Begroting 2002
Concern
In de afgelopen jaren zijn de kosten voor IZA premie voormalig personeel sterk gestegen. Dit leidde
jaarlijks tot een overschrijding van het budget. Dit budget dient derhalve structureel met
18.000 verhoogd te worden.
Als gevolg van een subsidievermindering aan het GCO (1995) is een wachtgeldverplichting ontstaan.
Jaarlijks berekent het ministerie van OCW de bijdrage in de ontslaguitkeringskosten en brengt dat in
rekening bij de gemeente. Uitgangspunt van deze berekening is de opgaven van de uitvoeringsinstelling
Sociale Zekerheid voor Overheid en Onderwijs (USZO). Van de totale ontslaguitkeringskosten komt
95,48% voor rekening van de gemeente.
Vanaf 1995 is in de begroting van de sector Onderwijs budget opgenomen voor deze bijdrage in de
ontslaguitkeringskosten GCO. Destijds werd uitgegaan van een aflopend karakter, dus een geleidelijke
daling van de bijdrage. De afgelopen jaren is het aantal personen (met als ontslagreden de bezuiniging
in 1995) echter gelijk gebleven en zijn de uitkeringskosten - als gevolg van loonmutaties - gestegen.
Het budget is niet gecorrigeerd voor deze mutaties en is nu onvoldoende om aan de
betalingsverplichting te kunnen voldoen. Daardoor ontstaat een structurele uitzetting van 16.000.
De inkomsten van de GGD Fryslan bestaan uit een bijdrage in het nadelig saldo van de 31 aangesloten
gemeenten. Tot en met het jaar 2001 werden de adviezen sociale diensten in dit nadelig saldo verwerkt.
Met ingang van het jaar 2002 worden deze adviezen echter rechtstreeks aan de gemeente i.e. de sociale
dienst doorberekend. Het nadelig saldo van de GGD werd in een later stadium alsnog op het juiste
niveau gebracht, hetgeen resulteerde in een tegenvaller van 24.000.
In het kader van een sale and lease back-constiuctie heeft de gemeente Leeuwarden in 1993 het
economisch eigendom van het zwembad De Blauwe Golf overgedragen aan de Stichting Stadskantoor
tegen een van te voren vastgestelde waarde. De gemeente heeft zich verplicht om tegen deze vaste
waarde het zwembad in 2003 weer terug te kopen van de Stichting. De Stichting schrijft derhalve niet af
over de vaste activa. Ter compensatie is bij de gemeente een voorziening gecreëerd waarin deze
afschrijvingen gereserveerd werden. Bij overdracht van de activa valt deze voorziening vrij ten gunste
van de activa, hetgeen resulteert in lagere kapitaallasten.
De concept-begroting 2002 en de meerjarenraming 2003-2005 van de GGD zullen in de vergadering
van het Algemeen Bestuur van de GGD van 12 juli a.s worden vastgesteld. Volgens die concept-
begroting en meerjarenraming is de bijdrage van de gemeente Leeuwarden ca. 147.000 hoger dan
geraamd in de gemeentebegroting. Het betreft hier een verplichte structureel hogere uitgaaf
Ervan uitgaande dat de begroting en meerjarenraming van de GGD door het Algemeen Bestuur
overeenkomstig het concept worden vastgesteld leidt dit tot een structureel hogere uitgaaf van
147.000 voor de gemeente Leeuwarden.
Voor de toelichting van de uitzettingen en inkrimpingen m.b.. de algemene uitkering uit het
gemeentefonds verwijzen wij u naar paragraaf 3.4 van de raadsbrief.
Begroting 2002
Concern
Overzicht van incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectiefnota 2002-2005.
Toelichting voornaamste incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen.
1 Bij perspectief 2002-2005 is bij de structurele uitzettingen/inkrimpingen een tegenvaller aangemeld van
59.000 m.b.t. per abuis dubbel geraamde erfpachtinkomsten (nr. 5.7); bij de verwerking van
perspectief is de uitzetting ingebracht m.i.v. 2005 i.p.v. m.i.v. 2001voor de jaren 2002 t/m 2004 leidt
dit daardoor tot een incidentele tegenvaller en voor 2001 zal de tegenvaller worden aangemeld bij de
Turap.
2 Bij perspectief 2002-2005 is bij de incidentele uitzettingen/inkrimpingen een meevaller aangemeld
m.b.t. contract-afspraken Fryslan Miljeu (nr. 5.1); deze contract-afspraken met Fryslan-Miljeu gingen
uit van 6 jaarlijks cumulerende efficiencykortingen van 1,5% m.i.v. 2000, dus totaal 9%.
Bij de opgave voor perspectief werd er vanuit gegaan dat er in 20(ri tlus nog één jaar geëffectueerd
moest worden; doordat het traject in de begrotingscijfers 2001 reeds anders is verwerkt, n.l. in 2000 en
2001 1.5% per jaar en in 2002 t/m 2004 2% per jaar is de 9 in 2004 al gerealiseerd; hierdoor is bij
perspectief 2002 in de jaarschijf 2005 t.o.r een meevaller aangemeld van 12.000 die bij de begroting
2002 als tegenvaller dient te worden teruggedraaid.
3. Begin 1999 heeft de verzelfstandiging van de afdeling Sport en Recreatie behorende tot de dienst
Stadsbeheer plaatsgevonden. Hieruit ontstond de BV Sport. In het document "Indoor Outdoor" is
afgesproken dat voor medewerkers waarvoor geen passende functie in de nieuwe organisatie
beschikbaar was, de Gemeente Leeuwarden ingevolge het Sociaal Convenant verantwoordelijk is en
een passende of geschikte functie moet zien te vinden.
Dit is niet in alle gevallen gelukt, waardoor in 2002 en 2003 een tegenvaller van 45.000 per jaar is
ontstaan bij de Dienst Welzijn als gevolg van boventalligheid.