Dienstbegroting 2002 Welzijn 4.3 Uitgangspunten van bedrijfsvoering 4.3.1 Personeel en organisatie Ingaande januari 2001 is de afdeling Personeel en Organisatie opgegaan in de nieuwe sector P&O Advies bij de dienst Algemene Zaken. De taken en diensten van de oude afdeling P&O zijn overgegaan naar de nieuwe sector. Vanuit P&O Advies zullen de dienstspecifieke diensten worden geleverd. In het bedrijfsplan van P&O Advies zijn de service(dienst)producten beschreven die specifiek voor de dienst Welzijn zijn overeengekomen. Hierin is ook aangegeven wat de kwantitatieve en kwalitatieve inzet zullen zijn. De contacten verlopen via één van de accountmanagers die als intermediair fungeert tussen de dienst en P&O Advies. In het verlengde van het LSB-traject zal in 2001 een reorganisatie van de dienstorganisatie worden gestart. 4.3.2 Financiën Eén van de veranderingen zal mogelijk de vorming zijn van een bureau bedrijfsvoering. Dit bureau zal meer kunnen zijn dan een centralisatie van de financiële functie. Het zal mogelijk ook kunnen leiden tot het samenvoegen van alle bedrijfsvoeringactiviteiten die nu nog in de sectoren worden uitgevoerd. Daarnaast zal er meer kunnen worden ingezet op de ontwikkeling van monitoring- systemen, ken- en stuurgetallen en benchmarking. De samenstelling van het takenpakket zal in de loop van 2001 verder worden uitgewerkt. 4.3.3 Euro In januari van dit begrotingsjaar zullen de uitkeringen voor het eerst in Euro's worden betaald. Verwacht wordt dat de eerste maanden van 2002 in het teken zullen staan van de invoering van de nieuwe munteenheid. De voorbereidingen in 2001 liggen op schema. In het najaar 2001 zullen de laatste testen worden uitgevoerd en de puntjes op de i worden gezet. 4.3.4 Organisatie en Informatie Om te komen tot een betere beheersing van de in te zetten capaciteit versus de benodigde capaciteit is in 2001 een pilot uitgevoerd in een aantal sectoren in het kader van het project Caplan/uren. Het is de bedoeling dat bij voldoende resultaat de applicatie gemeentebreed wordt ingevoerd. De informatiebehoefte van de raad, college, managers en budgethouders wordt steeds groter. Het huidige financiële informatiesysteem kan niet meer in alle opzichten in deze informatiebehoefte voorzien. In 2001 zal daarom worden gestart met een onderzoek naar de vervanging van het financiële informatiesysteem Eagle. Het is de bedoeling dat het nieuwe informatiesysteem in 2003 in gebruik wordt genomen. Dit heeft tot gevolg dat in 2002 een ombouw van het informatiesysteem Eagle naar de opvolger extra inzet vraagt van de medewerkers. De voorbereiding van de invoering van een nieuw ICT-systeem voor de Sociale Zaken is in volle gang. De invoering van GWS4all staat gepland op oktober 2001. In vervolg op deze invoering zullen in 2002 nieuwe onderdelen van het systeem in gebruik worden genomen. Daarnaast zal in 2002 een onderzoek worden gestart naar de invoering van digitale opslag van gegevens. 4.3.5 Afronding organisatieontwikkelingtraject Sociale Zaken De sector Sociale Zaken is in 1999 een organisatieontwikkelingtraject gestart om goed te kunnen anticiperen op de toen verwachte wijzigingen in de uitvoeringsstructuur van de sociale zekerheid. Deze hebben met het SUWI-besluit zijn beslag gekregen. Het daarin passende concept van een opdrachtnemend (intern) bedrijf voor uitkeringsverzorging en toeleiding naar werk is in 2001 Dienstbegroting 2002 Welzijn uitontwikkeld. Het concept zal in 2002 definitief vorm krijgen door een reorganisatie van de sector. 4.3.6 Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) De onder een zelfstandig bestuursorgaan vallende CWI's gaan in 2002 van start. Het in februari 2001 gestarte CWl-Leeuwarden zal dan in de nieuwe organisatievorm opgaan. De overdracht van gegevens van deze poort voor werk en inkomen naar de sector Sociale Zaken zal geregeld worden in een Service Niveau Overeenkomst. Naar verwachting zal in het jaar 2002 veel aandacht besteed moeten worden aan de afstemming van de werkprocessen tussen het CWI en de uitkerende instanties. Bij de start zal de ondersteuning door informatiesystemen nog gebrekkig zijn en in dat jaar verder vorm moeten krijgen. Bij de besluitvorming over SUWI heeft de regering nadrukkelijk aangegeven dat de dienstverlening aan de werkzoekende en inkomen vragende burger het beste vorm gegeven kan worden in een bedrijfsverzamelgebouw. In 2001 is een onderzoek naar de mogelijke vormgeving in Leeuwarden gestart. Dit zal in dit begrotingsjaar een vervolg krijgen. 4.4 Overzicht van productieve uren Sectornaam Totaal Middelenstaf Totaal Sociale Zaken Totaal Add. Werkgelegenheid Totaal Onderwijs Totaal Samenlev. en Cultuur Improduc tieve uren Productieve uren indirect direct 7.840 3.887 54.844 21.696 4.967 3.520 6.804 8.431 4.724 5.462 25.063 180.130 13.197 20.750 25.575 Totaal uren 36.790 256.670 21.684 32.278 39.468 Gemid- Kengetal deld Tarief producti viteit €64 56 €63 66 €67 68 70 61 64 65 Totaal dienst 82.886 39.289 264.715 386.890 €59 68 Gemiddeld tarief Kengetal productiviteit totaal afdelingskosten gedeeld door de direct productieve uren directe uren maal 100 gedeeld door het totaal aantal uren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 408