Blad 4 De binnenstad wordt centraal gesteld; projecten en beleid moeten op hun effecten voor de binnenstad worden getoetst; de bereikbaarheid van de binnenstad moet worden gewaarborgd en de functie van de radialen (de toegangswegen) naar de binnenstad versterkt. De samenhang tussen projecten moet worden verbeterd. Ook dient een duurzame ruimtelijke structuur ontwikkeld te worden, die bestand is tegen zowel groei als krimpnog aanwezige structurele verbindingen moeten worden hersteld en nieuwe aangebracht. Stedelijke vernieuwing en nieuwe uitbreidingen moeten worden gebruikt om structurele verbindingen te realiseren en om functie differentiatie aan te brengen. Daarbij moeten de mogelijk heden tot clustering en bundeling van aan elkaar gelieerde economische activiteiten worden benut. Over het huidige beleid ontstaat bij BVR het beeld van een voortdurende vlucht vooruit, terwijl een paraplu, een samenhangende visie ontbreekt. De noodzaak en urgentie voor een integraal bestuurlijk afwegingsinstrumentarium zijn groot Verder wordt aangegeven dat het imago van Leeuwarden verbeterd moet worden. Leeuwarden is belangrijk voor de regio, maar de regio omgekeerd ook voor Leeuwarden. Datzelfde geldt voor de stadsregio/Westergo-zone in relatie tot de A7-zone. Wat bovenal van belang is, is het zelfbewustzijn dat Leeuwarden - de dynamische hoofdstad van Friesland - een fantastische stad is die op de toekomst is voorbereid. De kern van RES1 een agenda voor de nabije toekomst op verschillende niveaus (stad, regio, provincie, het Noorden) een visie over de stad en haar verbindingen met de omgeving (binnenstad als ijkpunt); werkmethode: van binnen naar buiten; samenhang in projecten en beleid; samenwerking met andere overheden. 3. BEOOGDE RESULTATEN VAN VERVOLG RES Integraal bestuurlijk afwegingsinstrumentarium In verschillende documenten wordt als één van de doel stellingen aangegeven dat het een toetsingskader of afwegingsinstrumentarium1 moet bieden voor het handelen van bestuur en ambtelijke organisatie. LEVI 2030 is met dat doel tot stand gekomen, zo ook het MOP (een programma dat strategische en operationele doelen bevat gerelateerd aan de doelen van LEVI 2030). 1 De begrippen toetsingskader en afwegingsinstrumentarium worden door elkaar gebruikt, daarbij het theoretisch onderscheid negerend. Blad 5 BVR noemt in zijn rapport als eerste beoogd resultaat: een agenda voor een ruimtelijke, economische en sociale structuurschets (RES), met daaraan gekoppeld een toetsings kader op structuurniveau voor de belangrijke projecten in de stad, zoals de stedelij ke herstructurering en stedelij ke vernieuwing, de Binnenstadsvisie en de projecten in het kader van Leeuwarden-Zuid" Ook ons college heeft in de vergadering van 13 maart jl. deze behoefte uitgesproken. Telkens weer wordt geconstateerd dat een kader, een visie ontbreekt waaraan het belang en de urgentie van projecten en beleid getoetst kan worden. Hoewel er al een aantal visiedocumenten is blijkt met name de "doorvertaling" naar de dagelijkse praktijk een moeizaam proces te zijn. Het implementeren van de visie, de doorvertaling naar een integraal afwegingsinstrumentarium en een in overeen stemming daarmee handelen, is onvoldoende geweest. Het beschikbaar krijgen van een integraal bestuurlijk afwegingsinstrumentarium is op termijn het belangrijkste te verkrijgen resultaat, zowel voor bestuur als dienst. Directe resultaten 1. Stadsvisie op middellange termijn met duidelijke prioriteiten In het rapport Leeuwardennaar een complete stadzijn de ontwikkelingsrichtingen en thema's aangegeven, die nog uitgewerkt moeten worden en ten aanzien waarvan keuzen moeten worden gemaakt. Ook is aangegeven voor welke opgaven de stad staat. Verder werd gezegd dat het sociale aspect van de onderzoeksvraag onderbelicht was gebleven en nog verder moest worden uitgewerkt. De aanzet die in het rapport van BVR is gegeven wordt verder uitgewerkt tot op een zodanig niveau dat zowel keuzen kunnen worden gemaakt over de verdere ontwikkeling van de stad in relatie tot de omgeving, alsook prioriteiten kunnen worden gesteld en een fasering aangegeven voor de uitwerking van de gekozen ontwikkelingsrichtingen (gebiedsgerichte aanpak) en thema's. Het vervolgtraject van RES levert een integrale stadsvisie op middellange termijn op, die als toetsingskader, afwegingsinstrumentarium fungeert voor het gemeentelijk handelen Op basis van het toetsingskader, dus de stadsvisie, worden prioriteiten gesteld en wordt een fasering vastgesteld. Dat gebeurt in vier etappen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 39