Dienstbegroting 2002 Welzijn
gemeenten Apeldoorn en Tilburg subsidie voor de jaren 2001 en 2002 ontvangen om onder meer
door gebruik van deze gegevensuitwisseling te experimenteren met nieuwe werkvormen.
Verbetering van de dienstverlening en verhoging van de kwaliteit van handhaving/controle zijn
samengevat de doelen van dit experiment. Eind 2002 zal dit worden afgerond in een rapportage
aan het ministerie.
3.1.13 Belastingherziening 2001
Per 2001 is een ingrijpende herziening van het belastingstelsel doorgevoerd. Verwacht mag
worden dat de definitieve vaststelling van het inkomen over 2001 na april 2002 extra inspanning
zal vragen om vragen van (voormalig) uitkeringsgerechtigden te beantwoorden en voor het
doorvoeren van correcties op verstrekte bijstand en vorderingen.
3.2 Achterstandsbestrijding
3.2.1 Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA)
Het GOA-beleid wordt in Leeuwarden uitgevoerd binnen de landelijke wet- en regelgeving (o.a.
het Landelijk Beleidskader) en de gemeentelijke nota GOAL 1998-2002. In de loop van het
schooljaar 2001-2002 zullen in overleg met het onderwijsveld voorstellen worden ontwikkeld over
de periode vanaf augustus 2002. Hierbij zal onder andere de notitie over de tussentijdse evaluatie
een rol spelen. Ook zal er een relatie worden gelegd met de implementatie van het Onderwijs
kansenplan. Het overleg met de scholen over dit plan is in het voorjaar van 2001 gestart.
3.2.2 Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie
Het voorliggende jaar zal wat betreft de leerplicht, in het teken staan van de verdere
ontwikkelingen van de Sluitende aanpak voor jongeren van 12 tot 23 jaar.
Door het ministerie van OC&W wordt het grote belang van een coördinerende functie van de
gemeente temidden van vooral de onderwijsinstellingen, de jeugdzorg en de instanties voor de
uitvoering van de Wiw ondersteund.
Voor het komende jaar zullen plannen en acties worden ontwikkeld om het voortijdig
schoolverlaten met succes te kunnen aanpakken.
3.2.3 Volwasseneneducatie en Vormings- en ontwikkelingswerk
Educatie en het vormings- en ontwikkelingswerk (vov) zijn beide voorzieningen voor volwassenen.
Educatie vervult hierbij een inhaalslag wat betreft opleidingsniveau en een brugfunctie of
schakeling naar beroepsopleiding, arbeidsmarkt of ter voorkoming van sociaal isolement.
De gemeente wil volwasseneneducatie gerichter gaan inzetten ten behoeve van het sociaal
activeringsbeleid en het arbeidsmarkttoeleidingsbeleid.
3.2.4 Gesubsidieerd werk
De huidige gunstige economische situatie beïnvloedt de werking van het instrumentarium
gesubsidieerd werk. Het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) heeft het afgelopen jaar
onderzoek gedaan naar de vraag of het arbeidsmarktinstrumentarium in het licht van de huidige en
te verwachten omstandigheden op de arbeidsmarkt doelmatig en doeltreffend is ingericht.
Loonkostensubsidies en het scheppen van banen (gesubsidieerde arbeid) maken een prominent
onderdeel uit van dit onderzoek.
Voor de input van het IBO-onderzoek worden gebruikt de uitkomsten van de evaluatie van de
nieuwe Wsw en de Wiw. Onderdeel daarvan is onder meer de financiering. Het kabinet zal op
basis van de uitkomsten van het onderzoek beslissingen nemen over de toekomstige inrichting van
gesubsidieerde arbeid.
Het resultaat van het IBO-onderzoek zal mede richtinggevend zijn voor de herziening van het
gemeentelijk beleidskader. Het huidige gemeentelijke beleid om gesubsidieerde arbeid veel meer
Dienstbegroting 2002 Welzijn
als instrument in te zetten om de uitstroom van langdurig werklozen naar reguliere arbeid te
bevorderen wordt door het rijk onderstreept en gestimuleerd.
