Dienst- en sectorbegroting Bestuur en Concernstaf2002
3 VERANDERINGEN EN ONTWIKKELINGEN
3.1 Financieel beleid
Financiën
De spanning tussen enerzijds de ambities en anderzijds de beperkt beschikbare middelen om
die ambities te realiseren komt tot uiting in de financiële overzichten. Om als gemeente een
ondernemend beleid te voeren en gelijktijdig de daaruit voortvloeiende risico's beheersbaar te
houden is een goede (financiële) informatievoorziening onontbeerlijk. Die is in onze gemeente
nog niet optimaal. Zowel op het terrein van de financiële informatieverstrekking naar de Raad
toe als bij de ondersteuning van de uitvoering behoren we nog niet tot de top van de excellente
gemeenten. Om hierin wijziging te brengen zijn een tweetal trajecten gestart. Ten eerste wordt
gewerkt aan de vervanging van het financieel informatiesysteem, waarmee de hedendaagse
technische ondersteuningsmogelijkheden beter benut kunnen worden. Ten tweede is begonnen
met een onderzoek naar voor- en nadelen van centralisatie van de financiële administratie. De
verwachting is dat centralisatie van de financiële functie leidt tot gunstiger kwantitatieve
verhoudingen en minder onderlinge verrekeningen en overboekingen. Hierdoor zal de kwaliteit
van de financiële dienstverlening kunnen verbeteren. Tijdens de uitvoering van de trajecten zal
het werk voort moet gaan, de boekhouding moet bijgehouden worden en jaarrekening en
begroting moeten worden opgesteld. Extra aandacht voor het voorkomen van een te grote
werkdruk is daarom geboden.
Treasuryparagraaf
Voor het jaar 2001 is er voor de eerste maal een treasury paragraaf vastgesteld. Dat heeft
buiten de budgetcyclus om plaatsgevonden. Thans is de treasury paragraaf opgenomen in de
concern-begroting 2002.
Euro
In het begrotingsjaar zal de gulden zijn afgeschaft en hebben we alleen nog te maken met
euro's. De acties om de gemeente "europroof' te maken verlopen volgens planning. In het
begrotingsjaar verwachte we dan ook geen grote problemen. In januari 2002 zullen nog een
aantal automaten, waar munten ingeworpen moeten worden, moeten worden vervangen.
Bovendien zal in die maand extra wisselgeld nodig zijn, omdat burgers zowel in guldens als in
euro's kunnen betalen, maar hun wisselgeld alleen in euro's terugkrijgen. Er zijn de nodige
acties ondernomen om ook op dit vlak problemen zo veel mogelijk te voorkomen.
4
Dienst- en sectorbegroting Bestuur en Concernstaf2002
3.2 Personeel en organisatie
In het Bestuursprogramma 1998-2002 worden met betrekking tot het P&O-beleid vier
actiepunten genoemd:
1voorstellen ontwikkelen voor de toekomstige organisatie;
2. voorstellen ontwikkelen voor het personeelsbeleid;
3. jaarlijks opstellen van een scholingsplan;
4. een voorstel ontwikkelen voor delegatie van de verordenende bevoegdheid van de Raad
naar het college.
Deze voornemens uit het Bestuursprogramma zijn gerealiseerd.
Met ingang van 1999 wordt gewerkt met opleidingsplannen per dienst en voor de gehele
organisatie. Ultimo 1999 is een groot aantal verordenende bevoegdheden op het terrein van
personeel en organisatie door de Raad gedelegeerd aan het college van burgemeester en
wethouders. Met de presentatie van de notitie 'Resultaat door investeren in mensen' in 2000 is
een eerste aanzet gegeven voor een vernieuwend personeelsbeleid. Met de samenstelling van
de strategische P&O-nota in 2001 wordt hieraan nadere uitwerking gegeven en worden ook de
contouren voor de toekomstige organisatie geschetst.
De komende jaren zal het onderscheid tussen beleid en uitvoering, zoals dat via diverse
verzelfstandigingsoperaties is/wordt gerealiseerd, verder gestalte krijgen en de huidige
dienstenstructuur verdwijnen. Hierdoor wordt het mogelijk om in beleidsmatige zin sneller en
completer (integraal) te anticiperen en reageren op (nieuwe) maatschappelijke vraagstukken.
Daarnaast kan de uitvoering zich ontworstelen aan zijn imago van 'aanhangsel van het beleid
en in toenemende mate ontwikkelen als een professie met een hoogwaardige kwaliteit.
Effectief functioneren in de huidige turbulente netwerksamenleving maakt deze
ontwikkelingen onontkoombaar. Binnen de diensten is deze lijn al enige jaren zichtbaar. Om de
vruchten hiervan, met name op het terrein van integraal werken, volledig te kunnen plukken, is
thans een concembrede aanpak vereist.
Belangrijk aandachtspunt bij het voorgaande is de aandacht voor planning en control. De
introductie van meer vluchtige en tijdelijke structuren en samenwerkingsverbanden vraagt om
nieuwe en creatieve oplossingen op het terrein van de gemeentelijke planning en control.
Daaraan zal in 2002 bijzondere aandacht worden gegeven.
Nieuwe manieren van werken en samenwerken, maar ook nieuwe rollen vragen om andere
competenties van medewerkers. Speerpunten voor 2002 zijn in dat verband het opsporen en
ontwikkelen van eigen talent en het aantrekken van nieuw talent. Beleid en instrumenten op
personeelsgebied zullen daarop worden toegesneden en waar nodig zal nieuw beleid en
instrumentarium worden gerealiseerd. Bijzondere aandacht daarbij krijgen de positie van
Leeuwarden op de arbeidsmarkt en het sturen op competenties en resultaten
3.3 Organisatie en informatie
Inleiding
Informatie en Communicatie Technologie (ICT) infiltreert in alle haarvaten van de
samenleving en niet minder in alle geledingen en processen van de gemeentelijke organisatie.
ICT transformeert en ondersteunt de bedrijfsprocessen, de communicatie in- en extern en de
relaties met de omgeving: andere overheden, burgers, bedrijven en instellingen.
Informatievoorziening, in de breedste zin van het woord, is in de dynamische en complexe
netwerksamenleving van vandaag en de toekomst een kritische succesfactor in het bereiken van
de gemeentelijke ambities. Immers, om te kunnen (blijven) sturen, een netwerkspeler van
betekenis te zijn, is steeds hogere kwaliteit van geïntegreerde informatie nodig.
Management- en beleidsinformatie moet makkelijk en snel voor bestuur en management
toegankelijk zijn om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en adequate beslissingen te