Begroting 2002
Dienst Algemene Zaken
1 INLEIDING
Hierbij bied ik u de begroting van de Dienst Algemene Zaken voor het jaar 2002 aan.
Toekomstvisie
In de afgelopen 2 jaar is een basis gelegd voor 'concemdenken'; de bestuurlijke
ambities en de organisatiedoelen gaan voor dienst- en sectorbelangen. Deze overtuiging
zal ook in 2002 het denken en doen van de dienst in grote mate bepalen. Dit betekent
dat we steeds meer samen werken -niet gehinderd door lijnstructuren-, proberen steeds
integraler te adviseren en trachten muren te slechten tussen sectoren. Dat doen we niet
door er veel over te praten, maar door 'het gewoon te doen'. De organisatie gaat zich op
een natuurlijke manier ontwikkelen. Niet reorganiseren, maar transformeren is een kreet
die in 2000/2001 is gaan leven. Dit uitganspunt zal ook de komende jaren de
ontwikkeling van de dienst gaan bepalen.
Er is in de afgelopen jaren een gezonde basis gelegd voor 'klantgericht werken'. We
zijn trots op de mooie balie in de centrale hal, waar de dienstverlening stap voor stap zal
verbeteren. Onze front-office is een belangrijk visitekaartje van de organisatie.
Het denken en organiseren vanuit de klanten vraagt een andere manier van werken dan
voorheen. Processen lopen dan soms door verschillende sectoren. Ook dit vraagt
samenwerking en bereidheid over muren en nauwe taakafbakening heen te denken. Het
verder uitbouwen van deze klantgerichte benadering zal een van de belangrijkste
speerpunten voor 2002 vormen. Ook dit proces gaan we aan door het gewoon te doen:
leren, organiseren, improviseren en accepteren dat er fouten worden gemaakt.
Het derde spoor dat voortvarend ter hand is genomen en in het begrotingsjaar verder
wordt uitgebreid, is het verbeteren van de bedrijfsvoering. We hebben inmiddels
sectorplannen en sectorjaarverslagen toegevoegd aan de planning controlcyclus. De
sectorplannen zijn hulpmiddelen om beter te kunnen sturen op producten,
productiemiddelen en productieprocessen. In het verlengde daarvan zal veel energie
gestoken worden in het voortzetten van eerdere initiatieven gericht op het
totstandbrengen van een grote mate van outputsturing.
Kortom een concretisering van Integraal Management.
In zijn algemeenheid is voor de ontwikkeling van de organisatie de volgende lijn
uitgezet: eerst het beheer op orde brengen en vervolgens transformeren naar de meest
gewenste organisatievorm.
Enkele resultaten die de dienst in 2002 wil bereiken zijn::
Diverse initiatieven gericht op de uitbouw van de vraaggestuurde organisatie
en het verbeteren van de klantgerichtheid en de kwaliteit van de
dienstverlening (herbeschrijving van de meest kritsiche bedrijfsprocessen,
1