Begroting 2002 Dienst Algemene Zaken Toelichting op het organisatieschema - De Dienst Brandweer De belangrijkste doelstelling van aanhaking als aparte dienst aan de dienst Algemene Zaken is de communicatie en het contact met de totale organisatie te intensiveren en de brandweer beter te betrekken bij de gemeentelijke organisatie. - In de sector Middelen zijn onder de controller het directiesecretariaat, het secr. OR/OC en de staffunctionarissen (O&I adviseur en de P. en C.-adviseurs) van de dienst ondergebracht. Tevens is de afdeling inkoop vooralsnog aan dit onderdeel toegevoegd. In 2001 is een aangezet gegeven tot het vormen van een secretaressepool, deze pool zal voorlopig onder de sector middelen worden onder gebracht. Daarnaast is in 2001 een proef gestart met het opzetten van de AO/IC functie. - De sector Facilitair Bedrijf bestaat uit de afdelingen Informatietechnologie, Beheer en Documentaire Informatievoorziening. - Sector Juridische en Veiligheidszaken De taakgroepen die bij JVZ zijn ondergebracht zijn juridische advisering en bezwaarschriften, kabinetszaken, representatie, verzekeringbeheer en openbare orde en veiligheid. - De sector Publiekszaken bestaat uit de teams Burgerzaken, Belastingen, Balie en Telefonie. - Gemeentearchief De kerntaken van het Gemeentearchief worden samengevat in de begrippen beoordelen, behouden, bewerken en benutten van archieven Mobiliteitscentrum De taken van het Mobiliteitscentrum zijn het bij elkaar brengen van vraag/vacatures (intem/extem) en aanbod/kandidaten (matchen), loopbaanadvisering en het advisering over de ontwikkeling en implementatie van mobiliteitsbeleid. Sector Administratie Beheer en Consolidatie is verantwoordelijk voor de financiële administratie, het applicatiebeheer van het financieel concern informatiesysteem en de consolidatie van de gemeentelijke begroting en rekening Sector Communicatie De taken die zijn onder gebracht bij de sector Communicatie betreffen onder meer de communicatie rond b w, publieksvoorlichting, communicatie-advies bij beleidsontwikkeling en projecten, statistiek en onderzoek en gegevensbewerking en -verstrekking aan derden. Sector P&O-advies De activiteiten van de sector worden onderscheiden naar concern taken (werkgeverschap, organisatieontwikkeling, arbo, etc).en service taken (loopbaanadvisering, projecten, arbeidsomstandigheden, functiewaardering etc.) Begroting 2002 Dienst Algemene Zaken 4.3 Uitgangspunten van bedrijfsvoering Planning en Control Het continue ontwikkel- en verbeterproces met betrekking tot het planning en control- instrumentarium zal ook in 2001 onverminderd worden voortgezet. In het afgelopen jaar lag het accent vooral op het optimaliseren van de financiële beheersstructuur; dit o.a. door middel van het totstand brengen van een kort-cyclische, betrouwbare en volledige vastlegging van financiële gegevens. Geleidelijk aan zal de aandacht worden verlegd naar het ontwikkelen van instrumenten en systemen ten behoeve van outputnormering- en meting. Dit teneinde management en bestuur beter in staat te stellen daadwerkelijk te sturen op de gewenste output en effecten. Daarbij gaat het niet alleen om het benoemen van prestaties en normeringen voor kosten en kwaliteit maar tevens om het in de bedrijfsvoering integreren van monitoringssystemen gericht op het tussentijds volgen en eventueel bijsturen van de prestaties en de bijbehorende kwaliteitsaspecten. Uiteraard zullen deze inspanningen zoveel mogelijk via concembrede trajecten vorm en inhoud moeten krijgen. Tevens zal, mede in concernverband, meer aandacht moeten worden besteed aan methodes en technieken gericht op het uitvoeren van heldere analyses van de gerealiseerde exploitatieresultaten. Dit om meer inzicht dan voorheen te verkrijgen in de opbouw van het rekeningresultaat en mogelijke afwijkingen ten opzichte van de begroting. Ook zullen de analyses meer inzicht moeten bieden in verschillen als gevolg van afwijkingen in geleverde prestaties. Personeel en Organisatie De strategische P&O-nota vraagt ook voor het management van de dienst AZ om een herbezinning op de rol en invulling van de P&O-functie binnen de eigen dienst. Via een dienstverleningsovereenkomst met de sector P&O-advies en het leveren van een bijdrage aan de totstandkoming van concembreed P&O-beleid, zal moeten worden gedefinieerd aan welke P&O-producten, passend in de gewenste ontwikkeling van de dienst, voor de komende jaren behoefte is. Overeenkomstig de onderliggende doelstellingen van het nieuwe P&O-concept zal het accent daarbij meer dan voorheen moeten komen te liggen op een pro-actieve, strategische invulling van de P&O-inspanningen. Organisatie en informatie Informatie- en communicatietechnologie (ICT) infiltreert in alle haarvaten van de samenleving en met minder in alle geledingen en processen van de gemeentelijke organisatie. ICT transformeert - of zal dat onherroepelijk gaan doen - de bedrijfsprocessen, de interne en externe communicatie en de relaties met de omgeving (andere overheden, burgers, bedrijven en instellingen). Het rijksbeleid is erop gericht in 2002 de overheidsdienstverlening voor 25% via Internet te laten verlopen, via één of een beperkt aantal virtuele loketten. Dit zal leiden tot aanzienlijke investeringen in het standaardiseren en digitaliseren van gegevens, het geïntegreerd automatiseren van processen en het integreren en herinrichten van die processen. Niet in de laatste plaats door de keuze voor de rol van regisseur neemt de behoefte aan strategische informatie, ter monitoring van bijvoorbeeld maatschappelijke effecten of het sturen van op afstand geplaatste taken, aanzienlijk toe. Het werkterrein van de Organisatie en Informatie-functie binnen de gemeente Leeuwarden wordt door al die ontwikkelingen steeds meer van strategisch belang en neemt in omvang en complexiteit toe. Dit is heel duidelijk merkbaar aan een sterke groei van projecten waarbij de O&I-functionarissen betrokken worden voor advies of handwerk. Op vrijwel alle beleidsterreinen spelen informatie-, organisatie(inrichtings)- of technologische vraagstukken. Vraagstukken die door de toenemende onderlinge (informatie/gegevensjafhankelijkheid niet altijd meer op sectoraal en/of dienstniveau afgehandeld kunnen worden. Tegelijkertijd moet ervoor gewaakt worden dat een integrale aanpak niet leidt tot het frustreren of tegenhouden van goede deel-initiatieven. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 283