Blad 2 zou ondersteunen, de kans op een succesvolle start aanzien lijk kan worden vergroot. Melkert III experiment "Begeleiding startende ondernemers" Een beschrijving en evaluatie van het project kunt u vinden bij de ter inzage gelegde stukken. Leerpunten uit het experiment zijn: Begeleiding bij de weg naar een eigen bedrijf heeft zeker een toegevoegde waarde voor de kans op succes Maatwerk is belangrijk: er moeten naar behoefte aanvullende onderdelen aan het traject kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld een oriënterende (pre)cursus, taal- of computerlessen. Cruciaal is de periode vlak voor en tijdens de start, dan moet zeer veel (vaak met derden) worden geregeld. Bijvoorbeeld financiering, huisvesting etc. Adequate individuele begeleiding is noodzakelijk om te voorkomen dat de daadwerkelijke start vertraagd wordt of helemaal niet van de grond komt Ook begeleiding na de start is bevorderlijk voor duurzame uitstroom. Wijziging regelgeving Abw/Bbz per 1 april 2000 Aanleiding voor het Rijk om over te gaan tot wijziging van de regelgeving. Uit een door het Rijk gehouden evaluatie blijkt dat na drie jaar nog steeds ongeveer 65% van de in het kader van de Bbz opgerichte bedrijven bestaat. Dit is verrassend, omdat dit slagingspercentage niet afwijkt van dat van starters in het algemeen Uit het onderzoek bleek echter ook een aantal knelpunten: De regelgeving van voor 1 april 2000 is erg ingewikkeld waardoor kennis ontbreekt bij met name kleinere gemeenten Ook is bij gemeenten vaak een defensieve uitvoering ("bij twijfel niet doen") en wordt weinig verbinding met uitstroombevordering gelegd. De regeling is onbekend bij de doelgroep. Verder blijkt dat: Veel bijstandsgerechtigden vastlopen op de eis in de Bbz regeling dat zij, op het moment van aanvraag van aanvullende bijstand en/of starterskrediet, moeten voldoen aan de levensvatbaarheidseisDit lukt dikwijls niet omdat hun idee niet voldoende is uitgewerkt tot een ondernemingsplan Ook is echter gebleken dat, indien men de tijd krijgt om marktonderzoek te doen of nog een scholing te volgen, wel een goed ondernemingsplan kan opstellen. Hierbij is Blad 3 begeleiding - net zoals bij reïntegratietrajecten richting loondienst - noodzakelijk. Veel starters vanuit een uitkeringssituatie nog hulp nodig hebben na de start, bijvoorbeeld in de vorm van coaching. Dit versterkt de positie van de beginnende starters en daarmee de levensvatbaarheid van het bedrij f De conclusie op hoofdlijnen luidt dat de regeling tamelijk succesvol is, maar onderbenut en te weinig als middel voor uitstroombevordering wordt ingezet. Dit is aanleiding geweest om de regelgeving te actualiseren. Deze nieuwe regelgeving past in het beleid de mogelijkheden en kansen voor bijstandsgerechtigden te vergroten om zelf in het bestaan te voorzien. Juist voor de vaste kern van langdurig werklozen kan het starten van een eigen bedrijf volgens het kabinet een interessante optie vormen. Inhoud Nieuwe regeling Per 1 april 2000 is het nieuwe Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen van kracht geworden. In de nieuwe regeling is het aanbod voor startende ondernemers vanuit de bijstand aanzienlijk uitgebreid en sluit beter aan op de behoeften van bijstandsgerechtigden. In hoofdlijnen ziet de nieuwe regeling er als volgt uit: Een voorbereidingsfase van maximaal een jaar. Vrijstelling van sollicitatieplicht. - Bij de beoordeling van de levensvatbaarheid mag rekening worden gehouden met het inkomen uit een parttimefunctie in loondienst van de belanghebbende zelf of van zijn partner Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen wij naar de voor u ter inzage gelegde stukken. Conclusie In de regelgeving tot 1 april 2000 werd niet gesproken over een voorbereidingsfase en niet over een kredietverstrekking ten behoeve van de met de voorbereiding samenhangende kosten. Ook waarborging voor het bieden van maatwerk in begeleiding en begeleiding na de start ontbraken. Tot 1 april 2000 kon dit aanbod slechts op grond van het gemeentelijk Melkert III experiment worden geboden aan bijstandsgerechtigden in fase 3 en 4Vanaf 1 april is het dus algemeen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 90