Dienstbegroting 2002 Welzijn gemeenten Apeldoorn en Tilburg subsidie voor de jaren 2001 en 2002 ontvangen om onder meer door gebruik van deze gegevensuitwisseling te experimenteren met nieuwe werkvormen. Verbetering van de dienstverlening en verhoging van de kwaliteit van handhaving/controle zijn samengevat de doelen van dit experiment. Eind 2002 zal dit worden afgerond in een rapportage aan het ministerie. 3.1.13 Belastingherziening 2001 Per 2001 is een ingrijpende herziening van het belastingstelsel doorgevoerd. Verwacht mag worden dat de definitieve vaststelling van het inkomen over 2001 na april 2002 extra inspanning zal vragen om vragen van (voormalig) uitkeringsgerechtigden te beantwoorden en voor het doorvoeren van correcties op verstrekte bijstand en vorderingen. 3.2 Achterstandsbestrijding 3.2.1 Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA) Het GOA-beleid wordt in Leeuwarden uitgevoerd binnen de landelijke wet- en regelgeving (o.a. het Landelijk Beleidskader) en de gemeentelijke nota GOAL 1998-2002. In de loop van het schooljaar 2001-2002 zullen in overleg met het onderwijsveld voorstellen worden ontwikkeld over de periode vanaf augustus 2002. Hierbij zal onder andere de notitie over de tussentijdse evaluatie een rol spelen. Ook zal er een relatie worden gelegd met de implementatie van het Onderwijs kansenplan. Het overleg met de scholen over dit plan is in het voorjaar van 2001 gestart. 3.2.2 Leerplicht en Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Het voorliggende jaar zal wat betreft de leerplicht, in het teken staan van de verdere ontwikkelingen van de Sluitende aanpak voor jongeren van 12 tot 23 jaar. Door het ministerie van OC&W wordt het grote belang van een coördinerende functie van de gemeente temidden van vooral de onderwijsinstellingen, de jeugdzorg en de instanties voor de uitvoering van de Wiw ondersteund. Voor het komende jaar zullen plannen en acties worden ontwikkeld om het voortijdig schoolverlaten met succes te kunnen aanpakken. 3.2.3 Volwasseneneducatie en Vormings- en ontwikkelingswerk Educatie en het vormings- en ontwikkelingswerk (vov) zijn beide voorzieningen voor volwassenen. Educatie vervult hierbij een inhaalslag wat betreft opleidingsniveau en een brugfunctie of schakeling naar beroepsopleiding, arbeidsmarkt of ter voorkoming van sociaal isolement. De gemeente wil volwasseneneducatie gerichter gaan inzetten ten behoeve van het sociaal activeringsbeleid en het arbeidsmarkttoeleidingsbeleid. 3.2.4 Gesubsidieerd werk De huidige gunstige economische situatie beïnvloedt de werking van het instrumentarium gesubsidieerd werk. Het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) heeft het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar de vraag of het arbeidsmarktinstrumentarium in het licht van de huidige en te verwachten omstandigheden op de arbeidsmarkt doelmatig en doeltreffend is ingericht. Loonkostensubsidies en het scheppen van banen (gesubsidieerde arbeid) maken een prominent onderdeel uit van dit onderzoek. Voor de input van het IBO-onderzoek worden gebruikt de uitkomsten van de evaluatie van de nieuwe Wsw en de Wiw. Onderdeel daarvan is onder meer de financiering. Het kabinet zal op basis van de uitkomsten van het onderzoek beslissingen nemen over de toekomstige inrichting van gesubsidieerde arbeid. Het resultaat van het IBO-onderzoek zal mede richtinggevend zijn voor de herziening van het gemeentelijk beleidskader. Het huidige gemeentelijke beleid om gesubsidieerde arbeid veel meer Dienstbegroting 2002 Welzijn als instrument in te zetten om de uitstroom van langdurig werklozen naar reguliere arbeid te bevorderen wordt door het rijk onderstreept en gestimuleerd. Het rijk heeft onder andere een premieregeling vastgesteld voor degene die uitstroomt naar reguliere arbeid. 3.2.5 Reïntegratie De reïntegratie voor langdurig werklozen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt vraagt nog om intensieve aandacht. Voor 2002 zal een aanbestedingsprocedure worden gevolgd voor de reïntegratieopdracht, zij het wellicht in een wat andere vorm dan de openbare aanbestedings procedure. Er is het voornemen de inschrijving te beperken tot de bedrijven die zich thans met de uitvoering van reïntegratietrajecten in Leeuwarden bezighouden. Dit om deze bedrijven de gelegenheid te bieden zich in onderlinge competitie en op basis van hun resultaten waar te maken en zich te ontwikkelen tot hoofdaannemer, met kennis van de arbeidsmarkt en van de sociale infrastructuur. De gedachte is dat de open markt wel met regelmaat moet worden verkend maar dat de periode van 1 jaar daarvoor te kort is en tot kwaliteitsverlies zal leiden. Er wordt gestreefd naar een situatie waarbij de gemeente meerjarige contractafspraken maakt met enkele grotere en enkele kleinere aanbieders op de reïntegratiemarkt. 3.2.6 Sluitende aanpak Met ingang van 2002 zal de gemeente in het kader van de Structuur Uitvoering Werk en Inkomen (SUWI) verantwoordelijk worden voor de reïntegratie van (nieuw instromende) niet-uitkerings- gerechtigde werklozen en van AB W-gerechtigden, die werk zoeken. Op dit moment vallen die groepen nog onder de verantwoordelijkheid van Arbeidsvoorziening en de Sociale Verzekerings bank. De beleidsmatige en financiële gevolgen van die overdracht zijn op het moment van schrijven van deze inleiding nog niet bekend. Ze zijn dan ook niet in de begroting verwerkt. De sluitende aanpak voor cliënten die vanaf 1 januari 1999 een bijstandsuitkering ontvangen, is inmiddels bereikt. Gaandeweg zal ook het zittende cliëntenbestand in een sluitende aanpak opgenomen worden. Dat houdt in dat iemand die werkloos wordt en zichzelf niet kan redden bij terugkeer op de arbeidsmarkt binnen een jaar een reïntegratietraject aangeboden krijgt. De verwachting is dat de sluitende aanpak aan het einde van 2002 gerealiseerd zal zijn, in die zin dat het gehele bestand dat daarvoor in aanmerking komt dan in traject is of gesproken is met als uitkomst: tot nader order met rust laten. 3.2.7 Kansentrajecten Gebleken is dat de huidige reïntegratiepraktijk niet zonder meer geschikt is voor de groep zeer kwetsbare cliënten met een verslavings, GGZ of maatschappelijke opvang achtergrond. Voor deze groep wordt in samenwerking met de betrokken zorginstellingen, gezocht naar een andere vorm van hoofdaannemerschap en worden zogeheten "kansentrajecten" ontwikkeld. 3.2.8 Monitor scholing en activering Een nieuw instrument voor rapportage naar het rijk is de zgn. monitor scholing en activering. Deze monitor is geïntroduceerd in 2001 en zal voor de drie kolommen (arbeidsvoorziening, uvi's en gemeenten) apart worden georganiseerd. De monitor zal de ruggengraat vormen van de informatie over reïntegratie en is van belang zowel voor de gemeente als voor het rijk. Op die manier kan op persoonsniveau worden gemeten wat de effectiviteit is van de ingezette reïntegratietrajecten. Bij de systematische verzameling van de informatie zullen ook de reïntegratiebedrijven nauw betrokken worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 406