Rekening 2000 Concern Overige verschillen. Het aantrekken van nieuw personeel (als gevolg van diverse vacatures) heeft geleid tot extra kosten van in totaal 58.000 wegens inhuur van personeel, werving en selectie, dienst- en werkkleding. Verder zijn minder gebruiksvergunningen afgegeven dan verwacht, hetgeen heeft geleid tot een inkomstenderving van 35.000. Als oorzaken kunnen worden genoemd de lange periode van vacatures als gevolg van de schaarste op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van de repressieve dagdienst. Op het onderhoudsbudget rampenbestrijding werd een bedrag van 44.000 niet uitgegeven. 58 v'-:;::. Rekening 2000 Concern Product- Beleidsproduct code 210 Wegen, straten en pleinen x 1.000,-- Begroting Rekening Verschil Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 2000 25.023 2.261 -22.762 24.557 2.660 -21.897 865 211 Verkeersmaatregelen te land 2.832 79 -2.753 2.658 211 -2.447 306 212 Openbaar vervoer 213 214 221 Spoorlijnen Parkeren Waterwerken 7.764 7.481 -283 8.220 7.845 -376 279 709 0 -279 244 0 -244 4.991 6.316 1.325 5.646 6.924 1.278 90 -619 826 165 -661 -92 35 -47 -42 Totaal Verkeer, Vervoer en Waterstaat 41.598 16.227 -25.371 42.151 17.805 -24.347 1.025 Toelichting: 210 Wegen, straten en pleinen 865.000 392.000 Voordeel) Het voordelig resultaat van 865.000 kan als volgt worden verklaard: lagere kapitaallasten wegen, straten en pleinen lagere kapitaallasten bruggen, viaducten en tunnels lagere kapitaallasten straatverlichting energieverbruik en onderhoud straatverlichting diversen totaal 474.000 V 58.000 V 23.000 V 240.000 V f 70.000 V 865.000 V De meevallende kapitaallasten zijn voornamelijk ontstaan doordat op begrotingsbasis de kapitaallasten vanaf het moment van toekenning van het krediet worden geraamd, terwijl op rekeningsbasis de afschrijving wordt berekend vanaf het moment dat een project in gebruik wordt genomen en de rentelasten worden berekend over de gemiddelde investering in het jaar. De meevaller op straatverlichting is ontstaan, doordat de in de begroting geraamde prijsstijging is meegevallen en er een scherpere contractprijs met betrekking tot de beheers- en onderhoudsovereenkomst is afgesproken. Het werkelijke energieverbruik wijkt nauwelijks af van het begrote niveau. 211 Verkeersmaatregelen te land (ƒ306.000 139.000 Voordeel). Het voordeel van 306.000 kan als volgt worden verklaard: - lagere kapitaallasten verkeersregelinstallaties - lagere energiekosten verkeersregelinstallaties - lagere onderhoudskosten verkeersregelinstallaties - lagere kapitaallasten verkeersplannen - overschrijding verkeersvergunningen en -ontheffingen - extra kosten exploitatie en onderhoud abri's - diversen totaal 259.000 V 20.000 V 32.000 V 30.000 V 31.000 N 45.000 N 41.000 V 306.000 V 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 594