Blad 4
De binnenstad wordt centraal gesteld; projecten en beleid
moeten op hun effecten voor de binnenstad worden getoetst;
de bereikbaarheid van de binnenstad moet worden gewaarborgd
en de functie van de radialen (de toegangswegen) naar de
binnenstad versterkt. De samenhang tussen projecten moet
worden verbeterd. Ook dient een duurzame ruimtelijke
structuur ontwikkeld te worden, die bestand is tegen zowel
groei als krimpnog aanwezige structurele verbindingen
moeten worden hersteld en nieuwe aangebracht. Stedelijke
vernieuwing en nieuwe uitbreidingen moeten worden gebruikt
om structurele verbindingen te realiseren en om functie
differentiatie aan te brengen. Daarbij moeten de mogelijk
heden tot clustering en bundeling van aan elkaar gelieerde
economische activiteiten worden benut.
Over het huidige beleid ontstaat bij BVR het beeld van een
voortdurende vlucht vooruit, terwijl een paraplu, een
samenhangende visie ontbreekt. De noodzaak en urgentie voor
een integraal bestuurlijk afwegingsinstrumentarium zijn
groot
Verder wordt aangegeven dat het imago van Leeuwarden
verbeterd moet worden. Leeuwarden is belangrijk voor de
regio, maar de regio omgekeerd ook voor Leeuwarden.
Datzelfde geldt voor de stadsregio/Westergo-zone in relatie
tot de A7-zone.
Wat bovenal van belang is, is het zelfbewustzijn dat
Leeuwarden - de dynamische hoofdstad van Friesland - een
fantastische stad is die op de toekomst is voorbereid.
De kern van RES1
een agenda voor de nabije toekomst op verschillende
niveaus (stad, regio, provincie, het Noorden)
een visie over de stad en haar verbindingen met de
omgeving (binnenstad als ijkpunt);
werkmethode: van binnen naar buiten;
samenhang in projecten en beleid;
samenwerking met andere overheden.
3. BEOOGDE RESULTATEN VAN VERVOLG RES
Integraal bestuurlijk afwegingsinstrumentarium
In verschillende documenten wordt als één van de doel
stellingen aangegeven dat het een toetsingskader of
afwegingsinstrumentarium1 moet bieden voor het handelen van
bestuur en ambtelijke organisatie.
LEVI 2030 is met dat doel tot stand gekomen, zo ook het MOP
(een programma dat strategische en operationele doelen
bevat gerelateerd aan de doelen van LEVI 2030).
1 De begrippen toetsingskader en afwegingsinstrumentarium worden door
elkaar gebruikt, daarbij het theoretisch onderscheid negerend.
Blad 5
BVR noemt in zijn rapport als eerste beoogd resultaat:
een agenda voor een ruimtelijke, economische en sociale
structuurschets (RES), met daaraan gekoppeld een toetsings
kader op structuurniveau voor de belangrijke projecten in
de stad, zoals de stedelij ke herstructurering en stedelij ke
vernieuwing, de Binnenstadsvisie en de projecten in het
kader van Leeuwarden-Zuid"
Ook ons college heeft in de vergadering van 13 maart jl.
deze behoefte uitgesproken.
Telkens weer wordt geconstateerd dat een kader, een visie
ontbreekt waaraan het belang en de urgentie van projecten
en beleid getoetst kan worden. Hoewel er al een aantal
visiedocumenten is blijkt met name de "doorvertaling" naar
de dagelijkse praktijk een moeizaam proces te zijn. Het
implementeren van de visie, de doorvertaling naar een
integraal afwegingsinstrumentarium en een in overeen
stemming daarmee handelen, is onvoldoende geweest.
Het beschikbaar krijgen van een integraal bestuurlijk
afwegingsinstrumentarium is op termijn het belangrijkste te
verkrijgen resultaat, zowel voor bestuur als dienst.
Directe resultaten
1. Stadsvisie op middellange termijn met duidelijke
prioriteiten
In het rapport Leeuwardennaar een complete stadzijn de
ontwikkelingsrichtingen en thema's aangegeven, die nog
uitgewerkt moeten worden en ten aanzien waarvan keuzen
moeten worden gemaakt. Ook is aangegeven voor welke opgaven
de stad staat. Verder werd gezegd dat het sociale aspect
van de onderzoeksvraag onderbelicht was gebleven en nog
verder moest worden uitgewerkt.
De aanzet die in het rapport van BVR is gegeven wordt
verder uitgewerkt tot op een zodanig niveau dat zowel
keuzen kunnen worden gemaakt over de verdere ontwikkeling
van de stad in relatie tot de omgeving, alsook prioriteiten
kunnen worden gesteld en een fasering aangegeven voor de
uitwerking van de gekozen ontwikkelingsrichtingen
(gebiedsgerichte aanpak) en thema's.
Het vervolgtraject van RES levert een integrale stadsvisie
op middellange termijn op, die als toetsingskader,
afwegingsinstrumentarium fungeert voor het gemeentelijk
handelen
Op basis van het toetsingskader, dus de stadsvisie, worden
prioriteiten gesteld en wordt een fasering vastgesteld. Dat
gebeurt in vier etappen.