Inleiding
Beleid en doelen
Economische pijler
Fysieke pijler
Sociale pijler
De 'sluitende aanpak' voor jongeren met problemen werkt goed. Helaas wordt een snelle
inschakeling nogal eens doorkruist door de lange wachtlijsten bij de jeugdzorg en het speciaal
onderwijs. Leerplichtige jongeren worden dan vaak tijdelijk in de Sluisgroep/ trajectbemiddeling
geplaatst. Voor niet-leerplichtigen worden trajecten uitgezet via bemiddelingsbureau Het Buro.
Deze zijn over het algemeen langdurig en intensief
5.3 Sociale integratie
Een van onze doelstellingen is het versterken van de samenhang in onze samenleving. Voorko
men moet worden dat kwetsbare mensen en groepen in een sociaal isolement terechtkomen.
Werk, passende zorg, aangepaste voorzieningen en goed georganiseerd vrijwilligerswerk bieden
daartoe mogelijkheden.
Werk stelt mensen in staat hun lot meer in eigen handen te nemen en zelf een inkomen te ver
werven. Het beleid is gericht op steun en activering van mensen die moeilijk een plaats op de
arbeidsmarkt kunnen vinden. Daarbij maken we gebruik van vele regelingen die voor reïntegra
tie in het leven zijn geroepen.
Landelijke erkenning voor deze aanpak kwam tot uiting in de toekenning van de onderscheiding
Werksleutel 2000. Deze prijs wordt uitgeloofd voor de meest creatieve en vernieuwende 'sleu
tel' tot werk voor nieuwe werklozen. Uit zeventig inzendingen kwam Leeuwarden als winnaar
uit de bus. Met name de persoonlijke benadering, gecombineerd met de zakelijke opstelling
jegens uitvoerende bedrijven, werd gewaardeerd.
Werkgelegenheidsovereenkomst - De provincie Fryslan, Arbeidsvoorziening Noord-Nederland
en de gemeente Leeuwarden hebben voor de komende zes jaar een Werkgelegenheidsover
eenkomst (WGO) gesloten. Het doel is om samen te werken aan behoud en groei van de werk
gelegenheid en vermindering van de werkloosheid. Dat kan worden bevorderd door versterking
van de Leeuwarder economie en een betere aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeids
markt. In 2000 is begonnen met uitwerking van een scholingsprogramma voor werkenden, een
actieprogramma voor werklozen en met het systematisch bijhouden van ontwikkelingen op de
arbeidsmarkt via een 'arbeidsmarktmonitor'. In samenwerking met het bedrijfsleven is begon
nen met inventarisatie van openstaande vacatures.
TOELEIDING NAAR DE ARBEIDSMARKT
Bij de toeleiding van moeilijk tot zeer moeilijk plaatsbare uitkeringsgerechtigden naar de
arbeidsmarkt werden meerdere bedrijven ingeschakeld. Arbeidsvoorziening (Arbvo) kreeg de
opdracht om voor deze doelgroep in fase 2 en 3 reïntegratietrajecten op te zetten. Dit werk
werd gedeeltelijk in opdracht van het Rijk gedaan. Ook werden diensten door de gemeente
ingekocht. In 2000 was het voor het eerst mogelijk om met rijksmiddelen ook bij andere aan
bieders dan Arbvo trajecten voor fase 2/3 in te kopen. Van die ruimte om marktwerking toe te
passen is een bescheiden gebruik gemaakt door de inkoop van honderd trajecten bij Start Reïn
tegratie.
Voor de reïntegratie van zeer moeilijk plaatsbare uitkeringsgerechtigden (fase 4) is het Bureau
Maatwerk voor twee projecten ingeschakeld. Een volgende stap was de openbare aanbesteding
voor de uitvoering (in 2001) van 400 reïntegratietrajecten voor fase 4. Van de veertig bedrijven
die een bestek aanvroegen, dienden zeventien een offerte in. Uit de vijf beste werd gekozen
voor Alexander Calder Arbeidsintegratie BV.
GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000
Beleid en doelen
Economische pijler
Fysieke pijler
Sociale pijler
Sluitende aanpak - De sluitende aanpak voor alle uitkeringsgerechtigden krijgt steeds beter
vorm. Langdurige werkloosheid wordt bestreden door alle nieuwe werklozen die niet zelf aan
werk kunnen komen binnen 12 maanden een baan aan te bieden.
In het 'taakstellend activeringsbeleid' is een concrete taakstelling opgenomen voor reïntegra
tie en activering, met een sluitende aanpak voor jongeren (SAJ) en begeleiding voor mensen in
fase 2/3. Voor de moeilijk bemiddelbare cliënten in fase 4 werden sociale activeringsacties op
touw gezet.
In 1999 maakten wij met nieuwe rijksgelden een begin met een sluitende aanpak voor vol
wassenen (SAV) die werkloos werden. Eind vorig jaar was dat beleid zo uitgebouwd dat in Leeu
warden een sluitende aanpak bestond voor alle bijstandsgerechtigden die na 1-1 -'99 werkloos
zijn geworden, ledereen die daarvoor in aanmerking kwam en een reïntegratietraject nodig had,
is direct bij instroom in de bijstand getoetst op mogelijkheden van reïntegratie. In de komende
jaren zal dit ook voor bestaande bijstandsgerechtigden gelden. Wij verwachten dat de doelstel
ling van het activerend arbeidsmarktbeleid eind 2002 gehaald zal zijn. Dan is iedereen in een
traject geplaatst of met zijn/haar mogelijkheden in beeld gebracht.
Reïntegratie fase 2 en 3 - Voor 445 bijstandsgerechtigden in fase 2 en 3 zijn vorig jaar trajecten
afgerond voor toeleiding naar werk. Dit was 255 minder dan begroot. Hiervoor zijn verschillen
de oorzaken te noemen. Het aantal nieuwe bijstandsgerechtigden was 45% lager dan verwacht.
Vooral de instroom van jongeren daalde, terwijl ze sneller uitstroomden. Het Rijk hanteert ook
strakkere normen voor volwassenen die van de regeling voor volwassenen (SAV) gebruik
maken, zodat er minder 23-plussers aan konden deelnemen. En de afgelopen jaren is de groep
mogelijke deelnemers al behoorlijk afgeroomd.
Een actie om het aantal deelnemers te vergroten, leverde nog onvoldoende resultaat op.
Eind 2000 was voor 108 personen een traject in voorbereiding.
Van de trajectplannen die in de periode 1997/1999 zijn gestart, heeft 47.8% inmiddels tot werk
geleid, terwijl 15.4% nog in uitvoering is. Het uitvalpercentage bedraagt 36.8%. Het doel om elk
jaar gemiddeld 60% van de ingeschreven personen aan werk te helpen, is in beginsel nog haal
baar. Die doelstelling is over het bestand van 1997 inmiddels gehaald.
VERGELIJKING VAN DE VOOR 2000 GEPLANDE PRESTATIES VOOR FASE 2/3 MET DE
RESULTATEN:
Soort dienstverlening Voorgenomen aantal Gerealiseerd aantal Verschil
traj.plannentraj.plannen
F2/3 - zittend bestand
350
295
- 55
Sluitende aanpak SAJ
150
60
- 90
Sluitende aanpak 23+
175
90
- 85
Niet uitkeringsgerechtigd
25
-
- 25
Totaal 700 445
De resultaten zijn bij de planning zijn achtergebleven door de volgende oorzaken:
De lagere instroom van nieuwe bijstandsgerechtigden, en de snellere uitstroom.
De lager dan verwachte instroom van 23-plussers die voor sluitende aanpak voor volwasse
nen (SAV) in aanmerking komen. Dat houdt verband met de strikte norm die het Rijk han-
53
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000