Blad 4
Alle aandacht was nodig om de OZB-I-problematiek zo goed
mogelijk en tijdig aan de Raad voor te leggen. OZB-I en
OZB-II combineren zou naar inschatting van de ambtelijke
organisatie de kansen op fouten in OZB-I verhogen.
Tenslotte was er op het moment dat er telefonisch met M&p
is gesproken over deze limietoverschrijding, geen juris
prudentie ten aanzien van dit punt. Op grond daarvan is op
ambtelijk niveau geconcludeerd dat het een latent,
theoretisch probleem betrof en bestond er geen aanleiding
te veronderstellen dat dit probleem op korte termijn
manifest zou worden. Deze overwegingen hebben geleid tot de
keuze de reparatie van de limietoverschrijding niet te
verwerken in de hersteloperatie OZB-I, doch te betrekken in
de reguliere tariefsronde in het najaar. De raads
vergadering was 28 mei en de publicatie van de onderhavige
uitspraak was begin juni.
Het probleem van de limietoverschrijding, de raadgevingen
in dit verband door het bureau M&p en de op teamleiding
niveau gemaakte afwegingen zijn niet voorgelegd aan de
verantwoordelij ke portefeuillehouder
Terugkijkend begrijpen wij hoe OZB-II heeft kunnen
ontstaan. Desalniettemin, achten wij, zeker tegen de
achtergrond van de OZB-I-problematiek, het niet vroegtijdig
informeren van ons college en daardoor dus ook de raad een
ernstige fout en dat betreuren wij zeer. Dit laat onverlet
dat het college de politieke verantwoordelijkheid draagt.
In die context zien wij er nauwlettend op toe dat ook de
door PriceWaterhouseCoopers (PWC) genoemde aanbeveling
"communicatie", dat wil zeggen het expliciet voorleggen van
keuzes aan ons college, bijzondere aandacht krijgt in het
verbetertraject en de interne controle (zie onderdeel
VI. Verbetertraject).
Overigens willen wij nog benadrukken dat indien de onder
havige kwestie wel was gecombineerd met de hersteloperatie
OZB-I, dit niet had geleid tot een andere oplossing voor
het probleem van de limietoverschrijding dan thans wordt
voorgesteld. Ook is door het later repareren van OZB-II
geen groter (financieel) risico ontstaan.
Na het bekend worden van de uitspraak van Hof Arnhem hebben
wij onmiddellijk actie ondernomen om de aard en omvang van
de problematiek helder te krijgen en mogelijke oplossingen
in beeld te krijgen.
Blad 5
IV. OPLOSSING
a. Voorstel
Zoals ook in de voorlopige informatie naar de raad gemeld
is kan de gemeente de risico's van de limietoverschrijding
opvangen door de OZB-tarieven van de woningen en de niet-
woningen ten aanzien van het eigenaren met terugwerkende
kracht te verlagen met één cent per eenheid.
Wij stellen dan ook voor:
Het elgenarentarief van, zowel ten aanzien woningen als
niet-woningenverminderen met 1 cent per eenheid. Indien
het te veel betaalde meer bedraagt dan f 9 wordt het gehele
te veel betaalde bedrag, conform de gebruikelijke
beleidslijnterugbetaald.
Voor de goede orde merken we nog op dat deze oplossing niet
alleen geldt voor de tarieven van de onroerende
zaakbelastingen maar tevens voor de roerende
zaakbelastingen.
b. Ter toelichting
Begin dit jaar zijn nagenoeg alle WOZ-beschikkingen en OZB-
aanslagen met het belastingbedrag verstuurd.
Het is belangrijk een scherp onderscheid tussen deze twee
te maken. Op de beschikking staat de (nieuw) getaxeerde
waarde van het pand vermeld. Op de aanslag staat het te
betalen aanslagbedrag vermeld. Zowel tegen de beschikking
als tegen de aanslag kan men bezwaar indienen. Verreweg de
meeste bezwaren zijn gericht tegen de getaxeerde waarde
(tegen de beschikking dus)Een kleine groep bezwaren is
gericht tegen de aanslag. Een voorbeeld van de laatste
groep zijn mensen die een aanslag ontvangen hebben over een
pand waar zijn geen eigenaar meer van zijn.
c. De risico's
De bezwaren tegen de aanslag eigenarendeel
Ten aanzien van de OZB-II-probematiek zijn de bezwaren
tegen het gebruikersdeel niet van belang omdat het
eigenarentarief eventueel te hoog wordt geacht en niet het
gebruikerstarief, n.l. het gebruikerstarief is gesteld op
100%.
Er zijn totaal 325 bezwaren tegen de aanslag eigenarendeel
ingediend, waarvan op voorhand een enkel bezwaar tegen de
limietoverschrijding. Hiervan zijn er op dit moment 60
afgehandeld. Degenen, die al wel een bezwaar tegen de