5 Gemeentefinanciering
Bij de financiering van de gemeentelijke activiteiten en
investeringen wordt uitgegaan van integrale financiering.
Dat wil zeggen dat steeds gekeken wordt naar de totale
financieringsbehoefte van de gemeente. Bij de huidige
verwachtingen over de rente-ontwikkeling wordt eerst
maximaal met kortgeld gefinancierd. Pas wanneer de
kasgeldlimiet (de limiet die aangeeft wat maximaal kort
gefinancierd mag worden) wordt genaderd wordt overgegaan
tot het aantrekken van middelen op lange termijn. De
termijn wordt daarbij bepaald door de aard van de te
financieren investeringen, de resterende looptijd van de
bestaande leningen en de te betalen rentepercentages bij de
verschillende looptijden van de leningen.
Bij het aantrekken van leningen wordt altijd bij tenminste
drie banken offerte gevraagd.
Voor het jaar 2002 wordt verwacht dat maximaal 4 6 miljoen
moet worden aangetrokken voor investeringen en consolidatie
van vlottende schuld. Wij stellen u voor het College te
machtigen voor dit bedrag leningen aan te trekken.
Mutaties leningenportefeuille x 1 miljoen
Omschrijving
Bedrag
in euro's
Gemiddelde
Rente
Invloed op
gemiddelde
rente
Stand op 1 januari 2002
Nieuwe leningen
Reguliere aflossingen
Vervroegde aflossingen
Renteaanpassing (oud percentage)
Renteaanpassing (nieuw percentage)
172,1
+45, 4
-18,7
6, 82%
5,5%
8,14%
-0,27%
-0,15%
Stand per 31 december 2002
198,8
6, 40%
-0,42%
6 Kasbeheer
Al het betalingsverkeer heeft de gemeente gecentraliseerd
bij drie banken. De BNG, de Postbank en de Frieslandbank
Hoofdbankier is de BNG, de beide andere bankrelaties worden
vooral aangehouden als service naar de klanten en vanuit
regionaal economische motieven. Saldi op deze rekeningen
worden afgeroomd ten gunste van de BNG rekening. Over de
condities van deze bankier wordt jaarlijks onderhandeld,
daarbij worden ook de condities van andere banken
meegewogen
Wij vragen van de Raad ons College te machtigen een
kortkrediet arrangement aan te gaan met de BNG en/of één
van de instellingen of banken die aan het eind van deze
paragraaf genoemd wordt voor het tijdelijk uitzetten van
gelden
7
Aan de diensten is opdracht verstrekt een actief
debiteurenbeheer te voeren, gericht op het snel incasseren
van vorderingen en een correct betalingsgedrag, dat wil
zeggen betalen op de uiterste vervaldag tenzij door
betalingskortingen snel betalen voordeliger is. Een en
ander is verankerd in het treasurystatuut (par. 2.4.1).
Het beheer van de bankrekeningen gebeurt centraal,
eventueel overtollige middelen worden tijdelijk uitgezet.
De verwachting is dat in het begrotingsjaar geen
overtollige middelen van betekenis zullen zijn. Om toch
snel te kunnen reageren indien er wel tijdelijk overtollige
middelen zijn worden overtollige kasmiddelen uitgezet met
inachtneming van hetgeen hieromtrent is bepaald in het
Treasurystatuut (onderdelen 2.2.3 en 2.3.2).
Daarnaast verzoeken wij u aan te wijzen de volgende
bankinstellingen
- de ABN AMRO bank NV,
- de ING BANK NV(Postbank en ING Bank)en
- de Friesland Bank NV.
7 Administratieve organisatie
Geldverkeer vereist een goede administratieve organisatie.
Er is dan ook een duidelijke functiescheiding tussen de
beheersfunctie (de treasuryfunctie) en de registrerende
functie (financieel administratieve afdelingen). Bij het
aantrekken van nieuwe leningen is naast de treasurymanager
de concerncontroller of een door hem aangewezen
functionaris betrokken.
In het begrotingsjaar zullen de interne richtlijnen voor de
uitvoering van de treasuryfunctie worden aangescherpt.
8 Informatievoorziening.
Over de uitvoering van de treasuryfunctie zal verslag
worden gedaan in de jaarrekening. Hierbij zal dezelfde
indeling worden aangehouden als in deze treasuryparagraaf
In de loop van het jaar zal in de turap een indicatie
worden gegeven van de ontwikkeling van het renteresultaat
en van de houdbaarheid van de veronderstellingen waarvan in
deze treasuryparagraaf is uitgegaan.