Dienst- en sectorbegroting Bestuur en Concernstaf2002
kunnen nemen.
Projectmatig en wijkgericht werken betekent dat informatie over sector- en dienstgrenzen heen
door de hele organisatie gedeeld moet kunnen worden.
Om de dienstverlening aan burgers en bedrijven beter, sneller en goedkoper te maken worden
loketten fysiek en virtueel geïntegreerd (gemeentewinkel, internet). Steeds meer
dienstverlening zal elektronisch moeten verlopen, via het internet. Wanneer dat in de (digitale)
ffontoffice gerealiseerd moet worden, zal in de backoffice (de systemen die werkprocessen
ondersteunen) veel moeten gebeuren.
Integratie (van processen, systemen, informatie), standaardisatie (van gegevens), ontsluiten
(van kennis, documenten, systemen) en digitalisering (van correspondentie, documenten,
dossiers) zijn hierbij de komende jaren sleutelwoorden. Een groot aantal projecten op deze
terreinen zijn ter hand genomen of worden voorbereid.
ICT visie en architectuurnota
In een aantal programma's wordt sinds het jaar 2000 projectmatig gewerkt aan het verbeteren
van onze informatiehuishouding, de dienstverlening van de gemeente en de communicatie met
inwoners en bedrijven. Met welk ambitieniveau, in welk tempo en in welke volgorde gewerkt
moet worden aan de verschillende projecten moet nader bepaald worden. Niet alles kan
tegelijk.
In 2001 is daarom een integrale visie op de inzet van ICT door de gemeente geformuleerd,
vanuit een gedeelde visie op de organisatieontwikkeling en bijdragend aan het bereiken van de
ambities van de gemeente. De gemeenteraad stelt deze visie volgens planning nog voor de
aanvang van het begrotingsjaar in december 2001 vast. Uitwerking van de visie in acties op
verschillende gemeentelijke beleidsterreinen gebeurt projectmatig. Tegelijkertijd wordt
gewerkt aan het verhogen van de broodnodige kennis van ICT ontwikkelingen in de
organisatie.
Daarnaast is een globaal totaalbeeld van de gewenste inrichting van de informatievoorziening
geschetst: een informatiearchitectuur. Een tekening van het hele informatiegebouw, hoe alle
systemen met elkaar (zouden moeten) samenhangen.
De architectuurnota is de basis voor het verbeteren en verder ontwikkelen van de
informatievoorziening. Vooruitlopend op besluitvorming ter zake is bij het opstellen van deze
begroting duidelijk dat vier zaken prioriteit moeten krijgen:
het opzetten van basisregistraties (vastgoed en personen),
het ontwikkelen van een gemeentebreed toepasbaar Geografische Informatie Systeem
het opzetten van een organisatorische en technische structuur om geïntegreerde
management en beleidsinformatie te kunnen genereren
het invoeren van een klantrelatiesysteem
De financiële vertaling van de Visie en Architectuurnota is in december van 2001 beschikbaar
en zal, voor zover het gaat om nieuw beleid, meegenomen worden in de voorstellen voor
Perspectief 2003 - 2006.
De aanwending van de bestaand middelen wordt daarbij heroverwogen. Eventuele
verschuivingen in 2002 worden in de vorm van een begrotingswijziging aan de Raad
voorgelegd.
Basissystemen
Vanaf 1 januari 2002 zijn de nieuwe systemen voor belastingen
operationeel.
In 2002 zal het financiële systeem vervangen worden, zodat het
kan zijn.
en de sociale dienst
per I januari 2003 operationeel
Dienst- en sectorbegroting Bestuur en Concernstaf2002
Duurzame Elektronische Documentaire Informatie
In 2001 is een concembrede start gemaakt met het verbeteren van het beheren en beheersen
van documentstromen. In het najaar van 2001 wordt het postregistratiesysteem vervangen en
vindt de aanbesteding plaats voor een gemeentebreed systeem voor elektronische opslag en
beheer van documenten. In 2002 wordt dit nieuwe systeem allereerst ingezet ter ondersteuning
van het besluitvormingsproces (B&W-nota's, Raadsvoorstellen enzovoorts).
Internet
De basiswebsite www.leeuwarden.nl wordt de komende twee jaar verder uitgebouwd en
ontwikkeld.
De ontwikkeling van Leeuwarden op internet is gericht op verdere verbetering van de
dienstverlening door de introductie van een elektronische productencatalogus en op de
ondersteuning van het democratisch proces (bestuurlijke vernieuwing) door een intensiever en
gerichter gebruik van de officiële discussiesite van Leeuwarden: www.kentskele.nl. In 2002
wordt daarnaast in elk geval, met externe partijen, gewerkt aan een geïntegreerd loket voor
ondernemers.
De organisatie van de O&l functie
In 2001 is een onderzoek gestart naar hoe de O&l functie, in de meest brede zin van het woord,
optimaal ingevuld kan worden. De resultaten van dit onderzoek zijn in december 2001 bekend.
Eventuele uit het onderzoek voortvloeiende organisatie aanpassingen zullen in 2002 hun beslag
krijgen.
3.4 Overige ontwikkelingen
Doelmatigheidsonderzoek
In de tweede helft van het jaar 2000 is bij de concernstaf een medewerkster aangesteld
specifiek belast met doelmatigheidsonderzoek. De eerste onderzoeken zijn thans uitgevoerd en
daarover is gerapporteerd. Ultimo 2001 of begin 2002 zullen de eerste
doelmatigheidsonderzoeken worden geëvalueerd De evaluatie zal betrekking hebben op de
onderzoeken zelf en de rapportage daarover, maar ook op wat met de aanbevelingen uit de
onderzoeksrapportage vervolgens is gedaan. De evaluatie zal moeten leiden tot een oordeel of
de huidige werkwijze moet worden voortgezet of dat aanpassing noodzakelijk is. Dit alles
afgezet tegen het doel verhoging van de doelmatigheid van de gemeentelijke bedrijfsvoering.
Bij de vaststelling voor de toekomstige werkwijze voor doelmatigheidsonderzoek zal niet
alleen rekening worden gehouden met gehouden met de uitkomsten van de evaluatie, maar ook
met de bepalingen van het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur. In het wetsvoorstel
worden onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid dwingend voorgeschreven. De
raad stelt bij verordening regels vast voor dergelijke onderzoeken. Daarom zal over een
toekomstige werkwijze ook intensief met de Raad worden overlegd.
Ondersteuning bestuur
In 2002 vindt een fundamentele wijziging binnen het staatsrechtelijk bestel plaats. Het
monistisch bestuursstelsel in gemeenten wordt gewijzigd in een dualistisch. Onmiddellijk na de
verkiezingen voor de raden op 6 maart 2002 treedt de Wet dualisering gemeentebestuur in
werking. De wethouders zijn dan geen lid meer van de raad. De raad kan zich concentreren op
zijn vertegenwoordigende, verordenende, kaderstellende en controlerende taken. De raad kan
zijn eigen ondersteuning regelen. In de aanloop naar de nieuwe bestuursperiode zal in nauw
overleg tussen de Raad en de ambtelijke organisatie de wijzigingen in de werkwijze en de
ondersteuning van de Raad moeten worden voorbereid.
In de be»roting 2002 is met de financiële gevolgen van het wetsvoorstel dualisering