Het rijk heeft onder andere een premieregeling vastgesteld voor degene die uitstroomt naar
reguliere arbeid.
3.2.5 Reïntegratie
De reïntegratie voor langdurig werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt vraagt nog om
intensieve aandacht. Voor 2002 zal een aanbestedingsprocedure worden gevolgd voor de
reïntegratieopdracht, zij het wellicht in een wat andere vorm dan de openbare aanbestedings
procedure.
Er is het voornemen de inschrijving te beperken tot de bedrijven die zich thans met de uitvoering
van reïntegratietrajecten in Leeuwarden bezighouden. Dit om deze bedrijven de gelegenheid te
bieden zich in onderlinge competitie en op basis van hun resultaten waar te maken en zich te
ontwikkelen tot hoofdaannemer, met kennis van de arbeidsmarkt en van de sociale infrastructuur.
De gedachte is dat de open markt wel met regelmaat moet worden verkend maar dat de periode van
1 jaar daarvoor te kort is en tot kwaliteitsverlies zal leiden.
Er wordt gestreefd naar een situatie waarbij de gemeente meerjarige contractafspraken maakt met
enkele grotere en enkele kleinere aanbieders op de reïntegratiemarkt.
3.2.6 Sluitende aanpak
Met ingang van 2002 zal de gemeente in het kader van de Structuur Uitvoering Werk en Inkomen
(SUWI) verantwoordelijk worden voor de reïntegratie van (nieuw instromende) niet-uitkerings-
gerechtigde werklozen en van AB W-gerechtigden, die werk zoeken. Op dit moment vallen die
groepen nog onder de verantwoordelijkheid van Arbeidsvoorziening en de Sociale Verzekerings
bank.
De beleidsmatige en financiële gevolgen van die overdracht zijn op het moment van schrijven van
deze inleiding nog niet bekend. Ze zijn dan ook niet in de begroting verwerkt.
De sluitende aanpak voor cliënten die vanaf 1 januari 1999 een bijstandsuitkering ontvangen, is
inmiddels bereikt. Gaandeweg zal ook het zittende cliëntenbestand in een sluitende aanpak
opgenomen worden. Dat houdt in dat iemand die werkloos wordt en zichzelf niet kan redden bij
terugkeer op de arbeidsmarkt binnen een jaar een reïntegratietraject aangeboden krijgt. De
verwachting is dat de sluitende aanpak aan het einde van 2002 gerealiseerd zal zijn, in die zin dat
het gehele bestand dat daarvoor in aanmerking komt dan in traject is of gesproken is met als
uitkomst: tot nader order met rust laten.
3.2.7 Kansentrajecten
Gebleken is dat de huidige reïntegratiepraktijk niet zonder meer geschikt is voor de groep zeer
kwetsbare cliënten met een verslavings, GGZ of maatschappelijke opvang achtergrond. Voor deze
groep wordt in samenwerking met de betrokken zorginstellingen, gezocht naar een andere vorm
van hoofdaannemerschap en worden zogeheten "kansentrajecten" ontwikkeld.
3.2.8 Monitor scholing en activering
Een nieuw instrument voor rapportage naar het rijk is de zgn. monitor scholing en activering. Deze
monitor is geïntroduceerd in 2001 en zal voor de drie kolommen (arbeidsvoorziening, uvi's en
gemeenten) apart worden georganiseerd.
De monitor zal de ruggengraat vormen van de informatie over reïntegratie en is van belang zowel
voor de gemeente als voor het rijk. Op die manier kan op persoonsniveau worden gemeten wat de
effectiviteit is van de ingezette reïntegratietrajecten.
Bij de systematische verzameling van de informatie zullen ook de reïntegratiebedrijven nauw
betrokken worden.