Rekening 2000
Concern
Overige verschillen.
Het aantrekken van nieuw personeel (als gevolg van diverse vacatures) heeft geleid tot extra kosten
van in totaal 58.000 wegens inhuur van personeel, werving en selectie, dienst- en werkkleding.
Verder zijn minder gebruiksvergunningen afgegeven dan verwacht, hetgeen heeft geleid tot een
inkomstenderving van 35.000. Als oorzaken kunnen worden genoemd de lange periode van vacatures als
gevolg van de schaarste op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van de repressieve dagdienst.
Op het onderhoudsbudget rampenbestrijding werd een bedrag van 44.000 niet uitgegeven.
58
v'-:;::.
Rekening 2000
Concern
Product- Beleidsproduct
code
210
Wegen, straten en pleinen
x 1.000,--
Begroting Rekening Verschil
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 2000
25.023 2.261 -22.762 24.557 2.660 -21.897
865
211
Verkeersmaatregelen te land
2.832
79 -2.753 2.658 211 -2.447
306
212 Openbaar vervoer
213
214
221
Spoorlijnen
Parkeren
Waterwerken
7.764 7.481 -283 8.220 7.845 -376
279
709
0 -279 244
0 -244
4.991 6.316 1.325 5.646 6.924 1.278
90 -619 826 165 -661
-92
35
-47
-42
Totaal Verkeer, Vervoer en
Waterstaat
41.598 16.227 -25.371 42.151 17.805 -24.347
1.025
Toelichting:
210 Wegen, straten en pleinen 865.000 392.000 Voordeel)
Het voordelig resultaat van 865.000 kan als volgt worden verklaard:
lagere kapitaallasten wegen, straten en pleinen
lagere kapitaallasten bruggen, viaducten en tunnels
lagere kapitaallasten straatverlichting
energieverbruik en onderhoud straatverlichting
diversen
totaal
474.000 V
58.000 V
23.000 V
240.000 V
f 70.000 V
865.000 V
De meevallende kapitaallasten zijn voornamelijk ontstaan doordat op begrotingsbasis de kapitaallasten vanaf
het moment van toekenning van het krediet worden geraamd, terwijl op rekeningsbasis de afschrijving wordt
berekend vanaf het moment dat een project in gebruik wordt genomen en de rentelasten worden berekend over
de gemiddelde investering in het jaar.
De meevaller op straatverlichting is ontstaan, doordat de in de begroting geraamde prijsstijging is meegevallen
en er een scherpere contractprijs met betrekking tot de beheers- en onderhoudsovereenkomst is afgesproken. Het
werkelijke energieverbruik wijkt nauwelijks af van het begrote niveau.
211 Verkeersmaatregelen te land (ƒ306.000 139.000 Voordeel).
Het voordeel van 306.000 kan als volgt worden verklaard:
- lagere kapitaallasten verkeersregelinstallaties
- lagere energiekosten verkeersregelinstallaties
- lagere onderhoudskosten verkeersregelinstallaties
- lagere kapitaallasten verkeersplannen
- overschrijding verkeersvergunningen en -ontheffingen
- extra kosten exploitatie en onderhoud abri's
- diversen
totaal
259.000 V
20.000 V
32.000 V
30.000 V
31.000 N
45.000 N
41.000 V
306.000 V
59