Begroting 2002 Dienst Brandweer Om continu te kunnen beschikken over twee lc lijnsvoertuigen en een redvoertuig, zoals bedoeld in het advies van ingenieursbureau SAVE, is deze uitbreiding met twee extra medewerkers in de repressieve dagdienst dus noodzakelijk waarbij de overige taken van de dagdienst gecontinueerd kunnen worden. Het wekelijkse overleg dat de afdeling preventie met betrekking tot de advisering op bouwaanvragen met de afdeling bouwen en wonen heeft zal ook in 2002 plaats blijven vinden. Een nieuw onderdeel van de afdeling preventie vormt de voorlichting aan het publiek over het voorkomen van brand. In 2001 beschikt de Brandweer over een stagiair die deze taak voor een halfjaar op kan starten. In het Perspectiefvoorstel 2002 - 2005 zijn middelen beschikbaar gesteld om een goede structurele preventievoorlichting aan burgers en bedrijven op te zetten. De commissie Oosting (die de vuurwerkramp in Enschede heeft onderzocht) onderstreept het hebben van een goed voorlichtingsplan. Een van haar aanbevelingen luidt dat elk brandweerkorps een goed voorlichtingsplan moet hebben. 3.3 Preparatie Op het gebied van opleiding en oefening zal er extra in middelen en tijd worden geïnvesteerd om aan de oefen- en opleidingseisen te voldoen die zijn gesteld door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Het beroepsgedeelte zal op jaarbasis ongeveer 50 uur per persoon per jaar meer moeten oefenen terwijl voor het vrijwillig gedeelte op jaarbasis ongeveer zes extra oefeningen van drie uur per persoon noodzakelijk zijn. Om de kwaliteit van het brandweeroptreden te waarborgen en te verhogen worden landelijk steeds hogere oefen- en opleidingseisen gesteld. Als gevolg van recente gebeurtenissen waarbij brandweermensen zijn omgekomen (Amsterdam, 1995; Harderwijk, 1998; en Enschede, 2000) zijn de oefen- en opleidingseisen door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties verder aangescherpt. Ook aan het oefenen is een aantal rapporten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties gewijd, zoals de Leidraad Oefenen en Realistisch Oefenen bij de Brandweer. Een onderzoek van dit Ministerie heeft uitgewezen dat onder andere in de provincie Fryslan onvoldoende mogelijkheden zijn om realistisch te oefenen. Een werkgroep van de Regionale Brandweer Fryslan is in het leven geroepen om hiervoor oplossingen aan te dragen. In 2002 gaat de Brandweer door met de in 2001 ingeslagen weg om de brandkraantekeningen, bereikbaarheidskaarten en aanvalsplannen te digitaliseren door middel van het in 2000 aangeschafte programma Smart Sketch. Als basis voor de tekeningen wordt de digitale gemeentelijke basiskaart Nederland gebruikt welke is aangeschaft via de dienst Stadsontwikkeling. 3.4 Repressie Om 24 uur per dag een bezetting van twee tankautospuiten en een redvoertuig ook overdag te kunnen garanderen is in 2000 de repressieve dagdienst opgezet. Tijdens werkdagen wordt de bezetting van de le lijnsvoertuigen gegarandeerd door de dagdienst en de 24 uursdienst. In alle andere gevallen wordt de bezetting gerealiseerd door de 24 uursdienst en het vrijwillig gedeelte. Om ervaring in de praktijk op te doen heeft de repressieve dagdienst op dinsdag en donderdag de le uitruk. Om aan de gestelde opkomsttijden te kunnen voldoen zal er in Begroting 2002 Dienst Brandweer 2002 ook overdag vanaf Post Noord worden uitgerukt. Om overdag Post Noord te kunnen bemensen, zijn er op deze brandweerpost meer faciliteiten nodig en is een bouwkundige aanpassing van het gebouw noodzakelijk. In de Perspectiefnota 2002 - 2005 is hiervoor een krediet beschikbaar gesteld. De noodzaak om vanuit twee kazernes uit te rukken zal in de toekomst nog groter worden omdat aan de westkant van de stad het Newtonpark wordt ontwikkeld. Het voornemen van de Regionale Brandweer Fryslan om in regionaal verband negen hulpverleningsvoertuigen met hulpverleningsgereedschap van de klasse 1 aan te schaffen, is nog niet door alle gemeenten geaccordeerd. Indien het plan om in regionaal verband hulpverleningsvoertuigen aan te schaffen niet wordt aangenomen, zal de Brandweer aan de gemeenteraad een plan voorleggen om in kringverband met de gemeente Boamsterhim dit voertuig zelfstandig aan te schaffen. Dit voertuig wordt dan gefinancierd door vrijval van de regionale bijdrage. Opgemerkt wordt dat de Brandweer een sterke voorkeur heeft voor een regionale aanpak. Voor het einde van het jaar 2001 wordt een beslissing verwacht over het al dan niet in regionaal verband aanschaffen van de hulpverleningsvoertuigen. 3.5 Nazorg Het bedrijfsopvangteam zal na een incident waarbij zich schokkende ervaringen voordoen een centrale plaats blijven innemen. Door het delen van een schokkende ervaring met collega's kan er een betere verwerking plaatsvinden. Verder is bij Nederlandse brandweerkorpsen gebleken dat het hebben van een nazorgteam bijdraagt tot een lager ziekteverzuim. 3.6 Regionale Ontwikkelingen In regionaal verband spelen een aantal ontwikkelingen die verband houden met het regionaal aanschaffen van materieel en het gezamenlijk uitoefenen van taken. Sinds 1 januari 2001 wordt de regionale duiktaak reeds door vier gemeenten, waaronder de Brandweer Leeuwarden, uitgevoerd. In de nabije toekomst zal het aantal deelnemende gemeenten worden uitgebreid met het korps Harlingen. In de paragraaf repressie is reeds melding gemaakt van de stand van zaken met betrekking tot het eventueel gezamenlijk aanschaffen van hulpverleningsvoertuigen. Het korps van de brandweer Leeuwarden is sinds 2001 het enige korps in Fryslan dat over een ongeval gevaarlijke stoffenteam (OGS-team) beschikt. Zij voert deze taak voor de gehele provincie Fryslan uit. De middelen hiervoor worden beschikbaar gesteld door de regio. Verder stuurt de Brandweer Leeuwarden aan op een verdere uitbouwing van de samenwerking met de buurtgemeenten. Op dit moment werkt de Brandweer Leeuwarden vooral in kringverband samen met de gemeente Boamsterhim op het gebied van repressie en preventie. Voor het uitvoeren van de preventiewerkzaamheden voor de gemeente Boamsterhim brengt de brandweer Leeuwarden de gemaakte kosten in rekening terwijl het repressiegedeelte kostenneutraal wordt uitgevoerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 355