Blad 8
De meerderheid van de leden van de Commissie Bestuur en
Middelen achtte het voorstel echter om voor alle
coffeeshops een sluitingstijd van 23.00 uur op te leggen
te ver gaan, of vond de argumentatie voor dit voorstel
onvoldoende onderbouwd. Ook werd in het kader van openbare
orde en veiligheid differentiatie in openingstijden voor
coffeeshops wenselijk geacht.
Door een aantal exploitanten is eveneens zowel mondeling
als schriftelijk bezwaar gemaakt tegen de beperking van de
openingstijden voor de coffeeshops namelijk een uniforme
sluitingstijd voor alle coffeeshops vanaf 23.00 uur.
Uit gesprekken met exploitanten is ons gebleken dat
exploitanten geen cannabis aan klanten verstrekken waarvan
door hen wordt vastgesteld dat die in kennelijke staat
verkeren door alcohol gebruik.
Voorts lijkt het, zo is nu gebleken, niet denkbeeldig dat
na 23.00 uur weer softdrugs worden gekocht bij niet te
controleren handelaren. Het gevaar bestaat namelijk dat
deze handelaren, zonder dat hierop een effectieve controle
mogelijk is, beschikken over zwaardere drugs in hun
assortiment. Het risico van vermenging van handel is niet
denkbeeldig
Aangezien ons voorstel van 23.00 uur als te vergaand wordt
beschouwd kunnen wij ons thans vinden in het handhaven van
de huidige openingstijden voor de coffeeshops.
8.4. Voedingsgebied en aantal coffeeshops
Met betrekking tot de vermelde aantallen in de nota in
paragraaf 4.3.1. waar door het vaststellen van de aantallen
coffeeshops in de provincie een berekening wordt gemaakt
dat Leeuwarden kennelijk een belangrijk verzorgingsgebied
heeft, merken wij het volgende op. Zowel op dit
beleidsterrein als op andere terreinen bijvoorbeeld met
betrekking tot de aantallen bedrijven in de horeca-, de
winkelvoorzieningen enz. vervult Leeuwarden een belangrijke
regiofunctie en hebben deze voorzieningen vaak een groot
verzorgingsgebied. Daarmee heeft Leeuwarden naast de
voordelen - de lusten - ook de lasten.
De gemaakte berekening in paragraaf 4.3.1. is meer bedoeld
als een theoretische benadering dan dat deze
wetenschappelijk onderbouwd is.
Overigens realiseren wij ons dat een getalsmatige
vergelijking van het aantal coffeeshops die in de ene
gemeente gevestigd is met een andere gemeente niet goed
mogelijk is, omdat in Leeuwarden over het algemeen relatief
genomen kleinschalige vestigingen van coffeeshops zijn.
Blad 9
De schaalgrootte van de coffeeshops in andere gemeenten is
over het algemeen genomen niet bekend, hoewel bekend mag
zijn dat er grootschalige coffeeshops in steden gevestigd
zijn.
Een benchmarks vergelijking van de aantallen in gemeenten
voorkomende coffeeshops op dit terrein is naar onze
opvatting moeilijk te geven en zal vrij gecompliceerd zijn.
Uit gesprekken met exploitanten is ons duidelijk geworden
dat in sommige coffeeshops soms bijna 40% van de omzet
afkomstig is van klanten van buiten Leeuwarden.
Onder mededeling dat de meerderheid van de leden van de
Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 20
december 2000 heeft geadviseerd behoudens een betere
regeling voor de exploitanten van de Breedstraat e.o. en
een nadere onderbouwing van de sluitingstijden voor
coffeeshops in te stemmen met de met de voorgestelde
notitie heroriëntatie coffeeshopbeleid, stellen wij u voor
te besluiten conform het ontwerp-besluit
Leeuwarden, 1 februari 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.