Blad 6 aanslag hebben ingediend maar nog niet tegen de limiet overschrijding, kunnen een aanvulling doen op hun bezwaar. Zij kunnen de limietoverschrijding ook aan de orde brengen in een eventuele beroepsprocedure wanneer hun bezwaar wordt afgewezen Op grond van ervaringgegevens van de afgelopen jaren wordt ingeschat dat circa 85% van deze bezwaren tegen de aanslag wordt toegewezen. Het zijn doorgaans bezwaren van tech nische of administratieve aard. Deze categorie vormt in het kader van de limietoverschrijding geen financieel of juridisch risico. De belanghebbenden behorend tot de groep van 15% (van de 325 bezwaren tegen de aanslag) kunnen in principe in beroep de limietoverschrijding aan de orde brengen. Na een eerste globale inspectie lijkt de verhouding van 85:15 te kloppen. Deze 15% betreft met name particulieren. Het maximale risico, dat wil zeggen als alle belastingplichtigen waarvan het bezwaar is afgewezen in beroep gaan bij het gerechtshof, bedraagt aan gederfde inkomsten naar schatting f 100.000,-. Nog op te leggen aanslagen Er zullen nog circa 300 aanslagen opgelegd gaan worden. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat pas later de waarde vastgesteld kon worden vanwege de gereedmelding van een verbouwing. Deze aanslagen zullen na de voorgestelde tariefsverlaging worden opgelegd. Er is dan sprake van een correct tarief met de juiste verhouding tussen het tarief voor eigenaren en gebruikers. Deze aanslagen worden kortom vastgehouden tot na de besluitvorming in de raad. Het risico ten aanzien van deze aanslagoplegging wordt door de VNG en M&p gering geacht. De onderbouwing hiervoor is bijgevoegd (Bijlage II) d. Kosten De kosten verbonden aan de bovenbedoelde terugbetaling zijn berekend op f 20.000, zoals ook in de memo van 29 juni aan de raad staat vermeld. e. Samenvatting Samengevat is op dit moment de verwachting dat het financiële risico niet beduidend meer zal bedragen dan f 20.000,- vanwege de vermindering van het eigenarentarief met 1 cent V. DEKKING We stellen u voor de financiële consequenties van dit voorstel te dekken vanuit de bestemmingsreserve OZB, waartoe krachtens het raadsbesluit van 28 mei jl. is besloten Blad 7 VI. VERBETERTRAJECT Alle tot nu toe voorgestelde aanbevelingen (OZB-I en OZB- II) ter verbetering van de bedrijfsvoering bij het team Belastingen zijn omgezet in een aantal concrete acties. Eén van die acties betreft het in kaart brengen van alle (financiële juridische, bestuurlijke) risico's op het terrein van Belastingen. Het resultaat hiervan zal integraal onderdeel vormen van het inventarisatieonderzoek Risicogebieden waartoe het college op 23 augustus heeft besloten. Wij zullen de raad t.z.t. op de hoogte stellen van de resultaten van dit risico-onderzoek bij Belastingen. Met betrekking tot de communicatie over de voortgang van de acties is de afspraak gemaakt dat de verantwoordelijk portefeuillehouder tweewekelijks door de directeur AZ wordt geïnformeerd. VII. VOORSTEL Wij stellen u voor te besluiten overeenkomstig de concept raadsbesluiten. Leeuwarden, 6 september 2001 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 28