Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler pijler BELASTINGHERZIENING De belastingherziening per 1 januari 2001 heeft ingrijpende gevolgen voor veel bijstandsge rechtigden. Zij moeten een inkomensbestanddeel aanvragen bij de belastingsdienst om op of boven het bestaansminimum te blijven. Daardoor ontvangen zij vanaf begin 2001 een inkomen van twee overheden: het Rijk en de gemeente (Sociale Dienst). Over deze nieuwe regeling is uitgebreid voorlichting gegeven, want het is er niet eenvoudiger op geworden. Voor de gemeente bracht de stelselwijziging hoge invoeringskosten met zich mee. Medewerkers zijn er speciaal voor opgeleid, en aangepaste software werd in gebruik genomen. Ook de uitvoe ring kost meer. Over vergoeding van deze extra kosten door het Rijk wordt nog onderhandeld. Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) - In maart besloot de regering tot wijziging van 'de uitvoeringsstructuur voor werk en inkomen', het SUWI-2 besluit. De vaststelling en verzor ging van uitkeringen blijven taken van de overheid. De reïntegratie van uitkeringsgerechtigden in het arbeidsproces wordt een taak van private ondernemingen. Landelijk komen er ongeveer 130 Centra voor Werk en Inkomen (CWI), die worden aangestuurd door een centraal zelfstan dig bestuursorgaan. De voorgenomen vorming van een CWI in Leeuwarden volgens de oude regelgeving werd door dit besluit vertraagd. Planning en vormgeving werden bijgesteld en de startdatum verschoven. Handhaving - De sector Sociale Zaken van Leeuwarden doet met vijftien andere gemeenten mee aan een landelijk proefproject voor een InlichtingenBureau. Dit kan gegevens van uitke ringsgerechtigden vergelijken met die van andere instanties. Fraude kan daardoor eerder en effi ciënter worden opgespoord. De resultaten van de nieuwe aanpak zijn zo gunstig dat de minister deze werkwijze landelijk wil invoeren. Met Apeldoorn en Tilburg heeft Leeuwarden bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgele genheid een aanvraag ingediend voor een project voor meer klantvriendelijkheid en een betere handhaving, het 'LAT'-project, genoemd naar de samenwerkende gemeenten. De voorbereidin gen zijn in 2000 begonnen. Begin 2001 is de verplichting afgeschaft om elke maand inko mensformulieren in te leveren. OPVANG EN ZORGVERLENING Door het bureau Stade is een proef gedaan met de opzet van jeugdplatforms. Na de evaluatie, begin 2001 kan de inbreng van de jeugd in het jongerenwerk verder worden geregeld. Ook dit jaar was de vraag naar flexibel inzetbaar en ambulant jongerenwerk in de wijken groot. Niet altijd kon direct aan de vraag worden voldaan. Enkele wijken besteden daarom een deel van hun eigen wijkbudget aan een jongerenwerker in de wijk. De komende jaren willen wij het jon gerenwerk nog flexibeler invullen, als basisvoorziening en als schakel in de achterstandbestrijding. Van de voorzieningen voor dagopvang van dak- en thuislozen zijn de openingstijden verruimd, of beter op elkaar afgestemd. Om de opvang te verbeteren, en mogelijke overlast te verminde ren, wezen wij in het voorjaar twee nieuwe locaties aan, te weten Zuidergrachtswal 15 -16 en Tuinen 32. Dit leidde tot ongerustheid bij omwonenden. Daarom zijn naast informatiebijeen komsten gesprekken met buurtbewoners georganiseerd om het beleid toe te lichten en op bezwaren in te gaan. Door aangepaste voorzieningen, heldere regels en een strakke handhaving moet de hinder tot een minimum worden beperkt. Een procedure voor wijziging van het bestemmingsplan rond het pand Tuinen 32 is begonnen. Voor de aangewezen panden zijn bouwaanvragen ingediend. GEMEENTE LEEUWARDEN IAARVERSLAG 2 000 Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf Prostitutiebeleid en preventie - Vooruitlopend op de opheffing van het bordeelverbod per 1 oktober 2000 is het prostitutiebeleid vastgesteld. Uitwaaiering van de prostitutie over een groot gebied wordt tegengegaan en er wordt opgetreden tegen illegale praktijken. De opvang van (vooral jonge) mensen die de prostitutie willen verlaten, is verbeterd. Eén van de beleids doelen is verbetering van de positie van prostituees. Actuele gegevens over hun gezond heidstoestand zijn daarbij nodig. De GGD heeft hiertoe een proefproject voorbereid. Samenwerking tussen instellingen - In 1999 zijn drie intergemeentelijke GGD's in deze provin cie gefuseerd tot de GGD Fryslan. Het verslagjaar is benut om de nieuwe organisatie op poten te zetten. Een eerste proeve van een 'productenboek' en een productenbegroting werd gemaakt. Deze worden de komende jaren verder uitgewerkt. In 2000 is gewerkt aan verbreding van de Regionale Indicatiestelling Ouderenzorg Noord- Friesland (RION) met het Bureau W(et) V(oorziening) G(ehandicapten) om te komen tot een breed loket voor zorgvoorzieningen. Integratie tussen RION en WVG-Bureau werd voorbereid. De eerste stappen zijn gezet naar een regionale opzet van de verslavingszorg. Over het contract met de Kuno van Dijkstichting, die hulp en begeleiding biedt aan verslaafden, is overleg gevoerd met andere Friese gemeenten. In 2001 zal een 'regiovisie' worden uitgewerkt. 5.2 Achterstandbestrijding Het beleid is erop gericht om te voorkomen dat mensen in een achterstandssituatie terecht komen. Wie zich in zo'n situatie bevinden, krijgen steun om weer mee te draaien in de samen leving. Via een gericht minimabeleid wordt de armoede bestreden die mensen in een isolement kan plaatsen. Belangrijke aandachtsgebieden zijn activering van volwassenen en jeugd-en- onderwijs. ONDERWIJSACHTERSTANDEN Bij het bestrijden van achterstanden in het onderwijs werkt de gemeente samen met een aan tal scholen. Uit een tussenrapportage over de periode 1998-2000 blijkt dat zij in dit kader voor al na- en naastschoolse activiteiten ontplooien en voortijdig schoolverlaten (zonder diploma) actief tegengaan. Nieuwe landelijke regelingen gaven een impuls aan dit beleid. Het gaat daarbij om voor- en vroegschoolse educatie, het tegengaan van voortijdig schoolverlaten, een Regionaal Meld- en Coördinatiepunt voor ongeoorloofd verzuim en een plan voor verbetering van onderwijskansen. In 2001 moet dit bijdragen tot een nog krachtiger bestrijding van onderwijsachterstanden. In vervolg op de discussienota "Sturen op Kwaliteit in het Onderwijs" (1999) is in juli een nieuw project begonnen voor integrale hulp aan zorg- en risicoleerlingen. Met ondersteuning van een extern bureau zijn werkgroepen ingesteld voor het basis- en voor het voortgezet onderwijs. Het aantal aanmeldingen van leerlingen bij het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt 'voortijdig schoolverlaten' nam het afgelopen schooljaar af. Maar de tijdsinvestering per leerling werd door de complexiteit van de problemen groter. De leerplichtambtenaren en de trajectcoördinator 18- 23-jarigen blijven een belangrijke rol vervullen in de samenwerking tussen onderwijsinstel lingen, de jeugdzorg en andere instanties die met deze jongeren te maken hebben. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 540