Blad 8 De meerderheid van de leden van de Commissie Bestuur en Middelen achtte het voorstel echter om voor alle coffeeshops een sluitingstijd van 23.00 uur op te leggen te ver gaan, of vond de argumentatie voor dit voorstel onvoldoende onderbouwd. Ook werd in het kader van openbare orde en veiligheid differentiatie in openingstijden voor coffeeshops wenselijk geacht. Door een aantal exploitanten is eveneens zowel mondeling als schriftelijk bezwaar gemaakt tegen de beperking van de openingstijden voor de coffeeshops namelijk een uniforme sluitingstijd voor alle coffeeshops vanaf 23.00 uur. Uit gesprekken met exploitanten is ons gebleken dat exploitanten geen cannabis aan klanten verstrekken waarvan door hen wordt vastgesteld dat die in kennelijke staat verkeren door alcohol gebruik. Voorts lijkt het, zo is nu gebleken, niet denkbeeldig dat na 23.00 uur weer softdrugs worden gekocht bij niet te controleren handelaren. Het gevaar bestaat namelijk dat deze handelaren, zonder dat hierop een effectieve controle mogelijk is, beschikken over zwaardere drugs in hun assortiment. Het risico van vermenging van handel is niet denkbeeldig Aangezien ons voorstel van 23.00 uur als te vergaand wordt beschouwd kunnen wij ons thans vinden in het handhaven van de huidige openingstijden voor de coffeeshops. 8.4. Voedingsgebied en aantal coffeeshops Met betrekking tot de vermelde aantallen in de nota in paragraaf 4.3.1. waar door het vaststellen van de aantallen coffeeshops in de provincie een berekening wordt gemaakt dat Leeuwarden kennelijk een belangrijk verzorgingsgebied heeft, merken wij het volgende op. Zowel op dit beleidsterrein als op andere terreinen bijvoorbeeld met betrekking tot de aantallen bedrijven in de horeca-, de winkelvoorzieningen enz. vervult Leeuwarden een belangrijke regiofunctie en hebben deze voorzieningen vaak een groot verzorgingsgebied. Daarmee heeft Leeuwarden naast de voordelen - de lusten - ook de lasten. De gemaakte berekening in paragraaf 4.3.1. is meer bedoeld als een theoretische benadering dan dat deze wetenschappelijk onderbouwd is. Overigens realiseren wij ons dat een getalsmatige vergelijking van het aantal coffeeshops die in de ene gemeente gevestigd is met een andere gemeente niet goed mogelijk is, omdat in Leeuwarden over het algemeen relatief genomen kleinschalige vestigingen van coffeeshops zijn. Blad 9 De schaalgrootte van de coffeeshops in andere gemeenten is over het algemeen genomen niet bekend, hoewel bekend mag zijn dat er grootschalige coffeeshops in steden gevestigd zijn. Een benchmarks vergelijking van de aantallen in gemeenten voorkomende coffeeshops op dit terrein is naar onze opvatting moeilijk te geven en zal vrij gecompliceerd zijn. Uit gesprekken met exploitanten is ons duidelijk geworden dat in sommige coffeeshops soms bijna 40% van de omzet afkomstig is van klanten van buiten Leeuwarden. Onder mededeling dat de meerderheid van de leden van de Commissie Bestuur en Middelen in haar vergadering van 20 december 2000 heeft geadviseerd behoudens een betere regeling voor de exploitanten van de Breedstraat e.o. en een nadere onderbouwing van de sluitingstijden voor coffeeshops in te stemmen met de met de voorgestelde notitie heroriëntatie coffeeshopbeleid, stellen wij u voor te besluiten conform het ontwerp-besluit Leeuwarden, 1 februari 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 63