Begroting 2002 Concern In de afgelopen jaren zijn de kosten voor IZA premie voormalig personeel sterk gestegen. Dit leidde jaarlijks tot een overschrijding van het budget. Dit budget dient derhalve structureel met 18.000 verhoogd te worden. Als gevolg van een subsidievermindering aan het GCO (1995) is een wachtgeldverplichting ontstaan. Jaarlijks berekent het ministerie van OCW de bijdrage in de ontslaguitkeringskosten en brengt dat in rekening bij de gemeente. Uitgangspunt van deze berekening is de opgaven van de uitvoeringsinstelling Sociale Zekerheid voor Overheid en Onderwijs (USZO). Van de totale ontslaguitkeringskosten komt 95,48% voor rekening van de gemeente. Vanaf 1995 is in de begroting van de sector Onderwijs budget opgenomen voor deze bijdrage in de ontslaguitkeringskosten GCO. Destijds werd uitgegaan van een aflopend karakter, dus een geleidelijke daling van de bijdrage. De afgelopen jaren is het aantal personen (met als ontslagreden de bezuiniging in 1995) echter gelijk gebleven en zijn de uitkeringskosten - als gevolg van loonmutaties - gestegen. Het budget is niet gecorrigeerd voor deze mutaties en is nu onvoldoende om aan de betalingsverplichting te kunnen voldoen. Daardoor ontstaat een structurele uitzetting van 16.000. De inkomsten van de GGD Fryslan bestaan uit een bijdrage in het nadelig saldo van de 31 aangesloten gemeenten. Tot en met het jaar 2001 werden de adviezen sociale diensten in dit nadelig saldo verwerkt. Met ingang van het jaar 2002 worden deze adviezen echter rechtstreeks aan de gemeente i.e. de sociale dienst doorberekend. Het nadelig saldo van de GGD werd in een later stadium alsnog op het juiste niveau gebracht, hetgeen resulteerde in een tegenvaller van 24.000. In het kader van een sale and lease back-constiuctie heeft de gemeente Leeuwarden in 1993 het economisch eigendom van het zwembad De Blauwe Golf overgedragen aan de Stichting Stadskantoor tegen een van te voren vastgestelde waarde. De gemeente heeft zich verplicht om tegen deze vaste waarde het zwembad in 2003 weer terug te kopen van de Stichting. De Stichting schrijft derhalve niet af over de vaste activa. Ter compensatie is bij de gemeente een voorziening gecreëerd waarin deze afschrijvingen gereserveerd werden. Bij overdracht van de activa valt deze voorziening vrij ten gunste van de activa, hetgeen resulteert in lagere kapitaallasten. De concept-begroting 2002 en de meerjarenraming 2003-2005 van de GGD zullen in de vergadering van het Algemeen Bestuur van de GGD van 12 juli a.s worden vastgesteld. Volgens die concept- begroting en meerjarenraming is de bijdrage van de gemeente Leeuwarden ca. 147.000 hoger dan geraamd in de gemeentebegroting. Het betreft hier een verplichte structureel hogere uitgaaf Ervan uitgaande dat de begroting en meerjarenraming van de GGD door het Algemeen Bestuur overeenkomstig het concept worden vastgesteld leidt dit tot een structureel hogere uitgaaf van 147.000 voor de gemeente Leeuwarden. Voor de toelichting van de uitzettingen en inkrimpingen m.b.. de algemene uitkering uit het gemeentefonds verwijzen wij u naar paragraaf 3.4 van de raadsbrief. Begroting 2002 Concern Overzicht van incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen ten opzichte van de Perspectiefnota 2002-2005. Toelichting voornaamste incidentele uitzettingen (-) en inkrimpingen. 1 Bij perspectief 2002-2005 is bij de structurele uitzettingen/inkrimpingen een tegenvaller aangemeld van 59.000 m.b.t. per abuis dubbel geraamde erfpachtinkomsten (nr. 5.7); bij de verwerking van perspectief is de uitzetting ingebracht m.i.v. 2005 i.p.v. m.i.v. 2001voor de jaren 2002 t/m 2004 leidt dit daardoor tot een incidentele tegenvaller en voor 2001 zal de tegenvaller worden aangemeld bij de Turap. 2 Bij perspectief 2002-2005 is bij de incidentele uitzettingen/inkrimpingen een meevaller aangemeld m.b.t. contract-afspraken Fryslan Miljeu (nr. 5.1); deze contract-afspraken met Fryslan-Miljeu gingen uit van 6 jaarlijks cumulerende efficiencykortingen van 1,5% m.i.v. 2000, dus totaal 9%. Bij de opgave voor perspectief werd er vanuit gegaan dat er in 20(ri tlus nog één jaar geëffectueerd moest worden; doordat het traject in de begrotingscijfers 2001 reeds anders is verwerkt, n.l. in 2000 en 2001 1.5% per jaar en in 2002 t/m 2004 2% per jaar is de 9 in 2004 al gerealiseerd; hierdoor is bij perspectief 2002 in de jaarschijf 2005 t.o.r een meevaller aangemeld van 12.000 die bij de begroting 2002 als tegenvaller dient te worden teruggedraaid. 3. Begin 1999 heeft de verzelfstandiging van de afdeling Sport en Recreatie behorende tot de dienst Stadsbeheer plaatsgevonden. Hieruit ontstond de BV Sport. In het document "Indoor Outdoor" is afgesproken dat voor medewerkers waarvoor geen passende functie in de nieuwe organisatie beschikbaar was, de Gemeente Leeuwarden ingevolge het Sociaal Convenant verantwoordelijk is en een passende of geschikte functie moet zien te vinden. Dit is niet in alle gevallen gelukt, waardoor in 2002 en 2003 een tegenvaller van 45.000 per jaar is ontstaan bij de Dienst Welzijn als gevolg van boventalligheid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 169