Blad 6
Op grond van vorenstaande antwoorden kan het kader van
beleidsregels voor uitvoering activering richting een eigen
bedrijf als volgt worden samengevat:
1.
Een traject richting loondienst c.q. zelfstandig ondernemerschap is
een volwaardig instrument voor uitstroom uit de bijstand.
2.
De doelgroep bestaat uit bijstandsgerechtigden. Ook UVI-uitkerings-
gerechtigden die dreigen bijstandsgerechtigd te worden kunnen tot de
doelgroep behoren.
3.
Op basis van een voor iedere belangstellende toegankelijke
oriëntatiefase wordt bepaald of een (vervolg)traject richting eigen
bedrijf een geschikt instrument is om uit te stromen.
4
Bij het onder 3. bedoelde beoordelingsmoment is het algemene criterium
van toepassing dat het moet gaan om een voldoende kans op duurzame
uitstroom uit de bijstand tegen zo weinig mogelijk kosten.
5.
Een traject richting zelfstandig ondernemerschap bestaat maximaal uit
een oriëntatiefase, een voorbereidingsfase (beide afgerond met een 'go
or not go' besluit), de startfase en nazorg. De inhoud van het traject
wordt bepaald op basis van individueel maatwerk.
6.
Indien er gebruik wordt gemaakt van het voorbereidingsjaar is deelname
aan een traject op maat verplicht.
7.
Tijdens het traject richting zelfstandig ondernemerschap heeft de
deelnemer ontheffing van de sollicitatieplicht.
Wij stellen u voor akkoord te gaan met het voorgestelde
kader van beleidsregels voor de uitvoering van de
bijstandsverlening aan zelfstandigen.
Plaats activeringsbeleid gericht op zelfstandig ondernemer
schap binnen het totale startersbeleid
Het ondersteunen van startende ondernemers wordt ingezet
als een instrument om de Leeuwarder werkgelegenheids-
structuur te versterken. Het versterken van de werkgelegen-
heidsstructuur is een van de strategische doelstellingen
van de economische pijler binnen het MOP.
Zelfstandig ondernemerschap wordt gestimuleerd door gericht
beleid op drie doelgroepen: schoolverlaters (1), werknemers
die voor zichzelf beginnen (2) en werkzoekenden die vanuit
een uitkeringssituatie een bedrijf beginnen (3)
Maatregelen en activiteiten gericht op doelgroepen 1 en 2
worden onder meer uitgewerkt binnen het kader van de
Werkgelegenheidsovereenkomst Leeuwarden (WGO)een samen
werkingsverband van gemeente, provincie en arbeidsvoor
ziening met als doel het verbeteren van de aansluiting
Blad 7
tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Voor een over
zicht van initiatieven wordt verwezen naar de economische
pijler van het MOP (p. 26) en de WGO overeenkomst.
Ten aanzien van de derde doelgroep starters vanuit een
uitkering heeft de gemeente tot wettelijke taak de Bbz
regeling uit te voeren. Deze groep onderscheidt zich van de
andere twee door een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt.
Het beleidsvoorstel in deze raadsbrief voorziet in hun
specifieke behoefte door uitgebreide ondersteuning en
maatwerk
Financiën
De geraamde kosten bedragen f 180.000,- 81.680,44) en
worden gedekt ten laste van het Wiw budget scholing en
activering 2001.
Onder de mededeling, dat de Commissie Welzijn op
15 februari 2001 geadviseerd met dit voorstel in te stemmen
stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het concept
besluit
Leeuwarden, 8 maart 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.