Begroting 2002
Concern
BIJLAGE III
Bedragen x 1.000 Euro
Overzicht van incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectiefnota 2002-2005
Nr Omschrijving:
Dienst Stadsontwikkeling
1 dubbele inkomsten erfpacht 2002-2004
2 contractafspraken Fryslan Miljeu
2002 2003 2004 2ÖÖ5
-59
59
-12
Totaal Dienst Stadsontwikkeling
Dienst Algemene Zaken
Totaal Dienst Algemene Zaken
Bestuur en Concernstaf
-59
47
Totaal Bestuur en Concernstaf
Dienst Welzijn
U
u
u
0
3
kosten bovenformatieven 1
-45
45
4
vervanging seniorenregeling
-28
28
-28
5
corr. vervanging seniorenreg. 1)
Totaal Dienst Welziin
28
Totaal generaal
Cumulatief
-104 -104
1) voorlopig geraamd in de begrotmg van Bestuur en Concernstaf
Overz. Structurele en inc.uitzettingen.xls Euro-Overz.incident.
29-8-2001 10:39
Begroting 2002
Concern
TOELICHTING OP BIJLAGE III
Overzicht van structurele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectiefnota 2002-2005
1 Voor de beleidsjaren 2003, 2004 en 2005 wordt meer vrijval van kapitaallasten verwacht dan bij de
begroting 2001 en perspectief 2002 was voorzien, n.l. resp. 18.000, 19.000 en 41.000.
2 Het resultaat over de afgelopen jaren van de verzekering tegen Wettelijke Aansprakelijk-heid in het
algemeen en die van de Gemeente Leeuwarden in het bijzonder is de laatste jaren verslechterd. Dit komt
doordat de betaalde premies achterblijven bij de door Centraal Beheer Achmea betaalde schade-
uitkeringen.
Oorzaak hiervan is onder meer de gewijzigde wetgeving en rechterlijke uitspraken (steeds vaker in het
voordeel van de zwakkere burger), de mondigheid van de burger om vaker en grotere claims in te
dienen en hoe de verzekerden (waaronder onze gemeente) handelen of juist nalaten om te handelen.
Door dit verslechterd resultaat is de premie per 2001 reeds fors gestegen. Als gevolg hiervan is het
bedrag voor de begroting van 2002 met 19.000 naar boven aangepast.
3 Het aantal voormalige personeelsleden dat gebruikt maakt van de regeling IZA voormalig personeel is
in de afgelopen jaren in verhouding sterk toegenomen. Het budget IZA voormalig personeel is daardoor
al reeds enige jaren ontoereikend om de werkelijke kosten te dekken. Tot dusver werden de extra kosten
gedekt binnen het rekeningresultaat van de dienst Brandweer. In de begroting 2002 is dit budget
aangepast aan het werkelijke kostenniveau.
4 In het meerjarenbeleidsplan 2002-2005 van de regionale brandweer/cpa is een kostenstijging
opgenomen.m.b.t. tot de uitvoering van haar regionale taak. Op 23 mei 2001 is het algemeen bestuur
akkoord gegaan met deze kostenstijging. Hieraan voorafgaand is het College van B&W in haar
vergadering van 22 mei 2001 accoord gegaan met dit beleidsplan. Voor 2002 betekent dit geen
kostenstijging voor de gemeente Leeuwarden
Voor de jaren 2003-2005 betekent respectievlijk de volgende stijging:
2003 11.000
2004 14.000
2005 8.000
(ln de onderhavige B&W nota is alleen ingegaan op de financiële effecten voor 2002 welke budgettair
verlopen. Op de financiële effecten voor 2003-2005 is in de nota niet concreet ingegaan.)
6 De huidige vaste kostenvergoedingen voor politieke ambtsdragers dienen voortaan in de
belastingheffing te worden betrokken.
Daarom worden deze vergoedingen verhoogd (gebruteerd), zodat de politieke ambtdragers geen nadeel
van deze maatregel hebben. Het effect van de brutering bedraagt 72.000. De compensatie via de
Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds bedraagt 31.000. zodat voor de gemeente een nadeel
ontstaat van 41.000 per jaar.
De restant stelpost voor toekomstige tegenvaller ad 162.000 kan voor het jaar 2001 vervallen.
8 In 2005 ontstaat als gevolg van het vervallen van de afschrijving op de boetes wegens vervroegde
aflossing van geldleningen een voordeel van 38.000.
9 Het resultaat op de rente-omslag is voor het jaar 2002 bepaald op 250.000 negatief. Dit wordt tot
een bedrag van 207.000 veroorzaakt door het vervroegd aflossen van geldleningen door de
corporaties Het resterende verschil van 43.000 kent diverse oorzaken.
10 De doorwerking van de loon- en prijsmutaties leidt ten opzichte van de Perspectiefnota 2002-2005
tot een positieve correctie van per saldo 48.000 in 2002 en 2003 en 44.000 in 2004 en 2005.