Dienstbegroting 2002 Welzijn
4.3 Uitgangspunten van bedrijfsvoering
4.3.1 Personeel en organisatie
Ingaande januari 2001 is de afdeling Personeel en Organisatie opgegaan in de nieuwe sector P&O
Advies bij de dienst Algemene Zaken. De taken en diensten van de oude afdeling P&O zijn
overgegaan naar de nieuwe sector. Vanuit P&O Advies zullen de dienstspecifieke diensten worden
geleverd. In het bedrijfsplan van P&O Advies zijn de service(dienst)producten beschreven die
specifiek voor de dienst Welzijn zijn overeengekomen. Hierin is ook aangegeven wat de
kwantitatieve en kwalitatieve inzet zullen zijn.
De contacten verlopen via één van de accountmanagers die als intermediair fungeert tussen de
dienst en P&O Advies.
In het verlengde van het LSB-traject zal in 2001 een reorganisatie van de dienstorganisatie worden
gestart.
4.3.2 Financiën
Eén van de veranderingen zal mogelijk de vorming zijn van een bureau bedrijfsvoering. Dit bureau
zal meer kunnen zijn dan een centralisatie van de financiële functie. Het zal mogelijk ook kunnen
leiden tot het samenvoegen van alle bedrijfsvoeringactiviteiten die nu nog in de sectoren worden
uitgevoerd. Daarnaast zal er meer kunnen worden ingezet op de ontwikkeling van monitoring-
systemen, ken- en stuurgetallen en benchmarking. De samenstelling van het takenpakket zal in de
loop van 2001 verder worden uitgewerkt.
4.3.3 Euro
In januari van dit begrotingsjaar zullen de uitkeringen voor het eerst in Euro's worden betaald.
Verwacht wordt dat de eerste maanden van 2002 in het teken zullen staan van de invoering van de
nieuwe munteenheid. De voorbereidingen in 2001 liggen op schema. In het najaar 2001 zullen de
laatste testen worden uitgevoerd en de puntjes op de i worden gezet.
4.3.4 Organisatie en Informatie
Om te komen tot een betere beheersing van de in te zetten capaciteit versus de benodigde capaciteit is
in 2001 een pilot uitgevoerd in een aantal sectoren in het kader van het project Caplan/uren. Het is de
bedoeling dat bij voldoende resultaat de applicatie gemeentebreed wordt ingevoerd.
De informatiebehoefte van de raad, college, managers en budgethouders wordt steeds groter. Het
huidige financiële informatiesysteem kan niet meer in alle opzichten in deze informatiebehoefte
voorzien. In 2001 zal daarom worden gestart met een onderzoek naar de vervanging van het
financiële informatiesysteem Eagle. Het is de bedoeling dat het nieuwe informatiesysteem in 2003
in gebruik wordt genomen. Dit heeft tot gevolg dat in 2002 een ombouw van het informatiesysteem
Eagle naar de opvolger extra inzet vraagt van de medewerkers.
De voorbereiding van de invoering van een nieuw ICT-systeem voor de Sociale Zaken is in volle
gang. De invoering van GWS4all staat gepland op oktober 2001. In vervolg op deze invoering
zullen in 2002 nieuwe onderdelen van het systeem in gebruik worden genomen. Daarnaast zal in
2002 een onderzoek worden gestart naar de invoering van digitale opslag van gegevens.
4.3.5 Afronding organisatieontwikkelingtraject Sociale Zaken
De sector Sociale Zaken is in 1999 een organisatieontwikkelingtraject gestart om goed te kunnen
anticiperen op de toen verwachte wijzigingen in de uitvoeringsstructuur van de sociale zekerheid.
Deze hebben met het SUWI-besluit zijn beslag gekregen. Het daarin passende concept van een
opdrachtnemend (intern) bedrijf voor uitkeringsverzorging en toeleiding naar werk is in 2001
Dienstbegroting 2002 Welzijn
uitontwikkeld. Het concept zal in 2002 definitief vorm krijgen door een reorganisatie van de
sector.
4.3.6 Centrum voor Werk en Inkomen (CWI)
De onder een zelfstandig bestuursorgaan vallende CWI's gaan in 2002 van start. Het in februari
2001 gestarte CWl-Leeuwarden zal dan in de nieuwe organisatievorm opgaan. De overdracht van
gegevens van deze poort voor werk en inkomen naar de sector Sociale Zaken zal geregeld worden
in een Service Niveau Overeenkomst. Naar verwachting zal in het jaar 2002 veel aandacht
besteed moeten worden aan de afstemming van de werkprocessen tussen het CWI en de
uitkerende instanties. Bij de start zal de ondersteuning door informatiesystemen nog gebrekkig
zijn en in dat jaar verder vorm moeten krijgen.
Bij de besluitvorming over SUWI heeft de regering nadrukkelijk aangegeven dat de
dienstverlening aan de werkzoekende en inkomen vragende burger het beste vorm gegeven kan
worden in een bedrijfsverzamelgebouw. In 2001 is een onderzoek naar de mogelijke vormgeving
in Leeuwarden gestart. Dit zal in dit begrotingsjaar een vervolg krijgen.
4.4 Overzicht van productieve uren
Sectornaam
Totaal Middelenstaf
Totaal Sociale Zaken
Totaal Add.
Werkgelegenheid
Totaal Onderwijs
Totaal Samenlev. en Cultuur
Improduc
tieve
uren
Productieve uren
indirect direct
7.840 3.887
54.844 21.696
4.967 3.520
6.804
8.431
4.724
5.462
25.063
180.130
13.197
20.750
25.575
Totaal
uren
36.790
256.670
21.684
32.278
39.468
Gemid- Kengetal
deld
Tarief producti
viteit
€64
56
€63
66
€67
68
70
61
64
65
Totaal dienst
82.886 39.289 264.715 386.890 €59
68
Gemiddeld tarief
Kengetal productiviteit
totaal afdelingskosten gedeeld door de direct productieve uren
directe uren maal 100 gedeeld door het totaal aantal uren