Dienstbegroting 2002 Welzijn
Binnen dit project is de gemeente primair verantwoordelijk voor de herinrichting van het gebied in
de driehoek Jelsumerstraat - Dammelaan - Dokkumer Ee. Zowel de herinrichting als de
voorbereiding ervan zullen voor de gemeente in de komende jaren kosten met zich meebrengen.
Al enkele jaren steunt de gemeente de plannen tot realisatie van een popacademie in de stad. Tot
dusver bleef het bij plannen, omdat een goed ondernemingsplan ontbrak. Het lijkt erop dat op korte
termijn hierin alsnog wordt voorzien. Het is niet uitgesloten dat in september 2002 een
popacademie in Leeuwarden van start gaat.
3.1.5 Onderwijshuisvesting
De gemeente Leeuwarden heeft in overleg met het onderwijsveld een stap gezet naar het
optimaliseren van de huisvesting van de scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de
komende jaren. In de Kademota "Scholen onder dak" zijn een aantal beleidsuitgangspunten
geformuleerd. Deze geven de voorrang aan de ontwikkelingen in VMBO, praktijkonderwijs en in
Leeuwarden-Zuid. Ook krijgen de fysieke realisatie van de Buurtschool en de ontwikkeling van
multifunctionele centra in de stedelijke vemieuwingsgebieden (onder andere in de Vrijheidswijk)
extra aandacht. Met andere participanten wordt zoveel mogelijk samengewerkt met als doel het zo
efficiënt mogelijk gebruik van onderwijsgebouwen en een verbetering van de kwaliteit na te
streven.
3.1.6 Cultuur
In globale lijnen wordt in de nota Kunst en Cultuur 2001-2004 ingezet op verdere uitbouw,
aanscherping en inkleuring van ons cultuurbeleid. De speerpunten in deze cultuurnota zijn:
- het bevorderen van cultuurparticipatie, door middel van uitvoeren van projecten in de wijken en
cultuureducatieve projecten in het onderwijs; door het stimuleren van amateurkunst en door het
verder investeren in het popklimaat;
- het verbeteren van het productieklimaat, door het voeren van een stimulerend beleid waardoor
kunstenaars graag in onze stad (blijven) wonen en (komen) werken;
- het verbeteren van de kwaliteit van de openbare ruimte; architectuur, monumentenzorg,
beeldende kunst en vormgeving spelen daarbij een belangrijke rol;
- het verder uitbouwen van het thema Leeuwarden festivalstad;
- het verder vormgeven van het beleid op het terrein van Friese taal en cultuur.
3.1.7 Multicultureel centrum
In 2000 is gestart met de planvorming rondom het multiculturele pand Leeuwarden. Landelijk heeft
het pand de aandacht getrokken, mede omdat er (vrijwel) geen vergelijkbare initiatieven zijn en
iedere gemeente in Nederland worstelt met de vraag hoe om te gaan met de ruimtebehoefte die
leeft onder veel allochtone zelforganisaties. In 2001 is de verbouw van het pand van start gegaan.
Het jaar 2002 zal het eerste volledige jaar zijn waarin het multiculturele pand zich kan bewijzen.
Daarmee worden tevens verantwoordelijkheden gegeven aan de eindverantwoordelijke voor het
pand, de stichting Kleurrijk Beraad, die zullen moeten leiden tot een versteviging van de
platformfunctie van die organisatie. Na afronding van de bouw zal met Kleurrijk Beraad verder
gewerkt worden aan uitvoering van maatregelen uit de raadsnota "Integratie in multicultureel
Leeuwarden".
3.1.8 Kinderopvang
De kinderopvang zal in de periode tot en met 2002 fors worden uitgebreid met behulp van
rijksmiddelen. In totaal gaat het om een uitbreiding met 491 gesubsidieerde plaatsen. Naar
verwachting zal een minimaal vergelijkbaar aantal door het bedrijfsleven worden gerealiseerd.
Dienstbegroting 2002 Welzijn
3.1.9 Zorg
De aanzet die in 2000 is gemaakt met de vernieuwing van de zorg zal verder worden uitgebreid om
het maatschappelijk voorzieningenniveau van een innoverende bovenlaag te voorzien.
Vanaf 2001 wordt extra aandacht besteed aan de gezondheidszorg in het kader van het
prostitutiebeleid.
3.1.10 Maatschappelijke opvang
In het kader van de overlastbestrijding wordt ingezet op de totstandkoming van dagopvang
(verslaafde) dak- en thuislozen op de Zuidergrachtswal en de Tuinen en op een 24-uurs
bereikbaarheid psychosociale crisisgevallen.
3.1.11 Ontwikkeling aantal uitkeringsgerechtigden ABW
aantallen ABW 1996-2002
1996
-X- 1997
H- 1998
-*—1999
2000
2001
I2002
Zoals in de bovenstaande grafiek is aangegeven zet de verwachte daling van het aantal
uitkeringsgerechtigden zich langzamer voort. De cijfers van de eerste drie maanden van 2001
geven de werkelijke ultimo stand van die maand weer. Vanaf april 2001 zijn de verwachte
aantallen weergegeven. Verwacht wordt dat de daling ultimo 2002 uit zal komen op 3.900 ABW
uitkeringsgerechtigden. De begroting 2002 is gebaseerd op een gemiddeld aantal uitkerings
gerechtigden over 2002 van 3.950 cliënten.
3.1.12 Hoogwaardige handhaving van wet- en regelgeving
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de landelijke invoering van het
zogenaamde Inlichtingen Bureau (IB) gepland in het najaar 2001 en het gehele jaar 2002. Sociale
Zaken maakt als pilotgemeente al sinds 1999/2000 gebruik van het IB voor de uitwisseling van
gegevens tussen (semi-) overheidsinstanties. In vervolg op dit gebruik is eind 2000 samen met