Blad 2 Juridische schouw Wij hebben besloten het projectplan "uitvoeren juridische schouw" dat reeds opgesteld is en dat zich richt op de juridische kwaliteit en de juridische risico's financieel en inhoudelijk samen te voegen met de inventarisatie risicogebieden Intern of extern De eerste vraag die zich voordoet is of een dergelijke brede inventarisatie door de eigen organisatie of door een extern adviseur moet worden uitgevoerd. Ter beantwoording van die vraag zijn de voordelen van zowel een interne als een externe uitvoering van de inventarisatie op een rij gezet Voordelen interne uitvoering inventarisatie: Stimuleert het zelfreinigend vermogen van de organisatie. Sluit aan bij het concept van een lerende organisatie. Doet een beroep op de eigen verantwoordelijkheid. Kan het zelfvertrouwen vergroten. Creëert draagvlak/commitment voor te nemen maatregelen. Expertise ten aanzien van de organisatie. Lagere kosten. Voordelen externe uitvoering van het onderzoek: Onafhankelijk. Onderzoeksexpertise Voldoende capaciteit Geen last van bedrijfsblindheid. Geen neiging zaken toe te dekken. Zowel een interne aanpak als een externe aanpak kennen voordelen. Het ligt voor de hand de voordelen van beide benaderingen te bundelen en de nadelen van beide te vermijden/beperken. Dit kan door te kiezen voor een gefaseerde aanpak, waarbij in de eerste fase sprake is van een intern onderzoek met een externe eindtoets en de tweede fase geheel met externe begeleiding plaatsvindt. Doelstelling De doelstelling van het onderzoek is het inzichtelijk krijgen van de majeurrisico's in het apparaat, alsmede goed te implementeren voorstellen tot verbetering van de kwaliteit van de ambtelijke organisatie in brede zin. Blad 3 Onderzocht wordt welke majeurrisico's de gemeente loopt. Daarbij gaat het niet alleen om de inventarisatie van risico's, maar ook om de beïnvloedbaarheid en de wijze waarop beheersing dan wel monitoring van risico's plaats vindt Risico's behoren tenslotte bij een normale bedrijfs uitoefening Het gaat om een breed onderzoek, dat wil zeggen dat het niet alleen gaat om onderzoek op het terrein van de middelen (personeel, informatie, organisatie en financiën) maar ook op juridisch, beleidsmatig en bestuurlijk terrein. Onderzoek in twee fases Wij stellen ons voor het onderzoek in twee fases te doen plaatsvinden. In de eerste fase vindt een vooronderzoek plaats door de ambtelijke organisatie welke ter bestuur lijke aanvulling en beoordeling aan het college wordt voorgelegd. De fase eindigt met een externe toetsing van de resultaten. Mede aan de hand daarvan wordt beslist op welke onderdelen een verdere verdieping van het onderzoek moet plaatsvinden en welke maatregelen moeten worden genomen voor beheersing dan wel monitoring van risico's. Deze tweede fase vindt plaats met externe begeleiding. Offertes Door de gemeentesecretaris zijn gesprekken gevoerd met een drietal mogelijke externe partners, te weten: Ernst Young Accountants, PriceWaterhouseCoopers en Boer&Croon Management Consultants. Op basis van de gesprekken zijn door de betreffende organisaties offertes uitgebracht. Aangezien geen van de offertes naadloos aansloot bij de uiteindelijke opdracht hebben wij besloten de gemeente secretaris opdracht te gegeven het selectietraject voort te zetten met de offerte van de organisatie die het best overeen kwam met de opdracht, te weten met: Boer&Croon Management Consultants. Uitvoering eerste fase Elke sectormanager1 zet, desgewenst ondersteund door de controller, de risico's van zijn/haar sector op een rij, in ieder geval kwalitatief en zo mogelijk kwantitatief. Voor zover wordt gesproken van sectormanagers wordt tevens bedoeld projectleiders voor die projecten die niet onder een sectormanager vallen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 31