliteiten voor containerven/oer over weg, spoor en water in Leeuwarden te verbeteren.
Dit sluit aan bij de inzet van het Provinciale Verkeer- en Vervoersplan om het aandeel van spoor-
en watertransport te laten groeien.
4.5 Beheer van de openbare ruimte
Binnen de sector Beheer Openbare Ruimte is een nieuw systeem van financiële tussenrappor
tage (FinRap) ontwikkeld en ingevoerd. Zo blijft de financiële stand van zaken overzichtelijk en
beheersbaar, ook voor de budgethouders.
Ten opzichte van 1999 is de administratieve organisatie en de beheersing van de financiële
middelen sterk verbeterd. Mede daardoor bleek het mogelijk om het programma zo bij te stu
ren dat knelpunten tot een totaalbedrag van 1,2 0,5) miljoen geheel binnen de sector kon
den worden opgevangen.
Via het project 'B(eheer) O(penbare) R(uimte) in beeld' kan de kwaliteit van de openbare ruim
te goed worden gemeten. Door situaties letterlijk in beeld te brengen, is een waardering tussen
slecht en goed te geven. Op basis van dit systeem is een aanzet gegeven tot beheersplannen,
waaraan budgetten worden gekoppeld.
Beheerplannen zijn opgesteld voor Begraafplaatsen, Zamenhofpark, Prinsentuin, Rengerspark
en Julianapark. Met de plannen voor Camminghaburen, Nijlan, Bilgaard en Goutum is een begin
gemaakt. Het is de bedoeling dat deze eind 2001 klaar zijn.
In juni en september is de verzorging van de openbare ruimte 'geschouwd'. Voor de technische
staat van de verhardingen werd een 'nulmeting' uitgevoerd. Over het algemeen is het afgespro
38 GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2 000
Bedrijf Inleiding
Beleid en doelen Economische pijler
Sociale pijler
Bedrijf
ken niveau bereikt, met uitzondering van de onkruidbestrijding op wegen en paden. Er was niet
voldoende geld beschikbaar om de gewenste kwaliteit te bereiken.
Het structureel onderhoud in Leeuwarden voldoet gemiddeld aan de basiseis 'net voldoende',
maar de spreiding rond dit gemiddelde is aanzienlijk. Voorrang wordt gegeven aan onderdelen
die nog een onvoldoende scoren. In veel gevallen is een ingrijpende opknapbeurt of gehele ver
nieuwing de enige oplossing. Dit wordt bij voorkeur gecombineerd met andere projecten vol
gens het 'combinatiescenario'.
Zo is en wordt in het kader van het project Binnenstad Nieuwestad ook de kwaliteit van bestra
ting en trottoirs meegenomen. In de Vrijheidswijk en Bilgaard is, vooruitlopend op de Stedelijke
Vernieuwing, het beheer geïntensiveerd.
Soms moeten achterstanden meteen aangepakt worden om andere ontwikkelingen niet op slot
te zetten. Voor dit 'Calamiteitenonderhoud' is 9,1 (€4,1) miljoen beschikbaar gesteld. Dit is
grotendeels ingezet om tegenvallers in het project Binnenstad Nieuwestad op te vangen.
Van de andere projecten zijn te noemen:
het ligplaatsenbeleid
bestrijding van graffiti
onderhoud van kleine groeneenheden, het zogenaamde 'snippergroen'; enkele kleine
groenperceeltjes zijn in eigendom overgedragen aan bewoners
bewegwijzering op bedrijventerreinen
4.6 Milieu en duurzaamheid
In 2000 is het duurzaamheidsplan 2001-2005 onder de naam 'De Volgende Zet' opgesteld als
opvolger van het milieubeleidsplan 1996-2000. In opzet en naar inhoud gaat dit plan uit van
een nieuwe benadering: geen strakke planvorming, maar voornemens op hoofdlijnen. Dit laat
ruimte voor nadere invulling.
Aansluitend bij het Meerjaren Ontwikkelings Plan willen wij duurzame ontwikkeling verder
invoeren in de Leeuwarder praktijk. Als 'beleidsimpulsen' zijn genoemd:
Werken met een 'duurzaamheidskader'
Wijk en milieu
Inzameling op maat
Bestrijding geluidshinder
Beleidsvernieuwing bodembeheer
Energiebeleid nieuwe stijl
De Blauwe Diamant (waterkwaliteit)
Kwaliteitsimpuls vergunningverlening en -handhaving
De gemeenteraad besluit voorjaar 2001 over het plan. Op onderdelen werd het nieuwe beleid
al ingezet.
LEEUWARDEN ENERGIEGEMEENTE
Er werd een nieuwe start gemaakt met het gemeentelijk energiebeleid. De gemeenteraad
besloot hiertoe eind 1999, mede op basis van de resultaten die in de afgelopen vier jaar waren
geboekt.
Mede dankzij een gedurfde en vooral coöperatieve manier van werken, met een open houding
naar diverse partijen in de samenleving, was de energie-aanpak waardevol genoeg om het voor
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVÉRSLAG 20 00