Blad 6 Op grond van vorenstaande antwoorden kan het kader van beleidsregels voor uitvoering activering richting een eigen bedrijf als volgt worden samengevat: 1. Een traject richting loondienst c.q. zelfstandig ondernemerschap is een volwaardig instrument voor uitstroom uit de bijstand. 2. De doelgroep bestaat uit bijstandsgerechtigden. Ook UVI-uitkerings- gerechtigden die dreigen bijstandsgerechtigd te worden kunnen tot de doelgroep behoren. 3. Op basis van een voor iedere belangstellende toegankelijke oriëntatiefase wordt bepaald of een (vervolg)traject richting eigen bedrijf een geschikt instrument is om uit te stromen. 4 Bij het onder 3. bedoelde beoordelingsmoment is het algemene criterium van toepassing dat het moet gaan om een voldoende kans op duurzame uitstroom uit de bijstand tegen zo weinig mogelijk kosten. 5. Een traject richting zelfstandig ondernemerschap bestaat maximaal uit een oriëntatiefase, een voorbereidingsfase (beide afgerond met een 'go or not go' besluit), de startfase en nazorg. De inhoud van het traject wordt bepaald op basis van individueel maatwerk. 6. Indien er gebruik wordt gemaakt van het voorbereidingsjaar is deelname aan een traject op maat verplicht. 7. Tijdens het traject richting zelfstandig ondernemerschap heeft de deelnemer ontheffing van de sollicitatieplicht. Wij stellen u voor akkoord te gaan met het voorgestelde kader van beleidsregels voor de uitvoering van de bijstandsverlening aan zelfstandigen. Plaats activeringsbeleid gericht op zelfstandig ondernemer schap binnen het totale startersbeleid Het ondersteunen van startende ondernemers wordt ingezet als een instrument om de Leeuwarder werkgelegenheids- structuur te versterken. Het versterken van de werkgelegen- heidsstructuur is een van de strategische doelstellingen van de economische pijler binnen het MOP. Zelfstandig ondernemerschap wordt gestimuleerd door gericht beleid op drie doelgroepen: schoolverlaters (1), werknemers die voor zichzelf beginnen (2) en werkzoekenden die vanuit een uitkeringssituatie een bedrijf beginnen (3) Maatregelen en activiteiten gericht op doelgroepen 1 en 2 worden onder meer uitgewerkt binnen het kader van de Werkgelegenheidsovereenkomst Leeuwarden (WGO)een samen werkingsverband van gemeente, provincie en arbeidsvoor ziening met als doel het verbeteren van de aansluiting Blad 7 tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Voor een over zicht van initiatieven wordt verwezen naar de economische pijler van het MOP (p. 26) en de WGO overeenkomst. Ten aanzien van de derde doelgroep starters vanuit een uitkering heeft de gemeente tot wettelijke taak de Bbz regeling uit te voeren. Deze groep onderscheidt zich van de andere twee door een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt. Het beleidsvoorstel in deze raadsbrief voorziet in hun specifieke behoefte door uitgebreide ondersteuning en maatwerk Financiën De geraamde kosten bedragen f 180.000,- 81.680,44) en worden gedekt ten laste van het Wiw budget scholing en activering 2001. Onder de mededeling, dat de Commissie Welzijn op 15 februari 2001 geadviseerd met dit voorstel in te stemmen stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig het concept besluit Leeuwarden, 8 maart 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 92